"Trenger" man slangeklemmer?

Mulig dumt spørsmål, men er det idioti å ikke feste slanger med slangeklemmer? Glemte selvfølgelig å bestille, var på 3! jernvareforretninger idag og ingen hadde riktig dimensjon :mad: Gjelder alle koblinger på en kegerator med 3 fat, kraner og co2. Alle slanger er bestilt etter størrelse på nipler og må presses på med makt.
 
Jeg bruker ikke alltid klemmer i slike tilfeller, om det kvalifiserer til molbopris vet jeg ikke før det lekker, det har gått bra i maaaange år eller når jeg ikke overstiger 4 bar som det normalt ikke trenges.
 
Eller når du mesker og rører skikkelig rundt nede i dypet. Da er det veldig lurt å ha slangeklemmer. Hvis ikke skjønner du ikke hva som har skjedd når det ikke kommer noe ut av kranen  :ilike:
 

Vedlegg

  • mesk1 (1 of 1).jpg
    mesk1 (1 of 1).jpg
    113,9 KB · Sett: 409
Leste noe om å surre streng irundt og tvinne. Har rustfri ståltråd, kan det være et alternativ?
 
Brukte tre strips på hvær side lenge. Det gjør jeg ikke lenger for å si det slik..
Edit: ser det er CO₂. Jeg brukte strips på kjøler. Ingen suksess over tid.

--
 
de enørede fra Biltema er engangs?
Da synes jeg disse er bedre http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Verktoy-og-tilbehor/Minislangeklemmer-4-stk-61846/
 
Du klemmer sammen "øret" med en tang. Jeg bruker en gammel sløv avbitertang..
Klemmer hardt til så sitter det veldig stramt rundt hele.
 
Jeg har prøv alt som nevnes og sikkert mere,
3/8 pex sitter på cornelius koblinger og Grundy uten noe klemmer, disse er nesten umulig å slite av.
Strips, finn for all del noe annet, også når det gjelder BT klemmer som skrues fast, da er to runder med streng uslåelig i forhold til dem.
Klemmer fra BT som klemmes på med jernbindertang som det vises til over her er nok av de beste men engangs, ebay har mye billige slike og dobbelører.
Klemmer fra BT og div. i små størelser er for harde i forhold til dimensjon og kan ofte ikke brukes på tynne slanger, de blir ikke runde nok og derfor blir to runder med egnet streng bedre.
Jeg forsto det slik at det er gass og øl det er snakk om her, det er klart at i mesketank ++ blir påkjenningen for stor til å tro at alt henger i sammen hele tiden, selv kjøleren har jeg på service nå fordi kobberrør også løsner etter en stund, vet ikke sikker om det er tinn/sølv, kobber og rustfritt som ikke går sammen over noen år.
 
FrodeSy skrev:
aakvik skrev:
tass_en skrev:
Fordelen med de første er at du får dem i rett størrelse Mange varianter), du unngår gnaging på slanger, det ser mye bedre ut og er nærmest gratis :)

Sikkert dumt spørsmål, men korleis festar du desse?
Biltema har egen tang for dette, fungerer perfekt.
 
Årsaken til at jeg ikke anbefaler engangs var et uhell med naturlig karbonering og øl i co2 linja når den ble koblet på. Var prakk å få av de engangs som stod på for å rengjøre, men årsaken kan være at jeg ikke helt skjønte hvordan. Uansett er engangs byttet med flergangs nå.
 
Jeg bruker endeavbiter (jernbindertang) til å klemme på engangsklemmene, med den ka du også klipe av klemmene når du vil ta av slangen, ikke så veldi mye stress.
 
Bumper denne Hva bruker folket til å feste slanger med? Ser for meg klemmer ned ett øre, men fatter ikke hvilken tang som benyttes.
 
Bumper denne Hva bruker folket til å feste slanger med? Ser for meg klemmer ned ett øre, men fatter ikke hvilken tang som benyttes.

Selv har jeg bare overdimensjonert de dingsene slangene blir tredd på (19mm innvendig med "tynt gods) på mine 12.7 slanger, bruker mao ikke klemmer. De ødelegger slangene over tid og er unødvendige hvis man har dimensjonert slik.
 
Tilbake
Topp