10 liter på kjøkkenet: Alt i oppvaskmaskinen og enkelt oppsett

For meg virker det enklere å sette kran på meskekjelen og bruke lauterhexe'n på den? Da trenger du ikke plastbøtta. Hullpunch og kran er billig på ebay.

Min begrensede erfaring er at det er plundrete å lage et bra hull i en skikkelig kjele. Jeg har sett etter gode weldless-koblinger, men synes det er langt mellom dem, i tillegg til at jeg da hadde endt opp med en kjele som ikke lenger var spesielt egnet til vanlig kjøkkenbruk.

Ei kran i kokekjelen er nok lenger opp på lista. Den har jeg uansett dedikert til brygging.

Et annet alternativ jeg så på var en kjølebag, men fant ingen som var i passende størrelse og kunne kjøres i oppvaskmaskin.
 
Vil det ikke være enklere å flytte? :)

:)

Selv med mer plass og et dedikert bryggerom hadde jeg løst bare noen av utfordringene. Jeg så etter et oppsett som var raskt å brygge på og som ga enkel vasking. Det er nesten alltid raskere å brygge på et klassisk 3 kjelers oppsett enn en bryggemasking, og skal delene passe inn i en oppvaskmaskin ender du opp med noe lignende det jeg har her. Det eneste uvanlige med oppsettet er jo egentlig plastbøtta til skyllekar og egen meskekjele, der det vanlig er meskekjele med falskbunn.
 
Har fått med meg at du ikke vil bruke BIAB, men her er oppsettet mitt med sous vide sirkulator. Kanskje du kan plukke et par tips.
Jeg bruker den rett i vørteren utenfor meskeposen for å vedlikeholde tempen. Med god isolasjon og litt røring er dette helt super. Lokket er tatt fra et gjærspann og det er laget spor til sirkulatoren, så du trenger ikke ødelegge et kjelelokk for dette. Sirkulatoren er jo beregnet for kun vann, men dette har gått bra på mange batcher. Har en annen kjele for skylling, bruker som regel å slenge biabposen oppi skyllekjelen. Meskelokket trenger ingen vask annet en litt skylling og resten går i oppvaskmaskinen.

Skjermbilde 2019-05-19 kl. 13.54.39.png Skjermbilde 2019-05-19 kl. 13.54.51.png
 
Jeg bruker den rett i vørteren utenfor meskeposen for å vedlikeholde tempen. Med god isolasjon og litt røring er dette helt super. Lokket er tatt fra et gjærspann og det er laget spor til sirkulatoren, så du trenger ikke ødelegge et kjelelokk for dette. Sirkulatoren er jo beregnet for kun vann, men dette har gått bra på mange batcher. Har en annen kjele for skylling, bruker som regel å slenge biabposen oppi skyllekjelen. Meskelokket trenger ingen vask annet en litt skylling og resten går i oppvaskmaskinen.

Jeg tok ikke sjansen på å prøve sirkulatoren i vørter, men da er jo dette en veldig fin løsning.
 
Artig
Vi er vel flere som har lekt med tanken på en enklere bryggedag.
Jeg testet ‘kjele-i-kjele’ med SousVide for noen år siden, men skrinla det prosjektet (se nederst)

Mitt oppsett består nå av to kjeler på 36L og 50L, men fungerer like godt på 10L & 20L
Kjører meskevann og ‘noe’ nederst for ikke å brenne BIAB posen. Dette er ikke BIAB brygging.
Varmer skyllevann i kokekjelen og løfter posen over for skylling. Etter skylling settes begge kjelene på kok, og vørter pumpes over før humletilsetting.
Har en liten PID og analog plate med en mini pumpe for sirkulasjon

Dette har jeg videreført på hyttebryggeriet som er enda mer analogt enn det enkle jeg nå har hjemme

MiniBrygger: SousVide-Kjele-i-Kjele

Hjelp til kjøp av bryggeutstyr

https://forum.norbrygg.no/threads/hyttebrygging.37142/
 
Artig
Vi er vel flere som har lekt med tanken på en enklere bryggedag.
Jeg testet ‘kjele-i-kjele’ med SousVide for noen år siden, men skrinla det prosjektet (se nederst)

Mitt oppsett består nå av to kjeler på 36L og 50L, men fungerer like godt på 10L & 20L
Kjører meskevann og ‘noe’ nederst for ikke å brenne BIAB posen. Dette er ikke BIAB brygging.
Varmer skyllevann i kokekjelen og løfter posen over for skylling. Etter skylling settes begge kjelene på kok, og vørter pumpes over før humletilsetting.
Har en liten PID og analog plate med en mini pumpe for sirkulasjon

Dette har jeg videreført på hyttebryggeriet som er enda mer analogt enn det enkle jeg nå har hjemme

MiniBrygger: SousVide-Kjele-i-Kjele

Hjelp til kjøp av bryggeutstyr

https://forum.norbrygg.no/threads/hyttebrygging.37142/

Men du får med alt avfallet over i kok, som i BIAB? Jeg ser ikke helt forskjellen - eller misforstår jeg?
 
Tommel for en meget god post, var på tide med en ny post jeg kan følge med på.

Har selv slitt med tanken om speidel 10 eller kasseroll mini batch i oppvask oppsett for å bruke mindre tid på bryggerommet..
 
Hm, tenkte det enkleste var å feste kranen direkte på lauterhexe'n, men en gjennomføring kan kanskje være greit.

På en eller annen måte må det, i hvert fall, tettes rundt hullet. Slik ser koblingene ut nå:
2019-05-20 09.47.08.jpg

Jeg tror det er metriske gjenger på selve spiralen.
 
Det enkleste er vel å kjøpe en komplett kran med gjennomgang og pakning, da passer ihvertfall de delene sammen.
Ser at lauterhexe leveres i både BSP og NPT-utgave. Den kranen i linken under står som BSPT/NPT, det betyr kanskje at den passer begge typer? Forvirrende dette med gjenger, tror det er sånn at de passer sammen, men at en må bruke gjengetape for å få det tett.

I stedet for den store mutteren kan lauterhexe skrues på. Den lille mutteren på utsiden skulle gjøre det mulig å få satt kranen riktig vei så hendelen kommer der man vil ha den. Har ikke prøvd denne kranen så kan ikke gi noen garanti.

1/2 inch Stainless Steel Ball Valve Weldless Bulkhead 1/4" Barb Homebrew Kettle 717520535393 | eBay
 
Sist redigert:
Min erfaring er at man kan droppe kranen på meske karet hvis man virkelig ikke liker å vaske.

Bruk en slangestuss, og sørg for at utløpet på slangen er høyere oppe enn mesken. Bruker man en klype på slangen i tillegg, er man ganske trygg.

Fungerer best på batch sparge, siden tempo på avrenning blir full guffe.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
 
Men da tenker du BIAB med meskepose?
I dette oppsettet blir det nok vanskelig å tømme vørteren med slange.
 
Men da tenker du BIAB med meskepose?
I dette oppsettet blir det nok vanskelig å tømme vørteren med slange.
Neida, filtreing på innsiden som vanlig. Bare droppe kran på utsiden.

Siden vi var inne på gjennomganger med kran og slikt :)

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
 
Min begrensede erfaring er at det er plundrete å lage et bra hull i en skikkelig kjele. Jeg har sett etter gode weldless-koblinger, men synes det er langt mellom dem, i tillegg til at jeg da hadde endt opp med en kjele som ikke lenger var spesielt egnet til vanlig kjøkkenbruk.

Ei kran i kokekjelen er nok lenger opp på lista. Den har jeg uansett dedikert til brygging.

Et annet alternativ jeg så på var en kjølebag, men fant ingen som var i passende størrelse og kunne kjøres i oppvaskmaskin.

Til og med en ti-tomlet som meg fikser å lage hull i en kjele med stegbor:). Og kran gjør ting veldig mye enklere.

Ellers lurer jeg litt på det der med vaskemaskin. Hvor mye tid sparer du egentlig på akkurat det? Kjelevask er ikke noe jeg bruker mye tid på. Meskekjelen tar jeg mens vørteren koker opp. Det tar maks 5 minutter - og om du skal ha den i vaskemaskinen, så må du jo uansett tømme den og skylle den. Det er det som tar det meste av de 5 minuttene. Det samme med kokekjelen, som nødvendigvis må tas til slutt. Så bryggedagen blir vel to-tre minutter lenger fordi jeg tar den for hånd.
 
Tilbake
Topp