Uttynning av melkesyre og fosforsyre

LarsUlv

Norbrygg-medlem
Hva bruker dere til å tynne ut melkesyre og fosforsyre?

Vann fra springen? Batterivann fra Biltema el.l.? Sterilt vann fra apotek?
 
Hva bruker dere til å tynne ut melkesyre og fosforsyre?

Vann fra springen? Batterivann fra Biltema el.l.? Sterilt vann fra apotek?

Jeg har tynna ut fosforsyra til 44% gjennom å halvblande med vann fra springen. Men er det egentlig noe poeng i å blande den ut? Jeg bruker ei pipette av simpleste slag, og det er lett å måle nøyaktig.

Nå er vannet mitt ekstremt reint - og det er kanskje ikke tilfelle i Bergen for tida:(. På den annen side; hva overlever i noe så surt?
 
Nå er vannet mitt ekstremt reint - og det er kanskje ikke tilfelle i Bergen for tida:(.
Askøy er ikke Bergen.

Jeg har tynna ut fosforsyra til 44% gjennom å halvblande med vann fra springen. Men er det egentlig noe poeng i å blande den ut? Jeg bruker ei pipette av simpleste slag, og det er lett å måle nøyaktig.

Jeg bruker en liten sprøyte fra apoteket. Hvordan ser den pipetten ut? Link?
 
pipette - Google-Suche:
Omtrent sånn. Jeg fikk min i premiepakka i klubbmesterskapet i Oslo i fjor høst; den var fra Ila hjemmebrygg. Akkurat den kosta dem nok ikke så mye:p. Men den har vært veldig nyttig.

Sånn omtrent Bergen, vel;)?
 
pipette - Google-Suche:
Omtrent sånn. Jeg fikk min i premiepakka i klubbmesterskapet i Oslo i fjor høst; den var fra Ila hjemmebrygg. Akkurat den kosta dem nok ikke så mye:p. Men den har vært veldig nyttig.

Sånn omtrent Bergen, vel;)?

Sånne pipetter har jeg faktisk liggende! :)

Joda, Askøy kommune er bare en tur over en bro fra Bergen kommune.
Men de vannproblemene som er på Askøy nå, har vi ikke i Bergen.
Og det er vel ikke hele Askøy som er rammet heller.
 
Sånne pipetter har jeg faktisk liggende! :)

Joda, Askøy kommune er bare en tur over en bro fra Bergen kommune.
Men de vannproblemene som er på Askøy nå, har vi ikke i Bergen.
Og det er vel ikke hele Askøy som er rammet heller.

Før jeg fikk den der, dreiv jeg og målte med teskjeer. Og da var det meningsfylt å tynne ut for å kunne måle opp litt større volum.
 
Bruker du destillert vann eller RO-vann, så er du helt sikker på at du ikke endrer effekten av syra. Skulle du fortynne syra med veldig hardt vann, så nøytraliserer du litt. Følgelig må du kompensere ørlite med å tilsette mer av den fortynnede syra. Trolig liten forskjell, men det koster lite å eliminere usikkerheten. Det tar i hvertfall lenger tid å regne på hvor mye det betyr. :)
 
Bruker du destillert vann eller RO-vann, så er du helt sikker på at du ikke endrer effekten av syra. Skulle du fortynne syra med veldig hardt vann, så nøytraliserer du litt. Følgelig må du kompensere ørlite med å tilsette mer av den fortynnede syra. Trolig liten forskjell, men det koster lite å eliminere usikkerheten. Det tar i hvertfall lenger tid å regne på hvor mye det betyr. :)
Jeg har brukt RO-vann til nå, men så ble jeg usikker på om det var nødvendig. Og så var jeg tom i tillegg.
1 liters flaske på Biltema med RO-vann (batterivann) koster 19,90, så da fortsetter jeg å bruke RO-vann.
 
Bruker du destillert vann eller RO-vann, så er du helt sikker på at du ikke endrer effekten av syra. Skulle du fortynne syra med veldig hardt vann, så nøytraliserer du litt. Følgelig må du kompensere ørlite med å tilsette mer av den fortynnede syra. Trolig liten forskjell, men det koster lite å eliminere usikkerheten. Det tar i hvertfall lenger tid å regne på hvor mye det betyr. :)

Det poenget gikk meg hus forbi:(.
 
Kalkrikt er jo relativt. Jeg har en hardhet på 5,5 om vinteren, 4,5 om sommeren, og det kommer fra kalk. Det er vel ca. 15-20 ppm i restalkalinitet? Og det er vel egentlig ikke all verden, sjøl om det er mer enn det som er vanlig i Norge.

Men dette må en som har greie på det, uttale seg om:). Uansett, jeg bruker nesten bare Laktol nå, om jeg i det hele tatt bruker syre, og den har jeg ikke blandet ut.
 
Kalkrikt er jo relativt. Jeg har en hardhet på 5,5 om vinteren, 4,5 om sommeren, og det kommer fra kalk. Det er vel ca. 15-20 ppm i restalkalinitet? Og det er vel egentlig ikke all verden, sjøl om det er mer enn det som er vanlig i Norge.

Men dette må en som har greie på det, uttale seg om:). Uansett, jeg bruker nesten bare Laktol nå, om jeg i det hele tatt bruker syre, og den har jeg ikke blandet ut.

*edit: Ah, leste feil, igjen.
 
Det poenget gikk meg hus forbi:(.
Ser det ble litt rotete.
Litt mer systematisk:

Hvis man skal fortynne melkesyre for å få bedre presisjon på små volumer. Eksempelvis fortynne 1:10 for å kunne dosere en milliliter i stedet for 0,1ml hver gang du skal bruke.
Hvis du gjør denne fortynningen 1:10 med RO-vann, så er du sikker på at ikke noe av syra brukes til å nøytralisere hardhet i fortynningsvannet, slik det ville gjort hvis du brukte vann fra springen. Klarere?
 
Ser det ble litt rotete.
Litt mer systematisk:

Hvis man skal fortynne melkesyre for å få bedre presisjon på små volumer. Eksempelvis fortynne 1:10 for å kunne dosere en milliliter i stedet for 0,1ml hver gang du skal bruke.
Hvis du gjør denne fortynningen 1:10 med RO-vann, så er du sikker på at ikke noe av syra brukes til å nøytralisere hardhet i fortynningsvannet, slik det ville gjort hvis du brukte vann fra springen. Klarere?

Nei, det var ikke du som var uklar:). Jeg så bare ikke at det selvfølgelig var det som lå bak spørsmålet til Lars.
 
Tilbake
Topp