Ønsker mer munnfylde i mørk øl

Starte med tynnere vørter, altså - eller eventuelt tilsette vann etter kok for å få riktig OG?

Hvor lenge vil du koke, da? Jeg innbiller meg at du antakelig må opp i 4 timer for å få noen merkbar effekt?

Tynnere og mer vørter, på en måte.

Det å tilsette vann etter kok er jeg litt småskeptisk til etter det jeg har klart å klemme ut med 50/50 vørter vann. Smaker HELT annerledes enn uten tilførsel av vann etter kok, selv om OG blir den samme. Nå skal man ikke tilføre halvparten av den totale mengden som vann i dette forsøket her, men alle bekker små.. Men for en tørr tysk pilsner så tenker jeg det kan være fint, men ikke for mer munnfylde i en porter. Det blir tørt.

Kokeintensitet har noe å si, så tiden er avhengig av dette. Men hvis man koker "som vanlig" så iallefall tre timer. Tror mengden krystallmalt har en del å si, uten at jeg er helt sikker men har en finger på det. Koker jeg birger i 5 timer kontra 90 minutter (samme OG), så er forskjellen massiv, nesten bokstavelig talt.
 
Tynnere og mer vørter, på en måte.

Det å tilsette vann etter kok er jeg litt småskeptisk til etter det jeg har klart å klemme ut med 50/50 vørter vann. Smaker HELT annerledes enn uten tilførsel av vann etter kok, selv om OG blir den samme. Nå skal man ikke tilføre halvparten av den totale mengden som vann i dette forsøket her, men alle bekker små.. Men for en tørr tysk pilsner så tenker jeg det kan være fint, men ikke for mer munnfylde i en porter. Det blir tørt.

Kokeintensitet har noe å si, så tiden er avhengig av dette. Men hvis man koker "som vanlig" så iallefall tre timer. Tror mengden krystallmalt har en del å si, uten at jeg er helt sikker men har en finger på det. Koker jeg birger i 5 timer kontra 90 minutter (samme OG), så er forskjellen massiv, nesten bokstavelig talt.

pH er en faktor, også. Høyere pH => mer maillardreaksjoner. (Kilde: How pH affects brewing - German brewing and more) Er det noe du har testa ut? Spillerommet er vel ikke så stort, for det er grenser for hvor høyt du kan legge pH. Men det er kanskje et poeng å ligge i den øvre grensa?
 
pH er en faktor, også. Høyere pH => mer maillardreaksjoner. (Kilde: How pH affects brewing - German brewing and more) Er det noe du har testa ut? Spillerommet er vel ikke så stort, for det er grenser for hvor høyt du kan legge pH. Men det er kanskje et poeng å ligge i den øvre grensa?

Det stemmer. Men ikke testet noen forskjeller der. Tenkte at i et samme oppsett fra gang til gang så blir det mer fylde med lengre koketid. Bare forandre en parameter.
 
Jeg bruker wyeast 1450 Dennys Favorite 50 når jeg ønsker munnfylde uten britisk preg. Siden oppskriften sier US5 som er rimelig nøytral kan den være midt i blinken.

Jeg kjører den på 17 grader første uken og 20 grader etter dette. Det er en treg utfeller så den trenger tid, 3-4 uker er supert på den.

Alternativt har en wlp051 som jeg bruker i min kaffestout den gir noe mer estere, jeg vil si midt mellom wlp001 og wlp007, den gjærer ut overraskende fort, samt gir mer fylde enn US5.

Ellers som nevnt av flere er havre supert å fylle med.
 
Tilbake
Topp