Prosjekt barrique

Sammenlignet med 3 literen var det et kupp :D.
Husk at sånne små fat gir veldig mye eikepreg. I piemonte, der tønna mi trådde sine barnesko mener tradisjonalistene at barrique er alt for små, og at vinen skal lagres på botte på 2500 liter for å ikke få for mye eikepreg, så...
 
Nei nei. Det der skulle du aldri ha skrevet.
Blir det mye eikepreg?
Batch 1 og 2 fikk MYE eik.
Batch 1 (en Baltisk porter fikk en liten uke og så måtte jeg tappe den for at det ikke skulle bli for mye)

Batch 2 var en barleywine som ble liggene flere måneder før jeg var klar med kveik/surøl-solera ølet som skal bo i den tønnen.
Barleywine'en fikk MASSSE eik, men det var på en måte planen også, den skulle trekke ut eik og være oppbevaringsvæske frem til neste øl ( @Finn Berger liker det ølet godt ).
Det er drikkbart, men jeg har det som en eike-essens som kan brukes til blending til øl som jeg vil ha eikepreg på.

Så du må kjøre noen øl som tåler eik, eller ofte en batch til å bli eikeessens.
Og så må du jo lage 30 liter av hvert øl som skal på tønnen....
 
Batch 1 og 2 fikk MYE eik.
Batch 1 (en Baltisk porter fikk en liten uke og så måtte jeg tappe den for at det ikke skulle bli for mye)

Batch 2 var en barleywine som ble liggene flere måneder før jeg var klar med kveik/surøl-solera ølet som skal bo i den tønnen.
Barleywine'en fikk MASSSE eik, men det var på en måte planen også, den skulle trekke ut eik og være oppbevaringsvæske frem til neste øl ( @Finn Berger liker det ølet godt ).
Det er drikkbart, men jeg har det som en eike-essens som kan brukes til blending til øl som jeg vil ha eikepreg på.

Så du må kjøre noen øl som tåler eik, eller ofte en batch til å bli eikeessens.
Og så må du jo lage 30 liter av hvert øl som skal på tønnen....

Det er et kjempegodt nippe-øl. Det lille glasset jeg fikk på ølfestivalen gikk jeg og smattet på lenge, luktet og smattet og koste meg:). Men jeg ser jo at det godt kan fungere som essens, ja.

Jeg er nok glad i eik - så lenge det ikke kommer blandet med smaker fra andre ting som har vært på fatet først. (Bourbon:eek::eek:!) Og den kjellerbieren jeg brygger, har nok økt toleransen min.
 
Batch 1 og 2 fikk MYE eik.
Batch 1 (en Baltisk porter fikk en liten uke og så måtte jeg tappe den for at det ikke skulle bli for mye)

Batch 2 var en barleywine som ble liggene flere måneder før jeg var klar med kveik/surøl-solera ølet som skal bo i den tønnen.
Barleywine'en fikk MASSSE eik, men det var på en måte planen også, den skulle trekke ut eik og være oppbevaringsvæske frem til neste øl ( @Finn Berger liker det ølet godt ).
Det er drikkbart, men jeg har det som en eike-essens som kan brukes til blending til øl som jeg vil ha eikepreg på.

Så du må kjøre noen øl som tåler eik, eller ofte en batch til å bli eikeessens.
Og så må du jo lage 30 liter av hvert øl som skal på tønnen....
Ser det blir litt å følge opp ja.
Men det frister.
Vi får se om jeg ikke kan få øvrigheta på glid.
 
Prøver å se for meg ansiktet til dama idet jeg svinger inn på gårdsplassen med en 200 liters tønne på hengeren, men får det ikke til....
Bare som en advarsel. Erfaringsvis er en slik en stor tønne å regne som kjøleskap både 4 og 5. Og du har vel fått med deg den statistikken?
 
Vel, man ligger jo våken om natta og tenker på øl, og så prater man litt med folk, og så tenker man litt videre... Til jul fikk jeg en aldeles nydelig trippel av @Aasbrygg som var gjæra med brett, og han tipsa om at orval brukte bruxellensis i flaskene sine og at det var mulig å hente levende gjær fra bånnfallet i en sånn flaske.

For å sette en rakett i enden på prosjektet tok jeg en titt i tønna her om dagen og innså at det var fordampa en god del, faktisk så mye at jeg blei litt bekymra for å vente helt til sommeren med å etterfylle. Bekymringer er ikke godt for sjela, så jeg heiv meg rundt og fant en gammel vinballong på finn og bestilte opp malt og gjær til to nye batcher. Planen nå er altså å brygge opp to batcher, tappe av nok til å fylle vinballongen, pitche slantene fra to flasker orval i den og fylle tønna til randen igjen. Om det blir overskudd får jeg vel flaske noe fra tønna uten videre finurligheter også.

Ballongen med brett får stå til uti november eller noe sånt, så går den på flaske og nytes (forhåpentligvis) til jul. Om det viser seg å bli så godt som jeg håper går bånnfallet derfra på tønna, og så kan alt ølet bli så godt.

Forøvrig har jeg revidert oppskrifta litt, nå som jeg har smakt det første ølet. I tillegg trenger jeg ikke ta samme hensyn til storskalaproduksjon i denne runden.
 
En fantastisk tråd! Takk @erikraude Kona sier jeg er som en snegle med krykker, men jeg klarte å kjøpe denne på finn før noen andre:IMG_0881.JPG

Dette er en quarter, dvs 50 liter. Det står Esperance fut prati inalienable (prati er jeg dog noe usikker på), og google translate oversetter dette til Håpet var praktisk talt uforgjengelig. Makes no sense to me:)

Men, gitt at den lar seg trutne og er tett, så tenkte jeg å brygge en dobbel run med noe sterkt og godt noe. Gjære i to 25 l. plastdunker, så hive alt oppi og la det stå et år.

Men jeg må lære meg hva "svovelifisering" (eller hva @erikraude kalte det) er for noe. Tønna har serie nummer 15111. Ingen ide hva det er brukt til.
 
En fantastisk tråd! Takk @erikraude Kona sier jeg er som en snegle med krykker, men jeg klarte å kjøpe denne på finn før noen andre:Vis vedlegget 40102

Dette er en quarter, dvs 50 liter. Det står Esperance fut prati inalienable (prati er jeg dog noe usikker på), og google translate oversetter dette til Håpet var praktisk talt uforgjengelig. Makes no sense to me:)

Men, gitt at den lar seg trutne og er tett, så tenkte jeg å brygge en dobbel run med noe sterkt og godt noe. Gjære i to 25 l. plastdunker, så hive alt oppi og la det stå et år.

Men jeg må lære meg hva "svovelifisering" (eller hva @erikraude kalte det) er for noe. Tønna har serie nummer 15111. Ingen ide hva det er brukt til.
Fin tønne! Hvor er den fra? Romania? Språket er forståelig, men ikke fransk, spansk, italiensk eller latin.

Edit: Eller mangler noen accenter, og det er fransk?

Svovling vil si at du brenner svovel i tønna. I Italia brukte vi briketter, men bryggselv selger en slags veker som gjør akkurat samme nytta. Du fester den i en ståltråd, setter fyr på enden og putter den inn i tønna og lar den brenne opp. Da blir det ganske utrivelig for det meste som bor inni der. Hvis tønna er våt inni skal visst svovelrøyken reagere med vannet og danne svovelsyre, som gjør det enda mindre koselig.

Fin hund også, forresten. :)
 
Sist redigert:
Tror du «svovling» vil funke med tønne som har vært litt for dårlig tatt vare på av undertegnede og fått seg et snev mugg inni?
 
Tror du «svovling» vil funke med tønne som har vært litt for dårlig tatt vare på av undertegnede og fått seg et snev mugg inni?
Jeg tviler litt, av to grunner. For det første kommer sånn mugg seg iblant godt inn i treverket, og jeg veit ikke hvor god dybdevirkning svovlinga har. For det andre kan vel mugg produsere giftstoffer, og det er ikke gitt at svovelen gjør noe med dem.
 
Tilbake
Topp