DIY: John Guest - For gass- og tappelinje

Tror ikke på at dette er starsan. Dette er en sprekk i godset. Kan det være at du har fryseren nær null og at den tidvis fryser slik at vann/kondens/øl i koblingene fryser og dermed sprenger dem?
 
@msevland
Ser av bildene i første post at det er brukt locking Clips på 3/16" koplingene. Jeg er ikke kar om å finne dette i noen butikk, og heller ikke på e-bay eller andre steder på nett. Noen som vet hvor det kan oppdrives?
 
@msevland
Ser av bildene i første post at det er brukt locking Clips på 3/16" koplingene. Jeg er ikke kar om å finne dette i noen butikk, og heller ikke på e-bay eller andre steder på nett. Noen som vet hvor det kan oppdrives?
Du kommer aldri til å løse ut de småkoblingene ved et uhell, så jeg vil si at du ikke trenger låseklips.
 
Du kommer aldri til å løse ut de småkoblingene ved et uhell, så jeg vil si at du ikke trenger låseklips.

Planen er å følge oppskriften i første post her (mer eller mindre), så var litt bekymret for at de kan bli "blåst" løse når de plutselig blir trykksatt.
 
God plan. Men ingen grunn til bekymring! [emoji5]

Da har jeg fått en pose JG i posten, men akk. Oppdaget kjapt at det ikke blir plass til koblingen i tappetårnet. Har et tårn med 3 kranuttak (to på linje og ett litt under), og det er rett og slett for trangt til å skru på 5/8" BSP - 3/8 og så en 90 graders vinkel 3/8 - 3/16 på begge uttakene som står på linje.

Et annet problem jeg oppdaget er at slangenipplene på shanken ikke kan monteres av, og at det dermed ikke lar seg gjøre å skru på JG uten å kappe slangenippelen på shanken (hadde ikke fått kranene enda da jeg bestilte JG koblingene). Altså to tilfeller av ekstremt dårlig research fra min side :confused:.

Alternativet dersom jeg skal ha JG på alle kranene blir da å koble på en kort rørstump på niplene og så sette en JG overgang til 3/16 på denne. Alternativt sage av slangeniplene på 2 av shankene og skru på 5/8" BSP på disse, og bare bruke nippel som beskrevet over på den siste.

Så til spørsmålene:
1. Det fulgte rør med OD 8mm (ID 4mm) med kranene. Vil 8mm OD passe i en 5/16 JG kobling? 5/16" er jo egentlig drøyt 7,9mm, men ser at flere bryggebutikker bruker 5/16 = 8mm på disse koblingene.

2. Er det noen som har erfaring med å sage av nippel på shank? Noen umiddelbare problemer med dette?
 
Så til spørsmålene:
1. Det fulgte rør med OD 8mm (ID 4mm) med kranene. Vil 8mm OD passe i en 5/16 JG kobling? 5/16" er jo egentlig drøyt 7,9mm, men ser at flere bryggebutikker bruker 5/16 = 8mm på disse koblingene.
Frarådes. Tåles generelt svært lite avvik på sånne koblinger. Og det kan være tett en stund før lekkasjen starter.
 
Har vært borti flere tilfeller at andre har sagt at "men den passet". Passet var altså "passet", den fikk plass inni koblingen, eller klarte å klemmes inn.. Kunden kom ofte tilbake og sa det lakk..
 
Da var alle gass og ølkoblinger byttet ut med JG:D, MEN trykksatte gass siden nå for å teste, og det er lekkasje et sted. Trykket på regulator går ned til 0 på ca. 30 min, så da må det feilsøkes. Siden JG koblingene ikke skal sprayes med starsan, må jeg finne noe annet. Antar de ikke tar skade av Zalo?

Mistenker innkobling en på manifold, da jeg der kan skru JG koblingen helt inn på nippel. Derfor usikker på om den forsegler godt nok?
IMG_20181210_111401.jpg
IMG_20181210_111448.jpg IMG_20181210_111540.jpg
 
Senk fordeleren ned i vann og se etter bobler. Vær obs på at noen av delene på ventilene kan ruste. Det gjorde de hos meg. Det hjelper kanskje å smøre utsiden inn med noe. Har du smøring til fat?

Om det lekker der du tror, og det ikke går å stramme mer, kan du prøve å sette en pakning mellom for å bygge ut litt. https://petit-agentur.no/products/pakning-10mm-konisk

Takk for tips med nedsenking i vann, det burde jeg jo ha tenkt på selvsagt. På fordeleren sto det at den skulle vaskes grundig før bruk i mild såpe, så litt merkelig at den ikke skulle tåle vann uten å ruste egentlig. Nå fant jeg en pasdemde konisk vinyl pakning som lå og slang, så da skal jeg gjøre et forsøk med den før jeg begynner å søle med vannet :D.
 
Forsøkte med pakning på angitt sted. Det hjalp betraktelig, men i løpet av 12 timer forsvant det fortsatt 5-6 bar fra hovedmanometeret på co2 flasken (fra 59 bar med stengt ventil til ca 54 bar). Når jeg åpnet ventilene på manifold en forsvant alt trykk på 30 min, så flere lekkasjer altså.

Kjørte vanntesten som foreslått over, og det viste seg at alle tre niplene på manifold lekker. Har skrudd dem av nå, og der var det selvsagt locktight på gjengene. Denne har jeg nå fjernet og skylt ut kuleventilene med vann. Skal prøve å skru på niplene med gjengetape igjen nå det er tørt, så får vi se om det hjelper. Fikk også bobler fra en av koblingene til ball lock, så jeg er ikke helt trygg på dette oppsettet altså.
 
Forsøkte med pakning på angitt sted. Det hjalp betraktelig, men i løpet av 12 timer forsvant det fortsatt 5-6 bar fra hovedmanometeret på co2 flasken (fra 59 bar med stengt ventil til ca 54 bar). Når jeg åpnet ventilene på manifold en forsvant alt trykk på 30 min, så flere lekkasjer altså.

Bra at lekkasjetestingen med vann ga resultater!
Men manometeret som viser trykket på CO2 flasken er til liten hjelp. Det viser egentlig bare temperaturen! (det meste av CO2 en ligger alltid som væske i bunnen av flasken)
 
Tilbake
Topp