Brygge-nyttårsforsetter 2020

-Tormod-

Norbrygg-medlem
Mjaa.. Nå er det vel ikke kl.23.59 den 31.des men mitt siste brygg er ihvertfall gjort. Er det noe andre som har tenkt å gjøre endringer i bryggevanene sine i 2020? For min egen del blir det å begynne med lukket overføring til fat og oksygenering av vørter. Utstyret er forsåvidt på plass og det mangler bare evnen til å bryte ut av gamle vaner og begynne å benytte seg av det. Samt det gamle forsettet om å brygge oftere for å slippe skippertakene..
 
Sist redigert:
Jepp, her også. Lukket overføring til låne-fat, samt flasking med tapcooler. Skal også prøve å brygge litt oftere igjen, kanskje gå ned på størrelsen igjen :)
 
Ta i bruk fatene mine. Jeg har tre stykker, og en slags ide om hvilke øl som hadde passet å ha der.

Brygge mer øl for langtidslagring - barley wine, RIS, old ale, baltic porter - og la det ligge i fred i kjelleren.

Få i gang et surøl, en flamsk rød.

Ellers har jeg stor sans for det @loebrygg sier over her:). Så jeg tenker å fortsette å gjøre ting enkelt.
 
Brygge mindre ferskøl.. elsker imperial stout å surøl, men elsker ikke venting.. så målet er å få satt dark horizon ølsetta jeg kjøpte, å forhåpentligvis bli med på Birger dagen, i tilleg til å ha et par kettle sour med brett som jeg kan følge utviklingen på
 
Samme som i fjor. Være mindre spontan på selve bryggedagen. Ikke helt i mål enda. Typisk meg å planlegge brygget en uke i forveien for så å komme på noe helt genialt mens jeg står midt i byggingen.
 
2019 var året jeg oppfylte alle nyttårsforsettene fra 2018:

- Jeg brygget jevnt hele året både ferskvare og lagringsøl
- Jeg våget meg utpå kjelesurning med gode resultater
- Jeg gikk fra BIAB til dedikert meskekjele med falskbunn, mindre trub til gjæring!
- Jeg fikk endelig brygget øl som hadde stått lenge på "ønskelisten" siden jeg brygget hele året

Tenker nyttårsforsettet for 2020 er å fortsette i samme tralten, null pumper, enkel brygging med 2 til 3 kjeler og kose meg med håndtverket :)
 
Finne frem alle ting jeg trenger, FØR jeg begynner å brygge

+1
Jeg bruker en del tid på å se på oppskrifter, tenke på justeringer av malt, humle og tilsetninger på forhånd.
Men på bryggedagen er ingenting klart, det eneste jeg tenker på er å få startet varming av vann og ta der derfra.
Det fører til mye løping fram og tilbake og finne fram det jeg trenger.

Det gjør at jeg sjelden får tid til å sette meg ned og bryggedagen blir ofte mye stress. Der skal jeg skjerpe meg.
Og så skal jeg brygge mer på sommeren og mindre på vinteren. Brygging i et uisolert uthus er ikke bare kos på vinteren.
Har også et håp om å ta i bruk hele uthuset til brygging, isolere og legge opp kontakter, brytere og lys.
Får se om det blir i 2020.
 
Jeg ser frem til å få landa hussalg så jeg kan hente hjem gjæringsskapet mitt og brygge mer bitter og saison. Snart helt tomt :(
 
Fullføring av bryggerommet i kjelleren med avtrekk, strøm og ORDEN, flere quickdisconnects og flere bryggedager.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Jeg vil forsøke å brygge litt oftere. Har etterhvert kommet opp på et teknisk akseptabelt nivå etter nilesing av tråder på forumet, og erfaringsgrunnlaget gjør meg sikrere når noe uventet skjer. Har også blitt mer dreven i å bruke brewersfriend til å tilpasse oppskrifter til mitt utstyr. Føler meg fremdeles som en fersking i bryggefaget. Kanskje jeg skal komponere egne øl fra bunnen av? Og kanskje tørre å fylle noen flasker til dommervurdering...? :)
 
Jada, nytt og forhåpentligvis bedre år står for tur.. For min egen del har jeg overholdt noen av mine forsetter og litt til. Gikk litt "baklengs" i selve bryggeteknikken da jeg gikk over til biab og batch-sparge, men har benyttet lukket overføring (som 1. forsett) hele året. Når det gjelder oksygenering som forsett nr.2 så var det litt uvitenhet ute og gikk, da jeg kun brygget med tørrgjær. Men på tampen av høsten var jeg i gang med ferskgjær, gjærstarter og full pakke så da kom det til sin rett der. Men forsett nr.3 om å unngå bryggeskippertakene, der har jeg litt å gå på så jeg må å være litt mer på hugget der. Artig å se på noen tidligere svar. Hvordan går det med å nyttårsfortsettet å gjøre ting enkelt "lodo"- @Finn Berger ? ;)

edit; og ikke minst, hvordan går det med fatene?;)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp