Absolutt ikke! Man skal også være forsiktig med syrlige kommentarer som lett smitter og forårsaker villgjæring og usmak.Holder vel lenge med shampoo og kroppsvask, vel..?
Må man ha eikefat for å brygge surølFor noen år siden testet jeg ut noen slanter fra surøl på noen få liter av samme vørter. Den jeg likte best helte jeg i et nytt eikefat og brygget en full sats.
Siden har det bare vært å fylle fatet med ny vørter og syrninga har gått av seg selv.
Må og må... Alle de kule har.Må man ha eikefat for å brygge surøl
Kraftigere renhold enn vanlig! Og er det noe som er vanskelig å rengjøre så ville jeg kjøpt et ekstra sett til surølbryggingen. Et eksempel er hevert, kan du ikke komme inn og skrubbe og se at det er rent må du være veldig nøye! Bryggekjele, gjæringsbøtter og sånt går helt fint ann å bruke til både surøl og vanlig øl så lenge du vasker godt. Fat og rør og den slags kan være litt iffy, så der ville jeg vært litt forsiktig.
Nei! En vanlig plastbøtte fungerer perfekt! Du har ikke så langt unna samme "oksygeningress" i en bøtte som i et fat leste jeg for en stund siden. Det er hvor mye luft det kommer til, noe som har noe å si for hvordan surølet vil smake.Må man ha eikefat for å brygge surøl