"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Spikkulerer på årets klassiske norsk juleøl. Tenker å brygge tett opp til typedefinisjonen. Har skissert opp følgende foreløpig:

58% Munich
30% Pils
5% Caramunich II
5% Melanoidinmalt
2% Caramunich III

Magnum til ca. 16 IBU i first wort hop.
Saaz til 10 IBU ved 30 min.

Gjærer med WLP 833 eller WY2206.

Hvordan blir dette da tru? For mye krystallmalt?
 
Krystal malten er sikkert helt fin mtp. mengde, men hvorfor både CaraMunich 1 og 2,
prøv 5% CaraMunich II + 2% SpecialB
bare et forslag, hvor typeriktig det blir ifht Norsk juleøl hvet jeg ikke, men jeg tror det blir godt øl
 
Sist redigert:
Vurderer en porter med lakris og bringebær. Jeg vil ikke at verken bringebær eller lakris skal skal stikke seg ut men være subtilt i bakgrunnen, jeg har aldri tidligere brukt frukt eller lakris i øl, men har prøvd å google litt.
Forslaget er som følger:

pale malt 85%
crystal 150 6%
Choco 6%
Special B 3%

EKG @ 60
EKG @15

Nottingham @ 18grader

22l til gjæring, ABV 6,3%, IBU 26.

Tenke å slenge i 15g lakrispulver fra helsekosten 5 min før kokelsutt og lage puree av 400g bringebær som fryses og tilsettes gjæringskar etter en uke. Mulig jeg er forsiktig med både lakris og bringebær men jeg vil heller ende opp med en grei øl enn et godteribonanza. Innvendinger?
 
Tysk pils med litt mer malt en kun pilsner malt.
Tenker munchner eller vienna.
5-10-15%?
Noen tanker? Skal fortsatt være lett og frisk.
 
Tysk pils med litt mer malt en kun pilsner malt.
Tenker munchner eller vienna.
5-10-15%?
Noen tanker? Skal fortsatt være lett og frisk.

Jeg har en tysk pils stående bestående av 80/20 av hhv. pilsnermalt og mørk münchnermalt. Veldig god.

Har også brygget med 95/5 av pils og carahell med godt resultat.

En tysk pils jeg sendte inn til det amerikanske hjemmebryggermesterskapet scoret 41/50, den besto av 50/50 pale og pilsmalt og 3% Carahell.

Det viktigste for en god tysk pils synes jeg først og fremst er god prosess, deretter oppskrift.
 
Tysk pils med litt mer malt en kun pilsner malt.
Tenker munchner eller vienna.
5-10-15%?
Noen tanker? Skal fortsatt være lett og frisk.

Jeg har pleid å brygge med 100% pils. Men i vinter la jeg ut på en liten ekspedisjon, og kjørte først "Bare pils", så "Ikke bare pils", med 4,5 kg pils og 0,5 kg wienermalt, og til slutt " 4 pils og en wiener", altså 4 kg pils og en kilo wiener. Og de blei egentlig veldig like alle sammen.

Du får en gyllen farge (9 EBC) med denne gristen:
3,0 kg pilsnermalt
1,0 kg wienermalt
1.0 kg lyst münchner
0,5 kg mørkt münchner
0,1 kg syremalt

Det er kellerbieroppskrifta mi, men jeg brygga den som nordtysk pils nå. Helt greit. Litt mer farge og fylde, om det er det du er ute etter.
 
Vurderer en porter med lakris og bringebær. Jeg vil ikke at verken bringebær eller lakris skal skal stikke seg ut men være subtilt i bakgrunnen, jeg har aldri tidligere brukt frukt eller lakris i øl, men har prøvd å google litt.
Forslaget er som følger:

pale malt 85%
crystal 150 6%
Choco 6%
Special B 3%

EKG @ 60
EKG @15

Nottingham @ 18grader

22l til gjæring, ABV 6,3%, IBU 26.

Tenke å slenge i 15g lakrispulver fra helsekosten 5 min før kokelsutt og lage puree av 400g bringebær som fryses og tilsettes gjæringskar etter en uke. Mulig jeg er forsiktig med både lakris og bringebær men jeg vil heller ende opp med en grei øl enn et godteribonanza. Innvendinger?
Da er maltet kvernet og klar til innsats i morra. Slengte i 6% havregryn for fylde også økte jeg humletilsetningen litt for å få en bedre bu:gu-ratio. Tror ikke bær og lakris-tilsetningen skal være overkill ift hva jeg ønsker av smak. Blir det helt fraværende så noteres det og justeres ved neste forsøk.
 
Spikkulerer på årets klassiske norsk juleøl. Tenker å brygge tett opp til typedefinisjonen. Har skissert opp følgende foreløpig:

58% Munich
30% Pils
5% Caramunich II
5% Melanoidinmalt
2% Caramunich III

Magnum til ca. 16 IBU i first wort hop.
Saaz til 10 IBU ved 30 min.

Gjærer med WLP 833 eller WY2206.

Hvordan blir dette da tru? For mye krystallmalt?

Kjørte denne over på fat i dag. OG på 1060 og FG på 1020. 5 dager fra bryggedag til fating med WLP833. Jeg synes denne traff veldig bra opp i mot det jeg har smakt av juleøl på polet foreløpig.
 
Kjørte denne over på fat i dag. OG på 1060 og FG på 1020. 5 dager fra bryggedag til fating med WLP833. Jeg synes denne traff veldig bra opp i mot det jeg har smakt av juleøl på polet foreløpig.

Fem dager? Hvilken temperatur og evt trykk gjæret du på da? 66% utgjæring virker litt lavt? Sikker på at du ikke var litt rask på labben?
 
Gjæret på 9 grader. Sikter meg inn på å spunde med noen poeng igjen også, så sg var egentlig 1022 nå ved overføring.

Eksperimenterer litt med å tilsette ren sink i gjærstarteren og det ser ut til å sette mer fart på gjæringa enn vanlig. Meska på 69 og 72 grader, så jeg sikta meg inn på lav utgjæring, noe jeg fikk først bekrefta til å fungere bra med FFT på 1020.
 
Gjæret på 9 grader. Sikter meg inn på å spunde med noen poeng igjen også, så sg var egentlig 1022 nå ved overføring.

Eksperimenterer litt med å tilsette ren sink i gjærstarteren og det ser ut til å sette mer fart på gjæringa enn vanlig. Meska på 69 og 72 grader, så jeg sikta meg inn på lav utgjæring, noe jeg fikk først bekrefta til å fungere bra med FFT på 1020.

Aha. Da virker det litt mer logisk ja. Sink er gull.
 
Tilbake
Topp