Amylase til Brut IPA

Hei,

Kan amylase-enzymene hos Bryggselv brukes etter stormgjæring for å lage en Brut IPA (bryte ned de siste komplekse sukkerartene)?

Vil helst bruke de under gjæring siden vi ikke har så god meskekontroll.

https://www.bryggselv.no/annet/700045/vinoferm-alfa-amylase-25ml

https://www.bryggselv.no/white-labs...10-ml-amyloglucosidase--benyttes-til-brut-ipa
Ja, du vil få mer effekt av det og mindre kontroll i gjæring. Men en Brut skal jo være knusktørr så det er vel like greit at den stopper der den stopper.
 
Hei,

Kan amylase-enzymene hos Bryggselv brukes etter stormgjæring for å lage en Brut IPA (bryte ned de siste komplekse sukkerartene)?

Vil helst bruke de under gjæring siden vi ikke har så god meskekontroll.

https://www.bryggselv.no/annet/700045/vinoferm-alfa-amylase-25ml

https://www.bryggselv.no/white-labs...10-ml-amyloglucosidase--benyttes-til-brut-ipa
Jeg tror whitelabs-produktet kan brukes under meskingen, men det er noen begrensininger mht. temperatur og pH. Det er antagelig identisk med det ølbrygging.no selger. Fra hjemmesidene deres: ”Varm opp skyllevann og rør inn malten (innmesking). Kontroller at temperatur og pH i mesken er innenfor de anbefalte verdiene (3,0-5,0 pH og max temperatur 60°C).”

Vinoferm sin versjon mener jeg å ha lest ikke fungerer under mesking.

https://www.olbrygging.no/klarning-og-enzymer/100575/amigase-mega-l-15-ml

Tror det er enklere å tilsette i gjæringskaret.
 
Denne funker fjell, hadde en øl som stoppet på 1.014 men som helst skulle til 1.008. Hadde gjæret i 14 dager, hev oppi minimumsdose av denne og vips gjæringen startet igjen umiddelbart og tok den ned til 1.009 på 2 dager. Vidunder-eliksir mao.
 
Denne funker fjell, hadde en øl som stoppet på 1.014 men som helst skulle til 1.008. Hadde gjæret i 14 dager, hev oppi minimumsdose av denne og vips gjæringen startet igjen umiddelbart og tok den ned til 1.009 på 2 dager. Vidunder-eliksir mao.

Stoppa den der? Enzymer må jo denatureres, eller temperaturen må endres, for at de skal stoppe å jobbe.
 
Hvor mye Amigase bruker dere i gjæringskaret?
Ser på beskrivelsen(e) hos olbrygging.no hvor det er stort sprik i mengde; Brut IPA kittet for 25 liter kommer med en 15ml flaske Amigase, hvor de sier at alt skal oppi etter stormgjæring, men produkbeskrivelsen dems for Amigase beskriver dosering på 1,5 til 2,5 ml per 100 liter vørter??
 
Hvor mye Amigase bruker dere i gjæringskaret?
Ser på beskrivelsen(e) hos olbrygging.no hvor det er stort sprik i mengde; Brut IPA kittet for 25 liter kommer med en 15ml flaske Amigase, hvor de sier at alt skal oppi etter stormgjæring, men produkbeskrivelsen dems for Amigase beskriver dosering på 1,5 til 2,5 ml per 100 liter vørter??
Jeg brygget ølbrygging.no sitt kit og tenkte ikke på å lese produktinformasjonen om dosering. Fulgte oppskriften og tømte hele flasken i karet sammen med tørrhumlen.

Det kan godt være at det var ALT for mye, men ølet bli i alle fall veldig godt og tok 1. plassen i PF på Bjorleik 2018.
 
Hvor mye Amigase bruker dere i gjæringskaret?
Ser på beskrivelsen(e) hos olbrygging.no hvor det er stort sprik i mengde; Brut IPA kittet for 25 liter kommer med en 15ml flaske Amigase, hvor de sier at alt skal oppi etter stormgjæring, men produkbeskrivelsen dems for Amigase beskriver dosering på 1,5 til 2,5 ml per 100 liter vørter??
Kanskje den som følger med kittet er utblandet allerede? Vanskelig å legge ved kun 0,5-ish ml liksom(?) :)
 
Trodde poenget her var at de jobba til det ikke var noe mer å jobbe med?

Jepp, de er vel som en Toyota Hilux: Du må skyte den for at den skal stoppe. Så jeg undra meg litt på prosjektet med å tilsette litt for å få FG ned på 1.008. Jeg hadde ikke turt å flaske noe med amylase i på det nivået.
 
Jepp, de er vel som en Toyota Hilux: Du må skyte den for at den skal stoppe. Så jeg undra meg litt på prosjektet med å tilsette litt for å få FG ned på 1.008. Jeg hadde ikke turt å flaske noe med amylase i på det nivået.
Enig, 1,008 hørtes høyt ut.
 
Jeg laget en brut ipa og bedtilte en flaske av dette stoffet fra ølbrygging. Tilsatte det samtidig som tørrhumling og da ca 28 dråper 58 l. Gikk ned til 1.000. Funger godt når en kun bruker 1/10 av flasken også. Men laget egen oppskrift så kan hende at olbrygging sender med utblandet eller akkurat mengde i flaskeb, hvis de ikke da bare vil selge mest mulig da.

Uansett så tror jeg de som kun tilsetter noen dråper i gjæring og tror det stopper tidligere enn med flere dråper. Får seg en overraskelse når enzymet fortsetter å spise ugjærbart sukker etter flaskinga.
 
Meget mulig? Sendte uansett en forespørsel om dette til support hos Ølbrygging. Oppdaterer her når jeg får svar :)
Svaret fra Tore var at 15ml i 25-liters gjæringskar er overkill, men det gjør ingenting for resultatet. De bruker samme flaska til lavkarbo pale ale, og der går hele flaska i mesken.
Så, ca. 40 dråper (fortynnet i vørter) rett i gjærkaret for en 50-liters batch burde holde greit.
 
Har brygget Sjampis Brut IPA fra Bryggselv og I oppskriften står det ikke annet enn at enzymene skal tilsettes i gjæringskaret etter pitching. Sjekket SG etter 5 dg og da var resultatet 1.000, altså spott on.
Nå ser jeg her at dere anbefaler å tilsette enzymer etter ca 5 dg, etter stormgjæring og SG ca 1,010-15.
Brygget mitt var veldig uklart og smakte mindre godt. Regner med at det går seg til med cold crash, karbonering og lagring, men det jeg lurer på er om resultat blir OK selv om enzymene ble tilsatt samtidig på gjær.
Noen erfaringer?
 
Tilbake
Topp