"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Bare pilsnermalt blir bra. Men du trenger en del mer bitterhet enn du får med 10 gram Magnum på 60. Bruk denne til å kalkulere bitterheten: https://www.brewersfriend.com/ibu-calculator/ (Boil size = det volumet du setter til kok. Batch size = volum i kjelen etter nedkjøling, før tapping.)

Hvor bitter du vil ha den, må du jo finne ut sjøl. Klassisk nordtysk pils kan ligge så høyt som opp mot 50, mens en norsk industripils gjerne ligger på rundt 25. Hvis du liker pilsen din veldig "snill" når det gjelder bitterhet, brygger du vel egentlig en "helles"? (Sjekk definisjoner her: https://norbrygg.no/definisjon-av-oltyper/ )

Jeg ville lagt inn 15 gr Hersbrucker på 15 min, også. Edelhumle skal kokes en stund for å få det krydrete preget som aromaoljen humulene kan gi.
 
Sist redigert:
1.050 og 1.025 for IBU, @Finn Berger , setter du "nye standarder"? :D

Har rettet det opp!

Alt for tidlig på morgenen for å klare å holde orden på sånne subtile forskjeller. Men jeg mener jo 50 og 25, selvfølgelig. Problemet var at jeg kom rett fra IBU-kalkulatoren, der jeg hadde sjekket hva 10 gram Magnum ga - og der legger du jo inn egenvekt:p. Og jeg var bare halvveis nedi den andre kaffekoppen for dagen:(.

Men jeg gjør skummelt mange sånn blundere nå. Huff.
 
Takk for fint forklart svar
Bare pilsnermalt blir bra. Men du trenger en del mer bitterhet enn du får med 10 gram Magnum på 60. Bruk denne til å kalkulere bitterheten: https://www.brewersfriend.com/ibu-calculator/ (Boil size = det volumet du setter til kok. Batch size = volum i kjelen etter nedkjøling, før tapping.)

Hvor bitter du vil ha den, må du jo finne ut sjøl. Klassisk nordtysk pils kan ligge så høyt som opp mot 50, mens en norsk industripils gjerne ligger på rundt 25. Hvis du liker pilsen din veldig "snill" når det gjelder bitterhet, brygger du vel egentlig en "helles"? (Sjekk definisjoner her: https://norbrygg.no/definisjon-av-oltyper/ )

Jeg ville lagt inn 15 gr Hersbrucker på 15 min, også. Edelhumle skal kokes en stund for å få det krydrete preget som aromaoljen humulene kan gi.


Takk for fint forklart svar
 
Bare pilsnermalt blir bra. Men du trenger en del mer bitterhet enn du får med 10 gram Magnum på 60. Bruk denne til å kalkulere bitterheten: https://www.brewersfriend.com/ibu-calculator/ (Boil size = det volumet du setter til kok. Batch size = volum i kjelen etter nedkjøling, før tapping.)

Hvor bitter du vil ha den, må du jo finne ut sjøl. Klassisk nordtysk pils kan ligge så høyt som opp mot 50, mens en norsk industripils gjerne ligger på rundt 25. Hvis du liker pilsen din veldig "snill" når det gjelder bitterhet, brygger du vel egentlig en "helles"? (Sjekk definisjoner her: https://norbrygg.no/definisjon-av-oltyper/ )

Jeg ville lagt inn 15 gr Hersbrucker på 15 min, også. Edelhumle skal kokes en stund for å få det krydrete preget som aromaoljen humulene kan gi.

Klarer du å gi det beskrevne preger av DMS? Må innrømme at jeg glatt dropper den del av definisjonen da leg liker pils uten kål og mais.
 
Noen som har noe erfaring med hvete i lagerøl? Jeg hadde litt til overs og kjørte et lite eksperiment rett før jul. Smaker på den nå og er egentlig veldig fornøyd, samtidig som jeg antakeligvis ville revurdert humlevalget skulle jeg gjort det om igjen. Brukte kun centennial fordi jeg glemte å kjøpe den jeg egentlig hadde planlagt med (Hersbrucker). Det endte opp med å bli et lite restebrygg hvor jeg brukte opp mye halvtomme poser, men det ble helt grei øl altså. Veldig klar og forfriskende.

Disclaimer; Jeg vet nada om lager. Dette er andre forsøket mitt noensinne.
 
Hei,

Har enda til gode å lage min egen oppskrift, så her er mitt forsøk på en oatmeal coffee stout.
Tanken var å brygge et øl hvor kaffe og mørk sjokolade kommer frem. Den skal være rund og fyldig. Ikke veldig bitter.
Planen var å gjære den med sigmund gjernes kveik og s04 (splitbatch).

Ser dette greit ut? Tips og tilbakemelding mottas med stor takk! :)

Oatmeal Coffee Stout
6.3%


Grainfather
72% efficiency

Batch Volume: 23 L

Boil Time: 60 min


Mash Water: 22.13 L

Sparge Water: 11.39 L

Total Water: 33.52 L

Boil Volume: 28 L

Pre-Boil Gravity: 1.060


Vitals
Original Gravity: 1.070

Final Gravity: 1.022

IBU (Tinseth): 43

Color: 101 EBC


Mash


Temperature — 40 °C — 15 min

Temperature — 50 °C — 15 min

Temperature — 63 °C — 30 min

Temperature — 70 °C — 30 min

Temperature — 77 °C — 5 min


Malts (6.9 kg)
4.5 kg — Crisp Maris Otter — Grain — 5.5 EBC

700 g — Oats, Flaked — Grain — 2 EBC

500 g — Crisp Roasted Barley — Grain — 1370 EBC

400 g — Crisp Crystal Light — Grain — 160 EBC

300 g — Bairds Chocolate Malt — Grain — 600 EBC

300 g — Thomas Fawcett Oats, Malted — Grain — 3.9 EBC

200 g — Crisp Brown Malt — Grain — 128 EBC


Other (300 g)
300 g — Milk Sugar (Lactose) — Sugar — 0 EBC — Boil — 15 min


Hops (50 g)
20 g — Columbus/Tomahawk/Zeus (CTZ) 15.5% — Boil — 60 min

10 g — Columbus/Tomahawk/Zeus (CTZ) 15.5% — Boil — 15 min

20 g — Admiral 14.75% — Boil — 5 min


Miscs
60 g — Cold brewed coffe — Primary


Yeast
5 ml — Norwegian Farmhouse Kveik #1 Sigmund Gjernes, Voss
 
Tror du kan kutte to av stegene i mesken. F.eks 40 og 63 og heller meske ett steg i sakkarifikasjonsområdet i steden for 63 og 70.
 
Har noe humle som er samlet seg opp og som snart må tenkes på hvordan å bli kvitt på en fornuftig måte. Idèer?

Simcoe, Mosaic, Citra kunne jeg sikkert brukt i en APA av et slag. Men har mye Bobek, Northern Brewer, Perle, Mittelfrüh og Hersbrucker humler.

Av ferdigbrygget øl har jeg nå to stouter og en blonde. Hadde vært moro med litt innspill hva dere ser og kunne tenkt dere å brygget ut fra "inventoryen" min, kjenner at jeg går meg litt fast i samme oppskriftene.

upload_2019-1-22_13-14-56.png
 
Har noe humle som er samlet seg opp og som snart må tenkes på hvordan å bli kvitt på en fornuftig måte. Idèer?

Simcoe, Mosaic, Citra kunne jeg sikkert brukt i en APA av et slag. Men har mye Bobek, Northern Brewer, Perle, Mittelfrüh og Hersbrucker humler.

Av ferdigbrygget øl har jeg nå to stouter og en blonde. Hadde vært moro med litt innspill hva dere ser og kunne tenkt dere å brygget ut fra "inventoryen" min, kjenner at jeg går meg litt fast i samme oppskriftene.

Vis vedlegget 39599

Ser at du har ca 300 gr amerikanske. Det bør kunne bli en utmerket NEIPA av de der, med 150 gram i WP, 60 gram ved high kräusen og 90 gram fire dgaer etter det (til 25 liter). Det er humleskjemaet til Weldwerks' Juicy Bits, som jeg har brygget et par ganger. Synes det blir ganske anstendig.

Styrian Goldings og Fuggles står vakkert til en engelsk golden ale, som skal være temmelig bitter, og så ville jeg brukt noe av de tyske på en lys kellerbier med eikeflis i. (To av mine favorittøl, de der:).)
 
Sist redigert:
Tenkte meg på ny engelsk brown ale. Har lyst å bruke brown malt fra Thomas Fawcett. Ser Vestbrygg skriver at en kan bruke opp mot 40% av denne. Kan det stemme? TF skriver ingenting. Bryggselv skriver 5-10%. Vil bli godt kjent med det.
Har Sjelefred i tankene, men en litt kraftigere, rundt 5% abv.
Har på blokka dette:
76,6% Maris Otter
12,8% Brown Malt 200ebc
4,5% Pale Crystal 75ebc
4,5% Dark Crystal 300ebc
2,1% Chocolate 1175ebc

Tenker å bruke wlp 013.
For lite MO? For mye Brown? Now som mangler?
Litt usikker på mesketemp. 65 vs 67/68.
 
Tenkte meg på ny engelsk brown ale. Har lyst å bruke brown malt fra Thomas Fawcett. Ser Vestbrygg skriver at en kan bruke opp mot 40% av denne. Kan det stemme? TF skriver ingenting. Bryggselv skriver 5-10%. Vil bli godt kjent med det.
Har Sjelefred i tankene, men en litt kraftigere, rundt 5% abv.
Har på blokka dette:
76,6% Maris Otter
12,8% Brown Malt 200ebc
4,5% Pale Crystal 75ebc
4,5% Dark Crystal 300ebc
2,1% Chocolate 1175ebc

Tenker å bruke wlp 013.
For lite MO? For mye Brown? Now som mangler?
Litt usikker på mesketemp. 65 vs 67/68.

Det blir vel heller en porter enn en brown ale,dette? Noe i retning av Fuller's sin London Porter, kanskje?

Brown malt er ganske kraftige greier, synes jeg. Det er forøvrig Dark Crystal, også. Briess lager et mildere brown malt - Carabrown - som kan være et alternativ. Jeg liker det godt. Det er et røstet malt, til tross for navnet.
 
Det blir vel heller en porter enn en brown ale,dette? Noe i retning av Fuller's sin London Porter, kanskje?

Brown malt er ganske kraftige greier, synes jeg. Det er forøvrig Dark Crystal, også. Briess lager et mildere brown malt - Carabrown - som kan være et alternativ. Jeg liker det godt. Det er et røstet malt, til tross for navnet.
Ja merker eg er i grenseland her. Brown ale er en litt løs sjanger føler eg.
Mørk brown ale, brun porter...
Men det var for å bli god kjent med brown malt. Du brukte den tidligere leste eg. Håpet på å lokke deg frem :rolleyes:
Er den veldig kraftig? Kan godt redusere den litt. Dark crystal skal med, veldig glad i den. Lurte på å fjerne pale crystal, er det dumt? Min forrige brown ale ble litt enkel og kjedelig. Vil ha de litt "sammensatte".
 
Ja merker eg er i grenseland her. Brown ale er en litt løs sjanger føler eg.
Mørk brown ale, brun porter...
Men det var for å bli god kjent med brown malt. Du brukte den tidligere leste eg. Håpet på å lokke deg frem :rolleyes:
Er den veldig kraftig? Kan godt redusere den litt. Dark crystal skal med, veldig glad i den. Lurte på å fjerne pale crystal, er det dumt? Min forrige brown ale ble litt enkel og kjedelig. Vil ha de litt "sammensatte".

Nå har jeg laget veldig mye dårlig brown ale, så jeg er litt redd for å komme med anbefalinger. Har akkurat drukket et glass av noe som helt klart burde vært mørkere og hatt mindre sødme.

Men skulle jeg sjanse på noe, så ville jeg si at du kan kutte brown ale'n og dark crystal til det halve.

Brown ale er vel signaturmalt i porter, sjøl om en ut fra navnet skulle tro det var det i en brown ale:). I porteren jeg brygger, har jeg 10% brown malt, og den blir porter'sk så det holder:p.
 
Nå har jeg laget veldig mye dårlig brown ale, så jeg er litt redd for å komme med anbefalinger. Har akkurat drukket et glass av noe som helt klart burde vært mørkere og hatt mindre sødme.

Men skulle jeg sjanse på noe, så ville jeg si at du kan kutte brown ale'n og dark crystal til det halve.

Brown ale er vel signaturmalt i porter, sjøl om en ut fra navnet skulle tro det var det i en brown ale:). I porteren jeg brygger, har jeg 10% brown malt, og den blir porter'sk så det holder:p.
Interesant. Ok eg skal redusere litt. Tenkte å bruke Amber, men fant ut eg ikkje ville blande med Brown denne gang, mest for å lære. 4,5 DC er da ikkje så mye?
Hva tror du om å droppe choch helt?
 
Interesant. Ok eg skal redusere litt. Tenkte å bruke Amber, men fant ut eg ikkje ville blande med Brown denne gang, mest for å lære. 4,5 DC er da ikkje så mye?
Hva tror du om å droppe choch helt?

Jeg har droppa sjoko helt i den siste, og har funnet ut at det er en dårlig ide. Brown ale skal nok ha noe av det, uansett hvilken type brown vi snakker om.

Dark C er kraftige saker, og jeg tror ikke det er så bra med merkbar brent rosin i en brown.
 
Tilbake
Topp