Briess malt ekstrakt

Er en stund siden du skrev dette men bedre seint... osv. Har ikke brukt forumet så mye men ser nytten av dette nå. Har du flere tips til sider for oss som liker ekstrakt/partial mash mottar jeg dette med stor takk.
 
Er en stund siden du skrev dette men bedre seint... osv. Har ikke brukt forumet så mye men ser nytten av dette nå. Har du flere tips til sider for oss som liker ekstrakt/partial mash mottar jeg dette med stor takk.

Hvis du ikke har boka Brewing Classic Styles av Zainasheff og Palmer, er den verdt å overveie å kjøpe. Den er basert på ekstraktbrygging m. partial mash.
 
Er en stund siden du skrev dette men bedre seint... osv. Har ikke brukt forumet så mye men ser nytten av dette nå. Har du flere tips til sider for oss som liker ekstrakt/partial mash mottar jeg dette med stor takk.

Hehe, det var lenge siden ja
Jeg har god erfaring med Briess ekstraktet. Det viktigste er uansett som nevnt i andre tråder å bruke ferskt.
Kjøp helst lys maltekstrakt som det er høyere omsetning på fremfor pils og hvete som kan ha stått lengre på hylla,
men produksjons dato står under boksen.
 
Er en stund siden du skrev dette men bedre seint... osv. Har ikke brukt forumet så mye men ser nytten av dette nå. Har du flere tips til sider for oss som liker ekstrakt/partial mash mottar jeg dette med stor takk.
Pass på at du får fersk vare. Gjorde enn sammenligningstest i vinter med DME, LME og allgrain. Det flytende ekstraktet hadde stått på lager i mange måneder og var oksidert. DME holder seg mye bedre. Ble allikevel svært stor kvalitetsforskjell på DME og allgrain – særlig etter litt lagring. Sikkert bedre å brygge partial mash enn rent ekstrakt.
 
Et annet tips er å trekke kjelen tilside før du dumper i ekstraktet og rør det ut så du unngår unødvendig karamellisering.
Briess ekstraktet trenger ikke kokes etter min erfaring
 
Tilbake
Topp