"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

NØ sin Dark Horizon meskes på 63 grader. Tror ikke du skal vær redd for tynt øl :D

Måtte ikke du fore ut din DH med en halvkilo laktose for å redde den fra anoreksi;)?

1728 tåler alkohol godt; det er også en faktor her. Og den gjæret ut et lyst øl som jeg mesket på 67 + 72 grader fra 1.048 til 1.010, altså 79%. Så den maksprosenten på 73 som wyeast oppgir, tror jeg har lite med virkeligheta å gjøre.

Jeg tar en for vitenskapen, og sjanser på 1728. Det var egentlig ikke det jeg lurte så mye på. Og jeg har ikke noe i mot det om den skulle bli litt søtere enn den forrige. Men kanskje jeg skulle gå ned til 67?
 
Måtte ikke du fore ut din DH med en halvkilo laktose for å redde den fra anoreksi;)?

1728 tåler alkohol godt; det er også en faktor her. Og den gjæret ut et lyst øl som jeg mesket på 67 + 72 grader fra 1.048 til 1.010, altså 79%. Så den maksprosenten på 73 som wyeast oppgir, tror jeg har lite med virkeligheta å gjøre.

Jeg tar en for vitenskapen, og sjanser på 1728. Det var egentlig ikke det jeg lurte så mye på. Og jeg har ikke noe i mot det om den skulle bli litt søtere enn den forrige. Men kanskje jeg skulle gå ned til 67?


Gå NED til 67? Du skrev at du skulle meske på 67 + 72?

Hvor lenge har du tenkt å koke dette?
 
Dere fikk snakka litt fornuft inn i skallen på meg. Det blei 67 grader, ikke 68, og jeg lar den bare synke. Nå, etter en halvtime er den på 66. pH lar jeg ligge litt høyt; 5,6, og så tenker jeg jeg skal gi den god tid på sakkarifikasjonssteget. Det blir jo en ganske tjukk mesk, også. 13 kg malt og 30 liter vann, så da trenger den vel ekstra tid. 90 minutter.

Apropos gjærtype, så lister Wyeast den opp som en typene som egner seg for Imperial Stout. Jeg pitcher masse gjær, og satser på å gjære litt kjølig. Gjæren er kaka fra en american blonde jeg tappa opp for noen dager siden. Den har fått en liter svak vørter (1.022) på morgenen, uten risting, for å legge innpå litt glykogen og trehalose, sånn at den har energi til å gå løs på jobben med å syntetisere steroler og fettsyrer. Håper dette er riktig tenkt.

Det kjennes litt nervøst å brygge så tunge saker:).
 
Dei sterkaste øla eg har brygga har det gått bra med uten, men då med 1/3 headspace. Men greit å være føre var :)

Blir nok bra med headspace her - jeg har beregna 23 liter i dunken. Og vanligvis går det greit med 26. (Europrisbøtter på30 liter.)

Får se om jeg skal koke inn litt ekstra. Jeg fikk for stort volum, og litt lav SG, til kok. Korrigert for for mye volum fikk jeg 1.081 i stedet for 1.088 til kok - men jeg tror vel det er greit nok. Det er ikke noe mål i seg sjøl å få en OG på 1.100:confused:.
 
Jeg bytter humle på RIS'en. Bruker 100 gram Styrian Wolf som bitterhumle - jeg har egentlig ikke noe annet jeg har lyst til å bruke den til. Og så blir det 100 gr First Gold - gammel, uåpna pakke - fordelt på 10 og 2 min. Skulle bli rundt 75 IBU.
 
Party, party ... party gyle: RISen har født ein dverg - eh, dvs. et kortvokst øl.

Jeg syntes det var for gæli å kaste mask med så mye sukker i etter andre runde med skylling. (Batch sparge as always!). Så jeg helte oppi en runde til med vann, og fikk ut 15 liter med 1.039.

Hva blir dette, med 8 gr Pekko @ 60, 10 og 2 min? 30 IBU. Lurer på å slenge oppi litt treacle?
 
Party, party ... party gyle: RISen har født ein dverg - eh, dvs. et kortvokst øl.

Jeg syntes det var for gæli å kaste mask med så mye sukker i etter andre runde med skylling. (Batch sparge as always!). Så jeg helte oppi en runde til med vann, og fikk ut 15 liter med 1.039.

Hva blir dette, med 8 gr Pekko @ 60, 10 og 2 min? 30 IBU. Lurer på å slenge oppi litt treacle?

Partigyle - det beste trikset innen hjemmebrygging

tumblr_inline_pc8rehCwVj1v6ll71_540.gif
 
Du har altså et temmelig obskurt humlelager herr @Finn Berger! Det må jeg jammen si!

Hva? Alle kjenner da de der:rolleyes:?

Jeg tror ikke det finnes noen humle en ikke får lyst til å prøve når en leser beskrivelsen av alle de fabelaktige smakene/aromaene de bidrar med:confused:. Stryrian Wolf og Pekko var skuffelser, men engelske First Gold - som vel ikke er så obskur, heller - har jeg tru på. Jeg har fått tak i ferskere vare nå, som jeg skal teste ut ut i et øl der den får skinne litt mer.
 
Vil noe se over dette, tenker da på spesialmalten. Har ikkje brukt Carafa eller Mela eller CaraAroma før.
Juleøl. Skal kveikes, så FG blir hva den blir.

45% Pils og Munich 2
7% Melanoidin
1,4 % CaraAroma 350 ebc og Carafa Spes 2

For mye Carafa 2 eller Melanoidin?

EBC lander på 38-39.
 
Vil noe se over dette, tenker da på spesialmalten. Har ikkje brukt Carafa eller Mela eller CaraAroma før.
Juleøl. Skal kveikes, så FG blir hva den blir.

45% Pils og Munich 2
7% Melanoidin
1,4 % CaraAroma 350 ebc og Carafa Spes 2

For mye Carafa 2 eller Melanoidin?

EBC lander på 38-39.
Det ser bra ut. Melanoidin gir ganske kraftig maltpreg. Du kunne evt. spedd ut med noe som gir litt annet preg, f.eks. 3 % Caramunich II eller III (mellommørke caramalt) og 4 % Melanoidin. Carafa Special er mest for farge – 1,4 % gjør lite av seg. En tanke kunne også vært å erstattet noe av pilsmaltet med vienna. Blir nok bra uansett.
 
Tilbake
Topp