Prosjekt barrique

Går det an å legge seg til flasker? Eller holder det å betale porto?
Å legge seg til, er det det vi her østpå kaller "å ligge seg til"? Isåfall ville nok det dessverre ført til en ny mulighet til å fylle huset med eikefat og kegeratorer, og det er jeg ikke helt klar for nå, så jeg tror vi holder oss til porto. Evt noe godt, hjemmebrygga i retur. :)
 
Nå som jeg akkurat har drukket en flaske i internettselskap med @msevland og @Mc (hvorfor får jeg ikke tagga sistnevnte, tro?) ref: Hva slags øl har du i hånden nå? og Hva slags øl har du i hånden nå? Sitter jeg og tenker litt. Det begynner jo å dra seg mot sommer, ettårsjubileum og tid for å brygge opp og flaske en ny batch. Nå begynner jo det ølet jeg flaska i november å vise lovende takter, så jeg har langt på vei lagt bort tanken om å slippe brett løs på tønna, men kunne jeg flaskekarbonert med brett? Tanken var følgende:
- Brygge opp en 40 liter eller så med vørter
- Holde igjen en god dose til karbonering
- Gjæra resten med 530 som sist
- Fylt fatet til topps når det er omtrent ferdiggjæra
- Tappe av så mye som jeg har øl igjen fra tønna
- Flaska halvparten med vørter og litt 530
- Flaska andre halvdel med vørter og brett
- fylt opp tønna igjen med resten av det nye ølet

Helst ville jeg tappa av til flasking før jeg toppa opp tønna, men det er så håpløst å vurdere hvor mye som trengs for å fylle den til toppen ut fra det jeg ser gjennom hullet, så for å unngå at jeg har for lite øl etter flasking til å toppe den helt opp tror jeg jeg må fylle den først. Men uansett, tanker om brettideen?
 
Hva med å kjøpe 4 stk 5L glassflasker fra BSelv og lage 4 småbatcher av ting du kan blande med Barrique. Du kan også tappe fra fat du allerede har.
Bruk Barrique som moderølet og lek med mindre batcher til du finner noe artig.
Når du finner noe bra, flaskekarbonerer du på vanlig måte med sukker eller Speise
 
Hva med å kjøpe 4 stk 5L glassflasker fra BSelv og lage 4 småbatcher av ting du kan blande med Barrique. Du kan også tappe fra fat du allerede har.
Bruk Barrique som moderølet og lek med mindre batcher til du finner noe artig.
Når du finner noe bra, flaskekarbonerer du på vanlig måte med sukker eller Speise
Tryggere enn å hive det rett på flaske med brett, tenker du?
 
Med brett kan det nok blir litt vel heftig karbonering med både speise og at brett'en sannsynligvis vil spise en god del av det restsukkeret som 530 ikke har spist.
Hva er FG på ølet i tønna nå?
 
Med brett kan det nok blir litt vel heftig karbonering med både speise og at brett'en sannsynligvis vil spise en god del av det restsukkeret som 530 ikke har spist.
Hva er FG på ølet i tønna nå?
Det veit jeg ikke. Har ikke målt på noen måneder. Det var vel 1.008, om jeg husker riktig. Og takk for tipset om Mc. Jeg hadde ikke lagt merke til punktumet.
 
Det veit jeg ikke. Har ikke målt på noen måneder. Det var vel 1.008, om jeg husker riktig. Og takk for tipset om Mc. Jeg hadde ikke lagt merke til punktumet.
Da må du regne på om 1.008 + det som er i speisen er OK eller om det er så mye at du risikerer flaskebomber.
 
Viktig å holde roen nå og ikke ødelegge det gode ølet, he he.
Jeg har ingen erfaring i å mikse og trikse, men jeg liker best tanken til @msevland med å tappe av små batcher og trikse med de.
 
Da må du regne på om 1.008 + det som er i speisen er OK eller om det er så mye at du risikerer flaskebomber.
Vanskelig å beregne, selvsagt, siden jeg ikke veit hvor langt ned brett vil ta det. Det var vanskelig å beregne karbonering i utgangspunktet. Jeg trodde jeg skulle få en solid, belgisk karbonering med det jeg hadde i sist, men det blei mer engelsk. På eik & tid sa de at kalkulatorene ikke funka for tønneøl, siden det var så flatt etter lang tid på fat. Det stemmer bra med erfaringa herfra.
Viktig å holde roen nå og ikke ødelegge det gode ølet, he he.
Jeg har ingen erfaring i å mikse og trikse, men jeg liker best tanken til @msevland med å tappe av små batcher og trikse med de.
Jeg har jo litt å ta av, så det er rom for å eksperimentere litt. Tanken var jo ikke å gjøre noe med det på fatet.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Jeg trodde jeg skulle få en solid, belgisk karbonering med det jeg hadde i sist, men det blei mer engelsk. På eik & tid sa de at kalkulatorene ikke funka for tønneøl, siden det var så flatt etter lang tid på fat. Det stemmer bra med erfaringa herfra.
Hvor kraftig karbonering er det mulig å få i en tønne da
Blir en tønne like tett som en flaske. Ser for meg at treverket slipper ut trykk over tid.
 
Aha!
Det var det jeg trodde. Skjønte ikke helt det der med tretønne og trykk.
Tappet du på fat og karbonerer der?
Jeg må ha det inn med teskje :oops:. ...
Ok, teskje er greit. :)
Først gjæra jeg 250 liter eller så i en drøss med plastkar. Når det var nesten ferdig fylte jeg alt sammen på tønna og lot det stå. Så, et halvt år seinere omtrent tappa jeg 18 liter fra tønna over i et reint plastkar, blanda inn en dugelig dose kandissirup og flaska det. Ut fra onlinekalkulatoren skulle mengden sukker i sirupen gi en belgisk karbonering, typ 3,2 vol co2. Det har det ikke gitt. Etter besøket på eik og tid har jeg kommet til den konklusjon at det antakelig skyldes at ølet på tønna inneholder betraktelig mindre oppløst co2 enn det kalkulatorene legger til grunn.
 
Ok, teskje er greit. :)
Først gjæra jeg 250 liter eller så i en drøss med plastkar. Når det var nesten ferdig fylte jeg alt sammen på tønna og lot det stå. Så, et halvt år seinere omtrent tappa jeg 18 liter fra tønna over i et reint plastkar, blanda inn en dugelig dose kandissirup og flaska det. Ut fra onlinekalkulatoren skulle mengden sukker i sirupen gi en belgisk karbonering, typ 3,2 vol co2. Det har det ikke gitt. Etter besøket på eik og tid har jeg kommet til den konklusjon at det antakelig skyldes at ølet på tønna inneholder betraktelig mindre oppløst co2 enn det kalkulatorene legger til grunn.
Nå skjønner jeg, he he.
Tror kanskje jeg hadde visst det visst jeg hadde husket alt som stod i tråden.
Artig prosjekt du har satt i gang.
En sånn tønne blir nok en mulig julegave til meg selv. Bare at den blir en tiendedel av størrelsen.
 
Nå skjønner jeg, he he.
Tror kanskje jeg hadde visst det visst jeg hadde husket alt som stod i tråden.
Artig prosjekt du har satt i gang.
En sånn tønne blir nok en mulig julegave til meg selv. Bare at den blir en tiendedel av størrelsen.
En babytønne. :)
 
Tilbake
Topp