"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Jeg har droppa sjoko helt i den siste, og har funnet ut at det er en dårlig ide. Brown ale skal nok ha noe av det, uansett hvilken type brown vi snakker om.

Dark C er kraftige saker, og jeg tror ikke det er så bra med merkbar brent rosin i en brown.
Hmm, ble veldig glad i DC i noen andre øl.
Da blir det chock også, var ikkje sikker på om eg måtte.
Eg vil ha en brown ale med mye smaker.
 
Hmm, ble veldig glad i DC i noen andre øl.
Da blir det chock også, var ikkje sikker på om eg måtte.
Eg vil ha en brown ale med mye smaker.

Her har du - som eksempel - gristen til et som ble godt, men som trakk for mye i retning porter til ta det egentlig kunne kalles en brown ale. Og det trengte lagring for å bli drikkelig. Jeg tappet det opp 28.juni i 2016, i september smakte det fremdeles for brutalt, men i desember var det blitt godt. Det var ikke så sterkt; gikk fra 1.046 til 1.013. Jeg er ikke helt fremmed for tanken på å brygge det om igjen - uten å tenke så mye på stil.

4 kg Maris Otter
200 gr Crystal 120
200 gr Dark Crystal 270
250 gr Pale Chocolate
200 gr lettkokte havregryn
150 gr Brown Malt
 
Her har du - som eksempel - gristen til et som ble godt, men som trakk for mye i retning porter til ta det egentlig kunne kalles en brown ale. Og det trengte lagring for å bli drikkelig. Jeg tappet det opp 28.juni i 2016, i september smakte det fremdeles for brutalt, men i desember var det blitt godt. Det var ikke så sterkt; gikk fra 1.046 til 1.013. Jeg er ikke helt fremmed for tanken på å brygge det om igjen - uten å tenke så mye på stil.

4 kg Maris Otter
200 gr Crystal 120
200 gr Dark Crystal 270
250 gr Pale Chocolate
200 gr lettkokte havregryn
150 gr Brown Malt
Var det så hardt da? Er du litt var for brent malt? Spør fordi du engang syntes min stout var way over the top på røstet malt. Den ble veldig god, trengte lang lagring. Hadde mot 30% i ulike former.
Spør ikkje for å være frekk, men kanskje vi hat ulik glede av røstet malt? o_O
 
Var det så hardt da? Er du litt var for brent malt? Spør fordi du engang syntes min stout var way over the top på røstet malt. Den ble veldig god, trengte lang lagring. Hadde mot 30% i ulike former.
Spør ikkje for å være frekk, men kanskje vi hat ulik glede av røstet malt? o_O

Nei, jeg tror ikke egentlig det.

Du kan få et kølsvart øl uten å bruke mengder med røstet malt, bare det er mørkt nok, og det trenger slett ikke bli så tøft. Jeg veit ikke om jeg er spesielt var for det, men mye amber og/eller brown malt blir veldig krasst i et ferskt øl. Det er særlig de to. Det er i alle fall min erfaring. Og da skal det en del lagring til.

Nå er ikke den gristen der så ekstrem, så det kan hende det var noe med både pH og vannjustering. Det var mye jeg ikke visste den gangen som jeg veit nå:). Og det blei jo godt til slutt. Men altså: Den var nok mer porter enn brown ale.
 
Nei, jeg tror ikke egentlig det.

Du kan få et kølsvart øl uten å bruke mengder med røstet malt, bare det er mørkt nok, og det trenger slett ikke bli så tøft. Jeg veit ikke om jeg er spesielt var for det, men mye amber og/eller brown malt blir veldig krasst i et ferskt øl. Det er særlig de to. Det er i alle fall min erfaring. Og da skal det en del lagring til.

Nå er ikke den gristen der så ekstrem, så det kan hende det var noe med både pH og vannjustering. Det var mye jeg ikke visste den gangen som jeg veit nå:). Og det blei jo godt til slutt. Men altså: Den var nok mer porter enn brown ale.
Ok, nei det var ment som generell undring. Er du fan av beinharde stouts osv? Eg elsker det.
Har ikkje brygget porter enda. Eg sliter med å skille mellom porter og stouts. Men, ok, kanskje eg skal brygge det. Se hvordan det blir. Blir det en god porter, så kan eg absolutt leve med det!
La meg si det på en annen måte, formålet med brygget er å bli godt kjent med Brown malt, for videre erfaring. Derfor vil eg ikkje kamuflere med Amber osv. Så om eg da må kalle det en porter, så er det lett å akseptere ;)
 
Ja? Hva mer?

34e1315ba03b40f5b1cbe99b096105b5.jpg
 
Å! Ser bra ut!
Blir i grunnen mer og mer forvirret desto mer en leser. Tror eg bare må slå til og så evaluereo_O Tusen takk :cool:

Prestesonen har 30% brown malt, og 30% amber o_O. Det blir veldig sterk karakter av rista malt, synst eg å huske.. Men eg husker eg likte den godt! (den var dog lagra i 4 år når eg smakte)
 
Tenkte å prøve ein SMaSH med Azacca. Dette er ei ny humle for meg, og eg veit ikkje heilt kva eg kan forvente her. Nokon som har prøvd humla og tenker at dette humleskjemaet kan funke/ikkje funke?



Monoteist Azacca -
================================================================================
Batch Size 25.000 L
Boil Size 28.000 L
Boil Time 1.000 hr
Efficiency 70%
OG 1.063 sg
FG 1.016 sg
ABV 6.5%
Bitterness 65.4 IBU (Tinseth)
Color 5.9 srm (Morey)

Fermentables
================================================================================
Name Type Amount Mashed Late Yield Color
Pale Malt (2 Row) UK Grain 7.500 kg Yes No 78% 3.0 srm
Total grain: 7.500 kg

Hops
================================================================================
Name Alpha Amount Use Time Form IBU
Azacca 12.8% 50.000 g Boil 30.000 min Pellet 44.4
Azacca 12.8% 50.000 g Boil 10.000 min Pellet 21.0
Azacca 12.8% 50.000 g Aroma 0.000 s Pellet 0.0
Azacca 12.8% 50.000 g Dry Hop 7.000 day Pellet 0.0

Safale S-05 Ale Dry 11.00 mL Primary
 
Tenkte å prøve ein SMaSH med Azacca. Dette er ei ny humle for meg, og eg veit ikkje heilt kva eg kan forvente her. Nokon som har prøvd humla og tenker at dette humleskjemaet kan funke/ikkje funke?



Monoteist Azacca -
================================================================================
Batch Size 25.000 L
Boil Size 28.000 L
Boil Time 1.000 hr
Efficiency 70%
OG 1.063 sg
FG 1.016 sg
ABV 6.5%
Bitterness 65.4 IBU (Tinseth)
Color 5.9 srm (Morey)

Fermentables
================================================================================
Name Type Amount Mashed Late Yield Color
Pale Malt (2 Row) UK Grain 7.500 kg Yes No 78% 3.0 srm
Total grain: 7.500 kg

Hops
================================================================================
Name Alpha Amount Use Time Form IBU
Azacca 12.8% 50.000 g Boil 30.000 min Pellet 44.4
Azacca 12.8% 50.000 g Boil 10.000 min Pellet 21.0
Azacca 12.8% 50.000 g Aroma 0.000 s Pellet 0.0
Azacca 12.8% 50.000 g Dry Hop 7.000 day Pellet 0.0

Safale S-05 Ale Dry 11.00 mL Primary

Trur det blir ganske bittert. Aromahumla på 0 gir også bitterheit. Men kan no hende det er det du vil ha? :)
 
Trur det blir ganske bittert. Aromahumla på 0 gir også bitterheit. Men kan no hende det er det du vil ha? :)
Liker bitter IPA, men vil ikkje ha det for bittert heller. Har også lurt på å droppe heile SMaSH-konseptet og køyre ein eller anna annannbitterhumle....
 
Hvis du vil få mest mulig ut av humla, så savner jeg kanskje whirlpool (steep/hopstand).
Litt waste med 50 Azacca @ 30 i min bok, Vurder å legg noe som bitter (60') og resten senere. Tviler på 30 min gir deg mye annet enn dårlig utnyttet AA. I hvert fall når du har så mye senhumle.

Men dette lukter det @Miguel av.
 
Jo, men det er en stund siden jeg brygget SH med den
da kjørte jeg 2,5 g/L @ 7 min, WP og tørr + Columbus @ 60 (70 IBU)

så det er ikke så milelangt unna
 
  • Like
Reaksjoner: SSS
Vil brygge en mosaic ipa. Fikk inspirasjon fra Albani mosaic.

OG 1060
FG 1013
IBU 50
EBC 15

6 kg pale malt
200 g crystal 20 ebc
200 g crystal 120 ebc

20 g mosaic 60 min
40 g mosaic 15 min
90 g mosaic whirlpool
100 g tørrhumle 5 dag

Gjær us-05

Er det noen som har innspill?

Hei,
Jeg så innlegget ditt på oppskrift for Mosaic IPA.
Jeg har også smakt Albani Mosaic IPA, og syns den er svært god.
Brygget du denne oppskriften, og ble ølet likt orginalen?

Mvh,
Geir.
 
Hei,
Jeg så innlegget ditt på oppskrift for Mosaic IPA.
Jeg har også smakt Albani Mosaic IPA, og syns den er svært god.
Brygget du denne oppskriften, og ble ølet likt orginalen?

Mvh,
Geir.

Den ble oksidert, så det er vanskelig å si. Litt lenge siden jeg har smakt albani mosaic ipa, men tror den er litt lavere enn 50 IBU. Uansett funker mosaic fint, så jeg tror du skal få et godt øl med den oppskrifta.
 
Tilbake
Topp