Hygene og surøl

Har ikke laget surøl ennå, men vil kanskje teste kultur jeg fikk fra Eik og Tid. Men den inneholder så mye skummelt at jeg skal ha helt eget utstyr på kaldsiden på den ølen.
Men det er kanskje erfarne surølere som kan svare informativt om hva de gjør?
 
For noen år siden testet jeg ut noen slanter fra surøl på noen få liter av samme vørter. Den jeg likte best helte jeg i et nytt eikefat og brygget en full sats.
Siden har det bare vært å fylle fatet med ny vørter og syrninga har gått av seg selv.
Må man ha eikefat for å brygge surøl
 
Bruker du lacto- bakterier er jo syrninga gjort raskt unna og du kan glemme fat.
Bruker du pedio-bakterier + brett vil tar jo dette mange måneder. Eikefat gir da en fin oksygen diffusjon inn til modningen. Men det beste med eiketønna er at bakteriekulturen din blir konstant og tilstede ved hvert brygg.
 
Man kan vel fange bakteriekulturen på terninger eller spiraler og, og bruke de opp igjen fra batch til batch.
 
Bakterier er ikke som gjærsopp og tåler ikke å tørke ut. Fatet holder seg fuktig i stavene og er perfekt hjem for dem.
 
Kraftigere renhold enn vanlig! Og er det noe som er vanskelig å rengjøre så ville jeg kjøpt et ekstra sett til surølbryggingen. Et eksempel er hevert, kan du ikke komme inn og skrubbe og se at det er rent må du være veldig nøye! Bryggekjele, gjæringsbøtter og sånt går helt fint ann å bruke til både surøl og vanlig øl så lenge du vasker godt. Fat og rør og den slags kan være litt iffy, så der ville jeg vært litt forsiktig.

Må man ha eikefat for å brygge surøl
Nei! En vanlig plastbøtte fungerer perfekt! Du har ikke så langt unna samme "oksygeningress" i en bøtte som i et fat leste jeg for en stund siden. Det er hvor mye luft det kommer til, noe som har noe å si for hvordan surølet vil smake.

Bare å spørre om du skulle ha flere spørsmål.
 
Tilbake
Topp