Kan man regulere effekten på en "vanlig" pumpe.

Hei! Jeg jobber litt og litt med å lage med et HERMS anlegg og sitter nå bl.a. med 2 pumper. Pumpene er uten stikkontakt og bryter så det må jeg lage til selv, men er det ikke vanlig med nivå regulering? Kan man koble til en slik, tilsvarende dimmebryter?
 
Aha, takker :). Det løser problemet om jeg forstår deg riktig ved at pumpen ikke får skadelig belastning ved å bli strupt ned.
Det skader ikke pumpen, men det kan sammenlignes med å regulere farten på bilen med å ha full gass og regulere hastigheten med bremsene. En turtallsregulering er en mer elegant løsning.
 
Det skader ikke pumpen, men det kan sammenlignes med å regulere farten på bilen med å ha full gass og regulere hastigheten med bremsene. En turtallsregulering er en mer elegant løsning.
Det stemmer ikke helt. Det kan i beste fall sammenlignes med å bruke bremsene mens du har både kløtsjen og gassen helt inne. Det er jo ingen direkte kobling mellom impelleren og motoren.
 
Det stemmer ikke helt. Det kan i beste fall sammenlignes med å bruke bremsene mens du har både kløtsjen og gassen helt inne. Det er jo ingen direkte kobling mellom impelleren og motoren.
Det er en magnetkobling mellom impeller og motor, men motoren går for full effekt om man struper på utgangen. Impelleren går rundt med samme turtall som motoren selv om det strupes på utgangen, så den blir ikke frikoblet som ved å trykke inn koblingen. Selv om man skulle stenge helt går impelleren med samme turtall som motoren så det kan sammenlignes med fast aksling.
 
Det er en magnetkobling mellom impeller og motor, men motoren går for full effekt om man struper på utgangen. Impelleren går rundt med samme turtall som motoren selv om det strupes på utgangen, så den blir ikke frikoblet som ved å trykke inn koblingen. Selv om man skulle stenge helt går impelleren med samme turtall som motoren så det kan sammenlignes med fast aksling.
Men det er sentripetalkraften som øker trykket på ut-siden av pumpen. Når du struper ut-siden vil du nå en balanse mellom trykket på ut-siden og sentripetalkraften, og det medfører ikke annet for pumpen enn at impelleren frakter mer av væsken rundt flere ganger - og hvis du struper helt, vil den frakte den samme væsken hele tiden. Det krever minimalt ekstra av motoren. Det er ikke som en bilmotor, som jobber mot en direkte motstand.
 
Tilbake
Topp