Birger Eriksen-dagen

Tja, kanskje 3, jeg tenker å bruke 2 pakker på 14 liter, 1.097 Stout jeg skal brygge nå snart
Det pleier å holde fint
 
På såpass høy OG (1.100) bør en ha en pitch rate på 1,0 (eller mer). 1 pakke gjær per 5L vørter stemmer bra. Jeg hadde aldri i verden brukt noe mindre.
 
Har veldig lyst, og har markert kalenderen. I fjor tabbet jeg meg ut, siden det var første gang jeg brygget et så sterkt øl, og bommet på OG. Nå har jeg blitt bedre til å spille på lag med Grainfatherens styrker og svakheter.
 
Er det no spesifik dato for dette?
og Må det være All grain?
Reglene som etterhvert er bestemt er som følger (folk får heller rette på meg):

-OG: Over eller lik 1.100
-ABV: Over eller lik 10.0% (med alternativ formel)
-Sort som man greier å få det
-Kun allgrain (DME/LME/sukker for å nå OG er ikke tillatt)
-Prøver man seg på Birger Eriksen, men feiler, kan man kalle brygget for Andersens Torpedo
 
Joda, jeg blir med i år. Men datoen i år faller på skjærtorsdag, så jeg er ikke helt sikker på om jeg klarer å treffe på dagen. Hyttetur, ski, kvikklunch og familie KAN komme i veien gitt. ;)
 
Jeg er med! Gleder meg! Har fortsatt en del igjen av 'Birger på spesialutdanning', som var Birger tilsatt Brett. Har utviklet seg veldig fint.
I år vil jeg ikke ta så hardt i med humlen, men det er den eneste endringen.

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
På såpass høy OG (1.100) bør en ha en pitch rate på 1,0 (eller mer). 1 pakke gjær per 5L vørter stemmer bra. Jeg hadde aldri i verden brukt noe mindre.

På dette ølet så har det funket brillefint for meg å tenke at hver tørrgjærpakke skal kunne spise opp 500 gravity-poeng. Noe som stemmer godt med 1.0 i pitchrate. Er bare (for meg) enklere å tenke poeng pr pakke.
 
Tilbake
Topp