Two Captains/HumleHelvete

Graver denne opp fra dypet, for å stille et spørsmål. Simcoe og Centennial ved flameout, er det ikke bedre å kjøre det i wirlpool ved 70 grader? Tenker jo at over 4gr/liter med 12%AA i kokingen blir bittert nok!

Mulig du har rett, og hvis brygger'n sjøl har gått over til å gjøre det, har det kanskje noe for seg. Men jeg vil støtte @Einar Michelsen litt her, på bakgrunn av egne forsøk på å "forbedre" Vestkyst ved å flytte humle over i wp. Det blei faktisk ikke like godt, så jeg har gått tilbake til originalen. Og den kan sant å si ikke bli så mye bedre:)..

Nå fikk jeg lyst til å brygge denne klassikeren, jeg også. Men det får vente til over nyttår
 
Nå fikk jeg lyst til å brygge denne klassikeren, jeg også. Men det får vente til over nyttår
Har fått de fleste ingredienser i hus til denne. Men tappa en brut vestkyst her for noen uker siden, så må få gjort noe med det før jeg kjører en IPA til. Fikk hop-creep fra 1.015 - 1.008 på den, derav "brut".
 
Har fått de fleste ingredienser i hus til denne. Men tappa en brut vestkyst her for noen uker siden, så må få gjort noe med det før jeg kjører en IPA til. Fikk hop-creep fra 1.015 - 1.008 på den, derav "brut".

Jøss - jeg har fått hopcreep på et par NEIPA'er, men ikke noe i nærheten av det nivået der. Og ingen av Vestkystene mine har fått det; de ender fast på 1.014/15. Så vi har vel humle fra ulike leverandører, da?
 
Jøss - jeg har fått hopcreep på et par NEIPA'er, men ikke noe i nærheten av det nivået der. Og ingen av Vestkystene mine har fått det; de ender fast på 1.014/15. Så vi har vel humle fra ulike leverandører, da?
Sniker oss off-topic, igjen, men la gå. Jeg bytta Simcoe med Cascade, som visstnok er en av verstingene på hop-creep.
 
Hvilken IPA-klone/oppskrift synes dere er best av denne, Vestkyst og eventuelt andre, @Finn Berger og @Einar Michelsen?

Litt vanskelig spørsmål. For meg er Veskyst egentlig Ølet. Two Captains er det ei stund sida jeg drakk, men det var jo også en opplevelse. Litt for sterkt, egentlig. Men det skal bli morsomt å prøve seg på det.

Et rimelig verdiløst svar, er jeg redd:).

@Steinar Huneide Sitter med en APA med rikelige mengder Cascade i nå, og den hadde ikke antydning til hopcreep.
 
Hvilken IPA-klone/oppskrift synes dere er best av denne, Vestkyst og eventuelt andre, @Finn Berger og @Einar Michelsen?

De gangene Dr. Michelsen klaffer liker jeg den best. Det er »en slags klone» av dette ølet:

Hopslam Ale

Sliter med at det av og til blir oksidert. Oppskriften ligger i BeerCalc, og det kommer også etterhvert som et sett fra @Brewshop.

Jeg foretrekker hjemmebryggerversjonen av Humlehelvete/Pliny goes to Telemark foran både Vestkyst og Two Captains. (men jeg kjøper de to siste støtt og stadig allikevel.)
 
Brukte også pale malt fra Norsk Malt. Mulig det har noe å bety? Er hvertfall obs på det til neste brygg.

Maltet skulle ikke kunne spille noen rolle, vel? Og hop creep er et virkelig fenomen, ingen tvil om det. Teorien er at vi merker det mer nå fordi det for det første er utviklet tørkemetoder (lavere temperatur) som sikter mot å ta bedre vare på aromaoljene, og som derfor også unngår å denaturere amyloglucosidasen, og for det andre fordi vi bruker mer humle til tørrhumling, særlig i NEIPA.
 
En variant fra BYO på Hopslam ale
 

Vedlegg

  • Bell’s Brewery’s Hopslam Ale clone - Brew Your Own.pdf
    468,9 KB · Sett: 26
Hmmm, lærer stadig noe nytt her på forumet... I dag var det hop creep, aldri hørt om det før.

Det har vært kjent - dvs. man har forstått årsaken til det - siden 1896;). Men som sagt ovenfor her; det er grunner til at det har blitt aktuelt igjen nå i det siste.

Det er hyggelig å høre at forumet brukes som et sted å lære. Det er bl.a. derfor vi har det. Og etter fem år kan jeg fremdeles si det samme som deg; jeg lærer stadig noe nytt her:).
 
Er det noen som har sammenlignet originaloppskriften her med dette settet?

Er det sånn ca samme øl, ser ut for meg at det er en del justeringer i oppskriften kontra originalen?
 
Tilbake
Topp