Prosjekt barrique

Jeg er enig med deg at uten Brett er best. Den har alle de beste komponentene fra forrige gang, men er mye rundere i kantene.
Det er fremdeles et øl som jeg elsker en flaske av, men ikke kan drikke en hel kveld.
Det er akkurat dette som gjør den til en øl som passer så godt til en blend.
Over tid vil vaniljen muligens dempe seg, og du har en enda mer balansert øl.
Veldig bra. Tusen takk
 
Om jeg skulle utdype karakteristikken av tønneølet, så har jeg jo ikke alle de fine nyansene å komme med. Men det er mørke frukter som blir veldig behagelige. Den med brett hadde en krass kant, og var - for meg - uharmonisk. Det var ikke tønneølet. Og jeg liker godt det tunge eike-/vaniljepreget. Men dette er et "nippe til-øl"; jeg kan ikke drikke mye av gangen.
 
Ikke jeg heller. Medbryggeren klarer noen glass på rappen, men for meg er det nok med et glass som varer lenge.
Jeg fikk litt portvinsfølelse, så jeg må si meg enig i nippe til-konklusjonen. Men samtidig var det sabla godt, så det gikk raskere enn et glass portvin hadde gjort..ja takk begge deler?
 
20191230_193754.jpgPorter tønneøl-blend. Porteren blir for snill og overdøves av andre smaker. Nå er disse smakene meget gode, så dette er ett veldig godt øl. Eik kommer fram i form av vanilje og toffé, en forsiktig røstighet i avslutningen kan minne om en porter, men ikke noe jeg har klart å plukke ut i en blindtest. Uannsett, ett meget godt øl. Takk igjen for å være så heldig å få mulighet til å smake:D
 
Vis vedlegget 42877Porter tønneøl-blend. Porteren blir for snill og overdøves av andre smaker. Nå er disse smakene meget gode, så dette er ett veldig godt øl. Eik kommer fram i form av vanilje og toffé, en forsiktig røstighet i avslutningen kan minne om en porter, men ikke noe jeg har klart å plukke ut i en blindtest. Uannsett, ett meget godt øl. Takk igjen for å være så heldig å få mulighet til å smake:D
Måtte prøve en sjøl. Den er bedre enn jeg husker. Aromaen fra tønna er ganske overveldende først, men avtar når glasset får lufta seg litt. Rødvina henger lengre igjen både i aroma og smak. Den rista ettersmaken funka bra. Ga en ålreit avslutning på det og trakk det litt mer i retning mørkt øl og ikke rødvin.

Der stouten fra @msevland blei et helt nytt øl sammen med tønneølet blei dette mer et tønneøl med en annen hale, men det var bedre enn jeg huska. Det var fint, for jeg var redd jeg kom til å helle ut dette fatet og avskrive det som et mislykka eksperiment. Det tror jeg kanskje jeg slipper. :)

_20191231_003705.JPG

Edit: smakt side om side med reint tønneøl blir det tydelig at tønneøl med porter er noe ganske annet enn reint tønneøl. Mye mindre rødvin enn i det reine tønneølet, og en tydeligere base av ristet malt. Foretrekker det fortsatt blanda med et tyngre øl, det faller litt imellom alle stoler, men moro å smake det sammen med det reine.
 
Sist redigert:
F4E51689-A39F-4906-B2C5-D9BC78421CF0.jpeg
Åpnet tønneøl gjæret med brett ikveld, og der hvor jeg syntes vinpreget var mer fremtredende på det vanlige tønneølet, så er dette mer avrundet i vinpreget.
Fint perlende, uten å virke flatt. Like komplekst i smaken, men dette satt om mulig ennå bedre i mine smaksløker. Et stort øl, med mye smak, som kan nytes lenge. Innbiller meg det er relativt alkoholsterkt?
Igjen - tusen takk for et nydelig øl. Gleder meg til den siste. @erikraude
 
Vis vedlegget 42951
Åpnet tønneøl gjæret med brett ikveld, og der hvor jeg syntes vinpreget var mer fremtredende på det vanlige tønneølet, så er dette mer avrundet i vinpreget.
Fint perlende, uten å virke flatt. Like komplekst i smaken, men dette satt om mulig ennå bedre i mine smaksløker. Et stort øl, med mye smak, som kan nytes lenge. Innbiller meg det er relativt alkoholsterkt?
Igjen - tusen takk for et nydelig øl. Gleder meg til den siste. @erikraude
Der blei du den første som foretrakk brett-varianten. :D Det var på tide.

Ølet ligger vel sånn oppunder 10 % et sted, det er ikke så godt å si siden det fordamper litt fra tønna og sånn. Hadde nesten vært moro å finne ut av, men det spiller ikke så mye rolle. Det er øl. Det er sterkt. Det er jo egentlig alt man lurer på ifht alkohol, er det ikke?
 
Der blei du den første som foretrakk brett-varianten. :D Det var på tide.

Ølet ligger vel sånn oppunder 10 % et sted, det er ikke så godt å si siden det fordamper litt fra tønna og sånn. Hadde nesten vært moro å finne ut av, men det spiller ikke så mye rolle. Det er øl. Det er sterkt. Det er jo egentlig alt man lurer på ifht alkohol, er det ikke?
Jeg aner ikke om det er meg det er noe i veien med da i så fall, men jeg syntes det var helseløst snadder. Synd man kun hadde ei flaske. Men, om du sliter med å få avsetning på dette, så skal ikke jeg være verre enn at jeg kan avhende resten :p
For meg spiller alkoholinnholdet annenfiolin, og er irrelevant, annet enn at man må ta livet litt mer med ro mtp. de sterkere typene.
 
Jeg aner ikke om det er meg det er noe i veien med da i så fall, men jeg syntes det var helseløst snadder. Synd man kun hadde ei flaske. Men, om du sliter med å få avsetning på dette, så skal ikke jeg være verre enn at jeg kan avhende resten :p
For meg spiller alkoholinnholdet annenfiolin, og er irrelevant, annet enn at man må ta livet litt mer med ro mtp. de sterkere typene.
Laga heldigvis bare 30 liter av den varianten, men jeg skal si ifra før jeg eventuelt heller det ut. Jeg har ikke så mange fat, så det er ganske hard konkurranse om plassen når jeg brygger noe nytt. :)
 
Laga heldigvis bare 30 liter av den varianten, men jeg skal si ifra før jeg eventuelt heller det ut. Jeg har ikke så mange fat, så det er ganske hard konkurranse om plassen når jeg brygger noe nytt. :)

Du må ikke helle det ut. Bra øl. Og om et år eller to[emoji257]
 
Noen som har lyst på et ganske fullt 18-litersfat tønneøl med brettanomyces? Det er fullt i kegeratoren, og jeg vil ha inn stout. Tror ikke jeg kommer til å drikke opp denne, så den står i fare for å gå i sluket for å gi plass til innkommende øl, og da hadde det vært bedre om noen ville ha den.
Edit: @Preacher, @1Morten?

Corneliusfatet trenger jeg, men ikke med en gang, så det kan leveres tilbake om en stund, evt byttes mot et tomt.

Ellers er det fortsatt ting å fundere på. I går var jeg nede i kjelleren for å fate den tidligere omtalte stouten, og da klukka det friskt i gjærlåsen på tønna igjen. Hva kan det være igjen for gjæra å spise nå? Kanskje den har mutert og spiser seg igjennom eikestavene? Isåfall blir det moro i kjelleren der en dag. :D
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Noen som har lyst på et ganske fullt 18-litersfat tønneøl med brettanomyces? Det er fullt i kegeratoren, og jeg vil ha inn stout. Tror ikke jeg kommer til å drikke opp denne, så den står i fare for å gå i sluket for å gi plass til innkommende øl, og da hadde det vært bedre om noen ville ha den.
Edit: @Preacher, @1Morten?

Corneliusfatet trenger jeg, men ikke med en gang, så det kan leveres tilbake om en stund, evt byttes mot et tomt.

Ellers er det fortsatt ting å fundere på. I går var jeg nede i kjelleren for å fate den tidligere omtalte stouten, og da klukka det friskt i gjærlåsen på tønna igjen. Hva kan det være igjen for gjæra å spise nå? Kanskje den har mutert og spiser seg igjennom eikestavene? Isåfall blir det moro i kjelleren der en dag. :D
Kan bistå igjen jeg vettu. Uten å ruge på fatet ditt et halvt år som sist....
 
Tilbake
Topp