Trenger vi en Hvem er hvem-tråd?

Hvis jeg hadde visst hvem Charlie Bamforth var og kjente til han en del, ville jeg gitt en kort intro, og gjerne skrevet «Charlie Bamforth - malting/brygging» i overskriften, for å identifisere hans spesialitet (slik at de som lesere kan lete det opp de som har et spesielt felt dersom dem ikke husker navnet på vedkommende men husker feltet...)

Så ville jeg videre anbefalt de bøkene jeg tenker har størst nytteverdi fra han.
Evt skrive noe eget dersom jeg feks har møtt vedkommende og intervjuet han.

Dernest (feks i tråden) ville jeg gitt fra meg endel gode linker til saker som jeg ønsker å fremheve spesielt, som jeg tenker er av særs interesse for andre, som kanskje ellers vil druknet i støyen på Google. Det kan være intervju, youtube ol.

På den måten tenker jeg det ville blitt oversiktlig og interessant.

(Takk for info. Aldri hørt om fyren.. Men er allerede interessert. ;) )
 
Nei, men han har en blogg der de som vil finner alt om hva han har gjort.

Jeg har ingenting i mot at Finn's forslag blir realisert, men jeg tror ikke de innleggene vil bli brukt mye. Jeg tror de fleste finner den informasjonen de trenger allerede.

Sånn som forumet er nå blir det laget et innlegg med egen topic hvis noen mener en øl-guru sier noe spesielt interessant og som er verdt å diskutere. Og det fungerer bra. Det er ikke personen i seg selv som er interessant, det er det han/hun sier eller gjør. Hvis et sånt innlegg legges under en bestemt person-tråd vil det gå de fleste hus forbi, fordi få orker å holde seg oppdatert i en lang tråd der det eneste du vet er at tråden handler om en bestemt person. Jeg kan ikke komme på en øl-guru som er så spesiell at jeg vil oppdatere meg på alt han sier og gjør.

Så skal det sies at jeg er i mot de fleste samle-tråder, noe vi har diskutert på forumet før. Problemet er at man vet ikke hva som diskuteres, det kan være mye forskjellig. Jeg mener det er bedre om hver tråd har et emne som viser hva som diskuteres, da er det enklere å finne tråder man har interesse av.

Tanken er vel at informasjon som er lett tilgjengelig, blir mer brukt. Hvem gidder å bruke en time på nettet for å finne ut noe om John Palmer? Men kanskje ville noen lest en lett tilgjengelig artikkel skrevet med tanke på at målgruppa er folk på forumet her?

Vi tenker litt for lett at alt finnes på nettet. For det som finnes på nettet, er ganske sjelden skreddersydd for vårt informasjonsbehov. Vi må finne mange biter for å sette sammen den helheten av kunnskap og informasjon vi trenger. Og mye finnes ikke, fordi det rett rett og slett krever at vi har lest hva den personen vi skal finne ut noe om, har skrevet, eller sagt på podcaster osv..

Så altså: Hvis du leiter etter info om Drew Beechum, så må det da være en ganske stor fordel å finne en artikkel om ham skrevet av noen som har blitt litt interessert i ham, lest bøkene hans, fulgt blogg og hørt på podcaster? Du får ikke den informasjonen eller innsikten av å surfe litt på nettet.

Jeg veit ikke hvor mange som ville lest disse artiklene. Kanskje du har rett der. Og kanskje gidder jeg ikke, heller.
 
Sist redigert:
Kan dere ikke bare starte å skrive da? Så vil det jo fort vise seg om det har livets rett.

Jo, det er vel egentlig et godt forslag. Og det er lettere å ta stilling til noe når en ser et konkret eksempel, også. Men jeg syntes det var naturlig å lufte ideen først, likevel.

Å skrive en god slik artikkel er ikke lett. Kanskje er det til og med såpass vanskelig at ideen ikke er særlig realistisk. Jeg får tygge på det. Men det hadde vært interessant å høre om noen hadde noen de kjente seg kompetente til å skrive om.

Dette handler sjølsagt ikke om oppkaste seg til autoritet eller guru. Det handler om å gjøre en jobb for å etablere informasjon som kan være til nytte, og som det kan være temmelig krevende å skaffe seg - og som alle kanskje ikke har mulighet eller forutsetninger for å få tak i sjøl. Hvis noen har lest alt av Ludwig Kunze, så har han eller hun vesentlig bedre forutsetninger enn meg for å si noe om Kunze. Hvis noen er gode i tysk, har de også vesentlig bedre forutsetninger enn meg for å finne ut noe om Kunze.
 
Men en link til Kunze ville jo tydlgvis bare gi deg en link om personen, og om du vile lese noe mer så blir det fortsatt bare på tysk?
 
Å skrive en god slik artikkel er ikke lett. Kanskje er det til og med såpass vanskelig at ideen ikke er særlig realistisk.
...
Dette handler sjølsagt ikke om oppkaste seg til autoritet eller guru. Det handler om å gjøre en jobb for å etablere informasjon som kan være til nytte, og som det kan være temmelig krevende å skaffe seg - og som alle kanskje ikke har mulighet eller forutsetninger for å få tak i sjøl. Hvis noen har lest alt av Ludwig Kunze, så har han eller hun vesentlig bedre forutsetninger enn meg for å si noe om Kunze. Hvis noen er gode i tysk, har de også vesentlig bedre forutsetninger enn meg for å finne ut noe om Kunze.

Da blir det jo endel jobb...
Går det å få til et eget tema på dette og muligheten for å lage egne tråder per person?

Da kan alle som ønsker bidra gjøre det slik at man kan lime inn tekst man ønsker å fremheve og linke til saken/stedet?
Da får man mindre oppsummeringer med mulighet for å lese hele innlegget i form av link, om man ønsker.

Da blir det ingen «jobb» med det, men muligheter for å gå inn på en spesifikk tråd, og lime inn tekst, bilder og link, om man er på nett og tilfeldigvis leser noe om en av personene.

Så får vi andre varsler når noen oppdaterer tråden med ny eller mer utvidet info.

Da vil info om personens metoder/utvikling øke etterhvert som tiden går.

Andre språk blir jo en utfordring, men Google translate kan jo brukes.
 
Da blir det jo endel jobb...
Går det å få til et eget tema på dette og muligheten for å lage egne tråder per person?

Da kan alle som ønsker bidra gjøre det slik at man kan lime inn tekst man ønsker å fremheve og linke til saken/stedet?
Da får man mindre oppsummeringer med mulighet for å lese hele innlegget i form av link, om man ønsker.

Da blir det ingen «jobb» med det, men muligheter for å gå inn på en spesifikk tråd, og lime inn tekst, bilder og link, om man er på nett og tilfeldigvis leser noe om en av personene.

Så får vi andre varsler når noen oppdaterer tråden med ny eller mer utvidet info.

Da vil info om personens metoder/utvikling øke etterhvert dom tiden går.

Forslaget mitt går ut på å lage et eget underforum, og så lage enkelttråder der om hver enkelt person, ja. Det gir mulighet for alle til å bidra, slik du sier, og til å føre diskusjoner. På den måten skulle det bli oversiktlig, samtidig som det blir noe mer enn bare en artikkelsamling.
 
Tanken er vel at informasjon som er lett tilgjengelig, blir mer brukt.

Det er vel litt av poenget mitt. For meg er Google en bedre løsning fordi jeg raskt vil finne akkurat det jeg leter etter.

I en tråd med 100 innlegg orker jeg ikke å lete, det vil ta alt for lang tid.

Så der er vi nok forskjellige.
 
Det er vel litt av poenget mitt. For meg er Google en bedre løsning fordi jeg raskt vil finne akkurat det jeg leter etter.

I en tråd med 100 innlegg orker jeg ikke å lete, det vil ta alt for lang tid.

Så der er vi nok forskjellige.

Hvis du alltid raskt finner akkurat det du leiter etter, misunner jeg deg voldsomt. Noen ganger gjør jeg sjølsagt det, men å finne informasjon skreddersydd for mitt behov, og tilpasset mine forutsetninger, er ofte helt umulig. Og noen ganger finner jeg overhodet ikke noe svar - eller noen som kan svare meg.

Det var forøvrig meningen å lage en oversiktlig struktur, der hver person får sin egen tråd, og hvor tråden innledes med en artikkel av det slaget jeg snakker om. Det skal godt gjøres å google fram den typen informasjon du får der, raskt.
 
Bare et lite OBS: noen (en ganske dyktig kveiker) har prøvd å starte et tilpasset oppslagsverk for bryggere før. Kanskje bidra der?
Bryggepedia
 
Men en link til Kunze ville jo tydlgvis bare gi deg en link om personen, og om du vile lese noe mer så blir det fortsatt bare på tysk?

Det er ikke snakk om en link. Jeg vil ha tak i noen som har satt seg grundig inn i Kunzes liv og verk, og som er villig til å skrive en artikkel om ham. Da kan enhver her på forumet som leser et innlegg der det vises til Kunze som autoritet, og som lurer på hvem nå denne Kunze er, finne denne artikkelen og få svar på det spørsmålet.

Vil han lese noe av Kunze - f.eks. den håndboka i brygging som han har skrevet - må han lese tysk, det er så. Men det har vel ikke noe med saken å gjøre?

Sjansen for å finne noen her som har satt seg grundig inn i Kunzes forfatterskap og karriere, er vel heller liten. Men kanskje finnes det noen som har nok peiling til at vedkommende synes han eller hun kan snekre sammen en fornuftig og pålitelig tekst? Vi skal nok nøye oss med det. Og så kan jo andre fylle på med det de veit seinere.
 
Det er ikke snakk om en link. Jeg vil ha tak i noen som har satt seg grundig inn i Kunzes liv og verk, og som er villig til å skrive en artikkel om ham. Da kan enhver her på forumet som leser et innlegg der det vises til Kunze som autoritet, og som lurer på hvem nå denne Kunze er, finne denne artikkelen og få svar på det spørsmålet.

Vil han lese noe av Kunze - f.eks. den håndboka i brygging som han har skrevet - må han lese tysk, det er så. Men det har vel ikke noe med saken å gjøre?

Sjansen for å finne noen her som har satt seg grundig inn i Kunzes forfatterskap og karriere, er vel heller liten. Men kanskje finnes det noen som har nok peiling til at vedkommende synes han eller hun kan snekre sammen en fornuftig og pålitelig tekst? Vi skal nok nøye oss med det. Og så kan jo andre fylle på med det de veit seinere.

Aha, hvis du vil ha noen som har satt seg grundig inn i Kunze, hvorfor ikke google det? Sjansen for at du finner et svar er nok mye større enn at en norsk person skal oversette det som allerede er tilgjengelig (mest sannsynlig på engelsk) her på norbrygg? Som jeg sa så virker det som om du prøver å lage en oversikt som finnes, bare mindre søkbar enn det som er.
 
Aha, hvis du vil ha noen som har satt seg grundig inn i Kunze, hvorfor ikke google det? Sjansen for at du finner et svar er nok mye større enn at en norsk person skal oversette det som allerede er tilgjengelig (mest sannsynlig på engelsk) her på norbrygg? Som jeg sa så virker det som om du prøver å lage en oversikt som finnes, bare mindre søkbar enn det som er.

Det har jeg prøvd. Dette var det beste jeg fant: Wolfgang Kunze – Wikipedia Det forteller meg ikke så mye av det jeg ville vite om ham. (Jeg slo bare inn et søk på Wolfgang Kunze. Kanskje kan man finne mer - men jeg tviler litt.)

Som regel er det sånt du finner. Wikipediaartikkelen om Palmer er enda magrere.

Poenget er ofte at de artiklene vi finner, ikke er skrevet for oss som bryggere.
 
Det har jeg prøvd. Dette var det beste jeg fant: Wolfgang Kunze – Wikipedia Det forteller meg ikke så mye av det jeg ville vite om ham. (Jeg slo bare inn et søk på Wolfgang Kunze. Kanskje kan man finne mer - men jeg tviler litt.)

Som regel er det sånt du finner. Wikipediaartikkelen om Palmer er enda magrere.

Poenget er ofte at de artiklene vi finner, ikke er skrevet for oss som bryggere.

Men hvorfor vil du lese om ham? Født og oppvokst her og der ,skikkelig flink på øl, er det relevant for det å bygge øl, hvis du ikke får tak informasjonen han bar delt om det å brgge øl?

Hvis du vil lese det han har delt av kunnskap, så gjør du jo som du har gjort med JP, kjøper boken? All annen info er jo annehhåndsinfro, i form av sitater fra boken?
 
Sorry. Jeg skulle gi meg i sta. Men kjør på, jeg er bare spent på hvor mange brukere forslaget får over tid.
 
Men hvorfor vil du lese om ham? Født og oppvokst her og der ,skikkelig flink på øl, er det relevant for det å bygge øl, hvis du ikke får tak informasjonen han bar delt om det å brgge øl?

Hvis du vil lese det han har delt av kunnskap, så gjør du jo som du har gjort med JP, kjøper boken? All annen info er jo annehhåndsinfro, i form av sitater fra boken?

Det kan tenkes mange ulike grunner til at jeg vil finne ut noe om Wolfgang Kunze. Det kan f.eks. tenkes at jeg leser et sted at "Kunze mener man bør meske lyse øl med en pH på 5,2". Jaha - hvorfor skal jeg bry meg om det? Jeg må da sjølsagt finne ut hvem fyren er, og danne meg en mening om hvor mye vekt jeg skal legge på dette.

Når jeg skriver tekster for elever, prøver jeg å passe på å ikke forutsette kunnskaper hos dem som jeg ikke kan forvente at de har. Men som regel er ikke vi så heldige som elevene mine. Vi må takle tekster som ikke er skrevet for oss, og som ofte forutsetter kunnskaper vi ikke har. Kjennskap til sentrale personer innenfor et fagfelt er noe vi ofte ikke har, og det er ofte viktig kunnskap for å kunne vurdere og/eller forstå det vi leser.

Det aller meste av den informasjonen vi får, er annenhånds, og sånn må det være. Men annenhåndsinformasjonen bør være god. Det krever at den som lager den, er godt kvalifisert, og er god til å skrive - og at det ellers finnes gode grunner til å stole på at han eller hun prøver å være så redelig som mulig. Og så er det en veldig stor fordel om den som skriver, skriver for oss, dvs. hjemmebryggere med bare nokså elementære kunnskaper.
 
Er det egentlig interessant hva en enkelt hjemmebrygger, i en monolog på et eget forum, måtte synes om f.eks Kunze?
Biografiske detaljer er ikke relevante for hjemmebrygging. Da gjenstår en potensiellt med subjektive doseringer og belæringer, som en igjen uansett må kvalitetssjekke. Dette kan en slippe ved å oppsøke faglitteraturen og fagdebatten direkte, om er interessert. Det interessante på et forum av hjemmebryggere oppstår først, etter min mening, i diskusjonen på det vanlige forumet, der folk allerede deler synspunkter og ikke minst erfaringer med hva etablerte navn i litteraturen hevder og foretar seg. En liste over relevant litteratur kan vel enklere gjøres som en ''sticky'' i et relevant underforum som allerede eksisterer?
 
Alle de foreslåtte formene som forum eller Wiki +++ krever at en eller flere bruker tid nå og i fremtiden.
Med utgangspunkt i foreningsarbeid vil jeg si at det er svært vanskelig å få dette til.
Vi er i langt større grad konsumenter enn strukturerte skribenter.
Uten én ildsjel som drar ansvar og bidragsytere... vil jeg ønske initiativet et rungende - lykke til :)
 
Tilbake
Topp