"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Brukte også den maltbasen, synst det fungerte bra etter litt lagring. Men trur personlig eg kjem til å gå litt ned på mengda roasted/sjoko neste gong. Men det er jo smak og behag :) Første 2 mnd var det lakrisbonanza alldeles
Skal jo uansett prøve å lagre den en stund.. planen er å brygge en stout i året, å kansje etterhvert kunne drikke 2019 versjonen mot 2023 versjonen

Høres ut som en god plan.
Det er lurt å holde ibu lavt, på det nivået du foreslår.
Om du øker ibu blir Lactobacillus og Pediococcus hemmet slik at ølet ikke blir så surt. Mixed Cultures

Om det ikke blir så surt som du ønsker, kan du tilsette ny vørter uten humle etter noen måneder.
I så fall tar du av litt øl (som du drikker) og så erstatter du det du har tatt ut med ny vørter. Da får du selvfølgelig en ny periode der mikroorganismene må få tid til å jobbe med ølet.

Om du ønsker høyere bitterhet på BPA'en kan du koke humle-te og tilsette etter at du har tatt av det som skal få Roeselare.
Takk for tilbakemelding og tips! Blir et spennende prosjekt det der.
Enda en ballong skal hentes i helga, så det blir flere forsøk på ulike surøl framover.

Hørte på denne her at De Ranke XX Bitter ble laget med Roselare-gjær tidligere, og til tross for 60 IBU ble den sur etter en stund, og opprettholdt balansen ettersom bitterheten falmet med tiden. ‎The Belgian Smaak Podcast | Exploring the world of Belgian beer: EP005 | Nino Bacelle of Brouwerij De Ranke | The Belgian Smaak Podcast on Apple Podcasts
Prøver uansett å holde meg på 5-6 på første runde, så får vi teste høyere IBU etter hvert. Interessant podcast-tips. Glad den var på engelsk!

Kan det bli øl av dette tro?
5 kg Best Pilsen
0.4 kg Best Caramel Pilsen
0.15kg Risskal
Meske temp 65° 90min / utmesk 78° 5 min
Kok 30L / 90 min
Humle:
25g Perle / 9% / 60min
50g Southern Passion 11.2% / 10min
100g southern Passion 11.2% / WP 85° / 20min
Tørrhumle etter 7 dg med 75 g Cascade 7.4% / 75g Citra 12%
Gjæres med Saf Ale US05

Kan det bli øl av dette tro?
5 kg Best Pilsen
0.4 kg Best Caramel Pilsen
0.15kg Risskal
Meske temp 65° 90min / utmesk 78° 5 min
Kok 30L / 90 min
Humle:
25g Perle / 9% / 60min
50g Southern Passion 11.2% / 10min
100g southern Passion 11.2% / WP 85° / 20min
Tørrhumle etter 7 dg med 75 g Cascade 7.4% / 75g Citra 12%
Gjæres med Saf Ale US05

Det blir sikkert et nydelig sommerøl. Men hvorfor risskall? Du skulle ikke få problemer med tett mesk med denne oppskrifta.

Jeg ville ikke kjørt wp på 85 grader. Det der blir fryktelig bittert, tror jeg. I tillegg til det du får fra de 100 grammene, må du regne at effekten av de 50 grammene du tilsetter på 10 min også blir mye sterkere. Jeg ville tilsatt den humla på 70 grader - eller en grad eller to under.

Det blir sikkert et nydelig sommerøl. Men hvorfor risskall? Du skulle ikke få problemer med tett mesk med denne oppskrifta.

Jeg ville ikke kjørt wp på 85 grader. Det der blir fryktelig bittert, tror jeg. I tillegg til det du får fra de 100 grammene, må du regne at effekten av de 50 grammene du tilsetter på 10 min også blir mye sterkere. Jeg ville tilsatt den humla på 70 grader - eller en grad eller to under.
Sist jeg brygget med disse korna tettet pumpa på Speidelen uten risskall. Jeg har ikke mye erfaring med å sette sammen egen humle oppskrift så dette tenkte jeg kanskje var bra. Men Finn, jeg følger ditt råd. Takk for innspill. Legge ut kommentar på hvordan dette brygget ble når den tiden kommer.

Sist jeg brygget med disse korna tettet pumpa på Speidelen uten risskall. Jeg har ikke mye erfaring med å sette sammen egen humle oppskrift så dette tenkte jeg kanskje var bra. Men Finn, jeg følger ditt råd. Takk for innspill. Legge ut kommentar på hvordan dette brygget ble når den tiden kommer.

Det er jo noe å ta på alvor, det der. Med bare malta bygg skulle det ikke oppstå problemer, så når du har fått det, er ett eller annet ikke helt på stell. Jeg kan tenke meg to mulige årsaker:
  • du kjører pumpa for hardt, sånn at du komprimerer maltet
  • du maler for fint/for fort, sånn at det blir mye mjøl
Det første er kanskje mest sannsynlig?

Til det med humla: Humler med mye alfa-syre har jeg slitt med i WP. Så med mindre du gjerne vil ha et veldig bittert øl, så skal du være forsiktig med det trinnet på 85 grader. 75 grader vil gi deg en mellomting - men fremdeles, etter min erfaring, ganske merkbar bitterhet.

Må bruke opp litt rester av malt og humle, og ender opp med dette:

OG 1.050 / FG rundt 1.013
Pale malt 87%
Brown malt 200EBC 6%
Caramunich 6%
Roasted Barley 1%

Meske på 66 grader i 60 min.
Koke 60 min
Magnum 60min til 25 IBU

Lærdal kveik (som er høstet litt tidlig, blir ikke særlig funky)

Støtter meg vanligvis på andres erfaring når det gjelder oppskrifter, og lurer på om dette kan bli bra?

Må bruke opp litt rester av malt og humle, og ender opp med dette:

OG 1.050 / FG rundt 1.013
Pale malt 87%
Brown malt 200EBC 6%
Caramunich 6%
Roasted Barley 1%

Meske på 66 grader i 60 min.
Koke 60 min
Magnum 60min til 25 IBU

Lærdal kveik (som er høstet litt tidlig, blir ikke særlig funky)

Støtter meg vanligvis på andres erfaring når det gjelder oppskrifter, og lurer på om dette kan bli bra?

Hadde du brukt en engelsk gjær, ville jeg sagt at det der ser ut som en riktig hyggelig best bitter/pale ale. Og nå? Norsk pale ale:)?

Kanskje noe sein humle, også? Engelske, vel å merke.

• Like
Reaksjoner: Jo
Det er et par år siden sist jeg brygget pga at jeg har flyttet osv. Nå har jeg brygget denne som er en tilpassing av en tidligere oppskrift. Hva tror dere dette blir?

Screenshot_20190601_002436_com.beersmith.beersmith2full.jpg

Tenker på å brygge en rug IPA. Inspirert av Lervigs Rye IPA og Sierra Nevadas Ruthless Rye.
Har sett på oppskriftene deres. Lervig brukte i sin tid, synd den er ute av produksjon, 22% havre i den. Kan det stemme? Samt 13,9% rug.
SN RR har 8% rug.

Dermed så lurer eg på følgende:
85% pale malt
10% rug (litt midt i mellom)
5% crystal, enten TF pale crystal 75 eller CaraHell fra WM.

Burde eg har i noe mer? Havre? Lervig brukte både crystal og carapils.
10% greit nok i en IPA, vil ha en fint bidrag av rugen.

Sikter meg inn på en Kölsch som neste brygg.
Oppskrift basert på div innlegg i den lange Kölsch tråden, hovedsakelig fra mr.Berger.

Batch: 23L
OG: 1.048
FG: 1.009
ABV: 5.1%
EBC: 6.7
IBU: 37

4.5kg Pilsen
0.3kg Vienna

20g Magnum @60min
20g Mittelfrüh @10
20g Mittelfrüh @5
20g Mittelfrüh @0

Meske: 65c i 60min, 75c i 5min
Koke: 90min kok

2pk WLP029 - rett i bøtta, gjæres på ca 20c

Litt usikker på om jeg burde være nede på 4-tallet i ABV?
Å er to pakker WLP029 nok uten starter?

Sikter meg inn på en Kölsch som neste brygg.
Oppskrift basert på div innlegg i den lange Kölsch tråden, hovedsakelig fra mr.Berger.

Batch: 23L
OG: 1.048
FG: 1.009
ABV: 5.1%
EBC: 6.7
IBU: 37

4.5kg Pilsen
0.3kg Vienna

20g Magnum @60min
20g Mittelfrüh @10
20g Mittelfrüh @5
20g Mittelfrüh @0

Meske: 65c i 60min, 75c i 5min
Koke: 90min kok

2pk WLP029 - rett i bøtta, gjæres på ca 20c

Litt usikker på om jeg burde være nede på 4-tallet i ABV?
Å er to pakker WLP029 nok uten starter?
To ferske pakker WLP029 vil sikkert gjøre jobben. Lurer på IBU er litt høyt? Norbrygg sine specs for Kölsch er 20-30 IBU, og det står i andre kilder også.

To ferske pakker WLP029 vil sikkert gjøre jobben. Lurer på IBU er litt høyt? Norbrygg sine specs for Kölsch er 20-30 IBU, og det står i andre kilder også.

Ja Brewfather mener også at max er 30 IBU. Så får vel se om jeg fjerner en eller fler av tilsetningene, uten at jeg helt vet hvilken som er best nå! o_O

Tilbake
Topp