"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Kan det bli øl av dette tro?
5 kg Best Pilsen
0.4 kg Best Caramel Pilsen
0.15kg Risskal
Meske temp 65° 90min / utmesk 78° 5 min
Kok 30L / 90 min
Humle:
25g Perle / 9% / 60min
50g Southern Passion 11.2% / 10min
100g southern Passion 11.2% / WP 85° / 20min
Tørrhumle etter 7 dg med 75 g Cascade 7.4% / 75g Citra 12%
Gjæres med Saf Ale US05

Det blir sikkert et nydelig sommerøl. Men hvorfor risskall? Du skulle ikke få problemer med tett mesk med denne oppskrifta.

Jeg ville ikke kjørt wp på 85 grader. Det der blir fryktelig bittert, tror jeg. I tillegg til det du får fra de 100 grammene, må du regne at effekten av de 50 grammene du tilsetter på 10 min også blir mye sterkere. Jeg ville tilsatt den humla på 70 grader - eller en grad eller to under.
 
Det blir sikkert et nydelig sommerøl. Men hvorfor risskall? Du skulle ikke få problemer med tett mesk med denne oppskrifta.

Jeg ville ikke kjørt wp på 85 grader. Det der blir fryktelig bittert, tror jeg. I tillegg til det du får fra de 100 grammene, må du regne at effekten av de 50 grammene du tilsetter på 10 min også blir mye sterkere. Jeg ville tilsatt den humla på 70 grader - eller en grad eller to under.
Sist jeg brygget med disse korna tettet pumpa på Speidelen uten risskall. Jeg har ikke mye erfaring med å sette sammen egen humle oppskrift så dette tenkte jeg kanskje var bra. Men Finn, jeg følger ditt råd. Takk for innspill. Legge ut kommentar på hvordan dette brygget ble når den tiden kommer.
 
Sist jeg brygget med disse korna tettet pumpa på Speidelen uten risskall. Jeg har ikke mye erfaring med å sette sammen egen humle oppskrift så dette tenkte jeg kanskje var bra. Men Finn, jeg følger ditt råd. Takk for innspill. Legge ut kommentar på hvordan dette brygget ble når den tiden kommer.

Det er jo noe å ta på alvor, det der. Med bare malta bygg skulle det ikke oppstå problemer, så når du har fått det, er ett eller annet ikke helt på stell. Jeg kan tenke meg to mulige årsaker:
  • du kjører pumpa for hardt, sånn at du komprimerer maltet
  • du maler for fint/for fort, sånn at det blir mye mjøl
Det første er kanskje mest sannsynlig?

Til det med humla: Humler med mye alfa-syre har jeg slitt med i WP. Så med mindre du gjerne vil ha et veldig bittert øl, så skal du være forsiktig med det trinnet på 85 grader. 75 grader vil gi deg en mellomting - men fremdeles, etter min erfaring, ganske merkbar bitterhet.
 
Må bruke opp litt rester av malt og humle, og ender opp med dette:

OG 1.050 / FG rundt 1.013
Pale malt 87%
Brown malt 200EBC 6%
Caramunich 6%
Roasted Barley 1%

Meske på 66 grader i 60 min.
Koke 60 min
Magnum 60min til 25 IBU

Lærdal kveik (som er høstet litt tidlig, blir ikke særlig funky)

Støtter meg vanligvis på andres erfaring når det gjelder oppskrifter, og lurer på om dette kan bli bra?
 
Må bruke opp litt rester av malt og humle, og ender opp med dette:

OG 1.050 / FG rundt 1.013
Pale malt 87%
Brown malt 200EBC 6%
Caramunich 6%
Roasted Barley 1%

Meske på 66 grader i 60 min.
Koke 60 min
Magnum 60min til 25 IBU

Lærdal kveik (som er høstet litt tidlig, blir ikke særlig funky)

Støtter meg vanligvis på andres erfaring når det gjelder oppskrifter, og lurer på om dette kan bli bra?

Hadde du brukt en engelsk gjær, ville jeg sagt at det der ser ut som en riktig hyggelig best bitter/pale ale. Og nå? Norsk pale ale:)?

Kanskje noe sein humle, også? Engelske, vel å merke.
 
  • Like
Reaksjoner: Jo
Det er et par år siden sist jeg brygget pga at jeg har flyttet osv. Nå har jeg brygget denne som er en tilpassing av en tidligere oppskrift. Hva tror dere dette blir?

Screenshot_20190601_002436_com.beersmith.beersmith2full.jpg
 
Tenker på å brygge en rug IPA. Inspirert av Lervigs Rye IPA og Sierra Nevadas Ruthless Rye.
Har sett på oppskriftene deres. Lervig brukte i sin tid, synd den er ute av produksjon, 22% havre i den. Kan det stemme? Samt 13,9% rug.
SN RR har 8% rug.

Dermed så lurer eg på følgende:
85% pale malt
10% rug (litt midt i mellom)
5% crystal, enten TF pale crystal 75 eller CaraHell fra WM.

Burde eg har i noe mer? Havre? Lervig brukte både crystal og carapils.
10% greit nok i en IPA, vil ha en fint bidrag av rugen.
 
Sikter meg inn på en Kölsch som neste brygg.
Oppskrift basert på div innlegg i den lange Kölsch tråden, hovedsakelig fra mr.Berger.

Batch: 23L
OG: 1.048
FG: 1.009
ABV: 5.1%
EBC: 6.7
IBU: 37

4.5kg Pilsen
0.3kg Vienna

20g Magnum @60min
20g Mittelfrüh @10
20g Mittelfrüh @5
20g Mittelfrüh @0

Meske: 65c i 60min, 75c i 5min
Koke: 90min kok

2pk WLP029 - rett i bøtta, gjæres på ca 20c

Litt usikker på om jeg burde være nede på 4-tallet i ABV?
Å er to pakker WLP029 nok uten starter?
 
Sikter meg inn på en Kölsch som neste brygg.
Oppskrift basert på div innlegg i den lange Kölsch tråden, hovedsakelig fra mr.Berger.

Batch: 23L
OG: 1.048
FG: 1.009
ABV: 5.1%
EBC: 6.7
IBU: 37

4.5kg Pilsen
0.3kg Vienna

20g Magnum @60min
20g Mittelfrüh @10
20g Mittelfrüh @5
20g Mittelfrüh @0

Meske: 65c i 60min, 75c i 5min
Koke: 90min kok

2pk WLP029 - rett i bøtta, gjæres på ca 20c

Litt usikker på om jeg burde være nede på 4-tallet i ABV?
Å er to pakker WLP029 nok uten starter?
To ferske pakker WLP029 vil sikkert gjøre jobben. Lurer på IBU er litt høyt? Norbrygg sine specs for Kölsch er 20-30 IBU, og det står i andre kilder også.
 
To ferske pakker WLP029 vil sikkert gjøre jobben. Lurer på IBU er litt høyt? Norbrygg sine specs for Kölsch er 20-30 IBU, og det står i andre kilder også.

Ja Brewfather mener også at max er 30 IBU. Så får vel se om jeg fjerner en eller fler av tilsetningene, uten at jeg helt vet hvilken som er best nå! o_O
 
Takk for innspill på det også!
Mulig jeg avventer Kölsch til gjæringskapet er klart igjen

Det er lurt. Kølsch er noe av det mest krevende å få til - og alt henger på gjæringa. Og så må den selvfølgelig kaldlagres som en pils.

Det er sikkert mange som synes en litt fruktig kølsch er godt - men hvis du har forelsket deg i kølsch sånn som den skal være, så skal fruktigheten være så å si umerkelig.
 
Det er jo noe å ta på alvor, det der. Med bare malta bygg skulle det ikke oppstå problemer, så når du har fått det, er ett eller annet ikke helt på stell. Jeg kan tenke meg to mulige årsaker:
  • du kjører pumpa for hardt, sånn at du komprimerer maltet
  • du maler for fint/for fort, sånn at det blir mye mjøl
Det første er kanskje mest sannsynlig?

Til det med humla: Humler med mye alfa-syre har jeg slitt med i WP. Så med mindre du gjerne vil ha et veldig bittert øl, så skal du være forsiktig med det trinnet på 85 grader. 75 grader vil gi deg en mellomting - men fremdeles, etter min erfaring, ganske merkbar bitterhet.
Nå har øllet stått på fat 16-17 dg. I kveld har jeg fylt 6 flasker med mottrykksfyller og selfølgelig prøvesmakt.
Den ble litt bitter(men det syntes jeg er greit) og veldig fruktig. Ble kanskje en blanding av pils og IPA. Ble suksess dette. Takk for hjelp og forslag.
 
Sitter og leser og filosoferer litt over Belgisk Blonde. Lurer litt på å prøve meg i hjemmebryggerkonkurransen i BØ.
Har aldri brygget en belgisk øl før, så ambisjonene får være litt lave. Allikevel dukker noen spørsmål opp.

1. Dette med å tilsette sukker før eller under gjæring. Er det essensielt eller kan en kjøre kun malt?
I så tilfelle, hva bruker folk. Disse ferdige candispakkene (D-45?) eller er "alt sukker greit"?

2. Gjæring. Funker alle de vanlige gjærtypene? WLP 500-550? Eller er det noen å holde seg borte fra?
(Evt tørrgjær).

Noen som har noen tips, eller liker folk å sitte med vinnerkortene selv?:rolleyes:
 
Sitter og leser og filosoferer litt over Belgisk Blonde. Lurer litt på å prøve meg i hjemmebryggerkonkurransen i BØ.
Har aldri brygget en belgisk øl før, så ambisjonene får være litt lave. Allikevel dukker noen spørsmål opp.

1. Dette med å tilsette sukker før eller under gjæring. Er det essensielt eller kan en kjøre kun malt?
I så tilfelle, hva bruker folk. Disse ferdige candispakkene (D-45?) eller er "alt sukker greit"?

2. Gjæring. Funker alle de vanlige gjærtypene? WLP 500-550? Eller er det noen å holde seg borte fra?
(Evt tørrgjær).

Noen som har noen tips, eller liker folk å sitte med vinnerkortene selv?:rolleyes:
1. Belgierne er glade i sukker. Hensikten er vel først og frem å tørre ut ølene, samt tilføre smak fra de mørkere sukkerartene/sirupene. Jeg bruker helst de fra Candisyrup, men har også laget selv. Jo lysere sukker, jo mindre smak, selvsagt.

2. Mulig det finnes gode tørrgjær, men det er massevis av supre ferske gjærå velge mellom. Min favoritt er Westmalle, WLP530. Det er ikke så intens på fenoler som noen av de andre. Kan brukes til det meste. Guff opp tempen om du ønsker mer ”belgisk” preg.
 
1. Belgierne er glade i sukker. Hensikten er vel først og frem å tørre ut ølene, samt tilføre smak fra de mørkere sukkerartene/sirupene. Jeg bruker helst de fra Candisyrup, men har også laget selv. Jo lysere sukker, jo mindre smak, selvsagt.

2. Mulig det finnes gode tørrgjær, men det er massevis av supre ferske gjærå velge mellom. Min favoritt er Westmalle, WLP530. Det er ikke så intens på fenoler som noen av de andre. Kan brukes til det meste. Guff opp tempen om du ønsker mer ”belgisk” preg.

Fin fine tilbakemeldinger.
Dette med å tørre de ut var kjent, så da er det på sett og vis essensielt?
Får se hva eg gjør og hva eg får tak i.

Ser 530 er populær. Funker den også til belgisk mørk ala Orval eller Rochefort ?
Frister litt å prøve noe slikt også. Hadde en ahaopplevelse med de og blåmuggost.
 
Fin fine tilbakemeldinger.
Dette med å tørre de ut var kjent, så da er det på sett og vis essensielt?
Får se hva eg gjør og hva eg får tak i.

Ser 530 er populær. Funker den også til belgisk mørk ala Orval eller Rochefort ?
Frister litt å prøve noe slikt også. Hadde en ahaopplevelse med de og blåmuggost.
530 er nydelig til mørke belgiere. :)
 
Tilbake
Topp