Tørrkjøringsbeskyttelse for RIMS element.

ja, @TorfinnS, jeg ser det som en selvfølge at RIMSen plasseres sånn at tyngdekraften virker til min fordel.
Så lenge kranen på kjelen er åpen er det ikke noe problem, vørter vil sikkert sige igjennom pumpa og opp i RIMS.
Jeg ser for meg en nesten vannrett montering av RIMS med ut av pumpa rett på RIMS inn.

Men glemmer man å åpne kranen, da trengs beskyttelse av elementet.
Og Murphy har en tendens til å blande seg borti på de rareste måter.

Dess nærmere sensoren er elementet dess bedre.
 
ja, @TorfinnS, jeg ser det som en selvfølge at RIMSen plasseres sånn at tyngdekraften virker til min fordel.
Så lenge kranen på kjelen er åpen er det ikke noe problem, vørter vil sikkert sige igjennom pumpa og opp i RIMS.
Jeg ser for meg en nesten vannrett montering av RIMS med ut av pumpa rett på RIMS inn.

Men glemmer man å åpne kranen, da trengs beskyttelse av elementet.
Og Murphy har en tendens til å blande seg borti på de rareste måter.

Dess nærmere sensoren er elementet dess bedre.
Du bør prøve å få rimsen minst 40 graders vInkel, og ikke vannrett. Jeg har prøvd. Det som skjer da er at rims røret blir glovarmt oppå og mye kaldere under og det vannet som kommer ut er like kaldt som da det gikk inn. Resultatet er at lite av varmen overføres. Pussig men jeg har erfart det. Varmen stiger oppover og ved å vinkle røret og ha uttapping på toppen så vil den være mest effektiv.
 
God info @TorfinnS !

Første bruksområde for denne RIMSen blir en 75 liters kjele med maltkurv.
Men jeg tenkte å dimensjonere for ett 100 liter oppsett.
Eller hva jeg kan få ut av 16 A trefase 230V.

Det blir ett ganske langt element.
For kjelen med maltkurv vil jeg gå for høy flow med overløp slik at vørter rund kurven blir varmet opp så fort som mulig.
For det påtenkte 100liters anlegget vet jeg ikke, men vil tro at all høy flow og turbulens i RIMSrøret
er viktig da også.
 
God info @TorfinnS !

Første bruksområde for denne RIMSen blir en 75 liters kjele med maltkurv.
Men jeg tenkte å dimensjonere for ett 100 liter oppsett.
Eller hva jeg kan få ut av 16 A trefase 230V.

Det blir ett ganske langt element.
For kjelen med maltkurv vil jeg gå for høy flow med overløp slik at vørter rund kurven blir varmet opp så fort som mulig.
For det påtenkte 100liters anlegget vet jeg ikke, men vil tro at all høy flow og turbulens i RIMSrøret
er viktig da også.
Her kan du se hvordan vi har det. http://www.behindbarsbrewery.net/vart-bryggeri/
 
God info @TorfinnS !

Første bruksområde for denne RIMSen blir en 75 liters kjele med maltkurv.
Men jeg tenkte å dimensjonere for ett 100 liter oppsett.
Eller hva jeg kan få ut av 16 A trefase 230V.

Det blir ett ganske langt element.
For kjelen med maltkurv vil jeg gå for høy flow med overløp slik at vørter rund kurven blir varmet opp så fort som mulig.
For det påtenkte 100liters anlegget vet jeg ikke, men vil tro at all høy flow og turbulens i RIMSrøret
er viktig da også.

For en hjemmebrygget er 3x16 A evig nok. Har selv ca. 18 kw men når samtidighetsfaktoren ikke er mer enn 0,3 går det bra.
Har begynt på et RIMS Projekt med 140 liters 3 kjeler, sitter å tenker på muligheten for at elementet alltid står under veske (bor ikke i nærheten ab bryggeriet) og dermed aldri blir tørr men tror ikke RIMSEn blir kjørt så mye at jeg ikke kan sitte å se på at den er under veskenivå.
Har kun stående element.
 
For 75literen så kan jeg sikkert komme meg unna med enfase,
Mulig det finnes passende element med 2toms triclover innfeste. Har ikke sett etter.
Jeg holder ennå denne muligheten åpen.

Siden vi har trefas tilgjengelig så håper jeg at et 6KW element ikke blir så dumt.
overkill RIMS og problemet varmefordeling som Torfinn nevner over hær er definitivt noe å ha i hodet.

Hehe, Begynte å tegne hvordan jeg har tenkt konstruksjonen, men det ble ikke presentabelt.
Skal se om jeg flikker til noe når jeg kommer meg til PCn.
 
Takker for tips Oddvar!

Dette er mer eller mindre hva jeg har sett for meg RIMSen. Jeg har nådd knotegrensa for klipp og lim, tunga på sida av munnnnen og bannskap,
så sånn ble denne presentasjonen.
 

Vedlegg

  • rims.png
    rims.png
    52,2 KB · Sett: 19
Planen er å anskaffe et passe langt midtstykke til å passe lengden på elementet for å få litt fleksibilitet.
Kanskje blir den noen triclamps mere enn nødvendig, men fleksibilitet for utvidelse går foran.

På venstre side tenkte jeg å mekke en thermowell (blå) i blindplata. Thermowellen blir delt og de to delene henges samen med en silikonslangebit (lysblå).
To OneWire temperatursensorer plasserer inni, en i tuppen for overtemp beskyttelse.
"Driftssemsoren" blir lengre mot utgangen før silikonslangen.
Jeg klarte/giddet ikke tegne dette riktig og proporsjon i tegninga.
 
Sist redigert:
Jeg har TENKT 2 stk. 2"x20 cm triclamp rør pluss et seglass på toppen, det første røret har loddet på camlock for inngang, på toppen blir det blindlokk med nippel og T for tempføler og camlock for utgang til meskekjele.
Får jeg de siste triclampene blir det kanskje testing med neste års julebukk :)
 
Jeg vurderte camlock loddet rett på tc-røret, men kom til at det ble mye fabrikasjon med utstyr jeg ikke har eller har gjort før.
Og nå ser jeg at jeg må skaffe meg loddetinn og flussmiddel for rustfritt uansett.
De t-stykkene øker også volumet litt unødvendig mye, med tilhørende unødvendige bakevjer.

Revurderer..
Noen kvalitets skjære og boredingser har jeg alltids bruk for uansett.
 
Tilbake
Topp