• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

TIG sveiser søkes rundt hamar

Vurdert å kjøpe deg en custom kjele fra Spike heller? De tar 400-450kr for hver TC port du legger til. Sende via jetcarrier.com til Norge f.eks.
 
Eller hvertfall ikke bedre en MIG. TIG er overkill for dette formålet.

Etter mye jobb side ved side av TIG sveisere vet jeg absolutt det men hva som er nødvendig og rasjonelt vet jeg også :) men på den annen side, er dette en kjøpt kjele (mistenker det nå) blir pinner plutselig for grove greier. Bruker selv (hjelp av andre da) 2mm. pinner på beredere, (1,8-2mm gods)
 
Vurdert å kjøpe deg en custom kjele fra Spike heller? De tar 400-450kr for hver TC port du legger til. Sende via jetcarrier.com til Norge f.eks.

Tenkte på det samme. Uten at jeg har regnet på det så kan ikke det være noe dyrere. De har forøvrig fantastisk kvalitet på sveisene.
 
Søk på "skjærbekk sveis og montasje" (i elverum). De har forøvrig laftet seg et sveiseverksted (kudos), i "trebyen elverum" der alt stort sett blir bygd i prefabrikkerte stålkasser ispedd litt lekter utvendig for å tilfredsstille politikerne.....
Normalt så anbefales trebygg IKKE til sveising. Nok av låver som har brent med etter bilhobbyister har prøvd seg med sveis.

Prisen var jo latterlig. Det er antagelig en halvtimes jobb med riktig verktøy. Jeg er sveiser. Men mangler maskin, gass og sted... :(
 
Det å kunne sveise godt, jevnt og pent er ferskvare. Gå til TIG mekanisk verksted som har kunnskap til sanitær jobb. Blir mye penere, mindre etterjobb og skikkelig gjennomsveis
 
Vurdert å kjøpe deg en custom kjele fra Spike heller? De tar 400-450kr for hver TC port du legger til. Sende via jetcarrier.com til Norge f.eks.
Sjekket priser nå, og det blir nok dyrere uansett. Bare kjelen med ferrulene blir 325 usd, og så * 1,25 i skatt til norge, og frakten oppå der igjen. *edit: 800kr i frakt (stikke fingeren i lufta mtp dimensjoner og vekt), så samlet blir det minst 4500 ca.

Fikk ny pris på sveisingen, hvis jeg puncher hullene selv, og det tar mindre enn 1t pr sveis (som er det de regner med som standard) så blir det litt billigere, men utgangspunktet er nå 2200kr. Så 1500 for kjelen og med sveisen så blir det 3700.
 
Sist redigert:
Slaglodd er fint til sitt bruk, men det kreves høy temp og stor anleggsflate. Minus er at du må tre tri clamp ferrulen igjennom kjelen og selv da er anleggsflaten for liten som betyr at den kommer til å lekke eller løsne når du henger på butterfly, slanger o.l. Det er også verd å nevne at når du varmer et lite område på kjelen til den høye temå du trenger så vil metallet utvide seg i det området, men ikke resten av kjelen slik at du må regne med bulker. Derfor er TIG aller best da du legger ferrule inntil kjelen
 
Fimen viser ikke slag/hardlodding med sølv, det er tinn med litt sølv som brukes og som smelter på litt over 400 grader.
 
Lodding av ss er bare tull. Det kommer til å sprekke ved bevegelse over tid. Kjøp en brukt tig maskin og en gassflaske, det er relativt rimelig. Det som koster mest er gasflow regulator i god stand. Kjøp en stålplate og noen rør på biltema og se noen youtube videoer. Øv litt. Så har man lært seg noe nytt, noe garantert får nytte for senere. Det er lekende enkelt. Betale 3000 for å sveise noen rør inn i en kjele er sinnsvakt. Det koster mindre å kjøpe utstyret selv.
 
Lodding av ss er bare tull. Det kommer til å sprekke ved bevegelse over tid. Kjøp en brukt tig maskin og en gassflaske, det er relativt rimelig. Det som koster mest er gasflow regulator i god stand. Kjøp en stålplate og noen rør på biltema og se noen youtube videoer. Øv litt. Så har man lært seg noe nytt, noe garantert får nytte for senere. Det er lekende enkelt. Betale 3000 for å sveise noen rør inn i en kjele er sinnsvakt. Det koster mindre å kjøpe utstyret selv.

Du må ha bakgass.
For min del ka jeg ikke lenger se sveisfugen mens lodding fremdeles er mulig.
I morgen får jeg uansett en kompis til å sveise med pinner, bare det koster 100 lappen i elektroder.
 
Lodding av ss er bare tull. Det kommer til å sprekke ved bevegelse over tid. Kjøp en brukt tig maskin og en gassflaske, det er relativt rimelig. Det som koster mest er gasflow regulator i god stand. Kjøp en stålplate og noen rør på biltema og se noen youtube videoer. Øv litt. Så har man lært seg noe nytt, noe garantert får nytte for senere. Det er lekende enkelt. Betale 3000 for å sveise noen rør inn i en kjele er sinnsvakt. Det koster mindre å kjøpe utstyret selv.

Har vert med på at sølv/hardlodding sprekker men har mere tro på myklodding her.
 
Spørre om de kan justere ned prisen i bytte mot øl?

Haha, jeg har fått noe gratis tidligere (kontaktorer, custom blikkenslager dings) og god pris på manometere i bytte mot øl tidligere, men det kreves vel personlig oppmøte isåfall. Uansett så er jeg innstilt på å betale det det koster for å få sveiset noe av folk som jobber på bryggerier og melkerier til daglig.
 
Har du sagt hvor stor veggtykkelse kjelen din har?
Tipper at de ikke så ofte jobber med noe med så liten tykkelse.
 
Tilbake
Topp