Tapcooler mottrykksfyller for Vent-Matic / Perlick / Intertap

Måtte tømme et fat for å få plass til neste, så da fikk jeg testet denne på hele 3 x 0,33 flasker. Må si den er veldig enkel i bruk, så dette var knall!

Eneste jeg slet med var 'cap on foam'. Jeg følte hastigheten var stor på fyllingen, men så og si skumfri! Hvordan får jeg til den skumtoppen på ølet slik at oksygen ikke kommer til?
 
Måtte tømme et fat for å få plass til neste, så da fikk jeg testet denne på hele 3 x 0,33 flasker. Må si den er veldig enkel i bruk, så dette var knall!

Eneste jeg slet med var 'cap on foam'. Jeg følte hastigheten var stor på fyllingen, men så og si skumfri! Hvordan får jeg til den skumtoppen på ølet slik at oksygen ikke kommer til?

da må du riste litt forsikrig på flaska sånn at skummet stiger opp. Gjør du ikke dette så oksyderer det desverre alt for fort.
 
men vil ikke det bare frigjøre CO2, gjøre øllet daffere og igjen åpne for at mer O2 vil trenge tilbake i ølet
 
Ikke mye CO2 som frigjøres for å lage en liten skumtopp i det lille av flaskehalsen som er over ølet, ikke merka daff øl av dette. Og skummet dytter ut den lufta som var over ølet, så lenge du flasker mens skummet vokser så ser ikke jeg hvordan oksygenet skal komme inn. Eneste måten jeg har unngått oksydert øl med denne fylleren. Gjør en ingenting med headspace så korker du inne for mye oksygen.
 
Måtte tømme et fat for å få plass til neste, så da fikk jeg testet denne på hele 3 x 0,33 flasker. Må si den er veldig enkel i bruk, så dette var knall!

Eneste jeg slet med var 'cap on foam'. Jeg følte hastigheten var stor på fyllingen, men så og si skumfri! Hvordan får jeg til den skumtoppen på ølet slik at oksygen ikke kommer til?
Hvis det ikke blir så mye skum at det ikke renner over, pleier jeg bare å åpne for noen ekstra dråper med øl. Da skummer det nok til at det topper flasken (eller boksen).
 
Hvis det ikke blir så mye skum at det ikke renner over, pleier jeg bare å åpne for noen ekstra dråper med øl. Da skummer det nok til at det topper flasken (eller boksen).

Før du løsner flasken, altså med fortsatt mottrykk, eller etter at du har løsnet flasken fra den silikonsaken?
 
Eller, som prudusenten anbefaler: Bare gi en liten, ekstra burst med co2-knappen mens fyllestaven er i flaska, så får du garantert stigende skum å sette kapselen på. :)
 
Etter at flasken er løsnet. En liten ekstra burst med CO2 vil også frigjøre skum, men du har mer kontroll med noen dråper øl, synes jeg. Store tappelinjer for boks bruker bruker gjerne noen dråper varmt vann.

Høres ut som en grei metode. Tester det neste gang :)
 
Ikke mye CO2 som frigjøres for å lage en liten skumtopp i det lille av flaskehalsen som er over ølet, ikke merka daff øl av dette. Og skummet dytter ut den lufta som var over ølet, så lenge du flasker mens skummet vokser så ser ikke jeg hvordan oksygenet skal komme inn. Eneste måten jeg har unngått oksydert øl med denne fylleren. Gjør en ingenting med headspace så korker du inne for mye oksygen.

Kan bekrefte at det oksiderer fort om man ikke korker på skum. Tror ikke head space var mer enn 0,5 cm på flasken jeg åpnet i helgen (stått i drøye 2 uker i kjøleskap etter flasking) og den var helt oksidert :( Her må teknikken utbedres, det er sikkert og visst!

EDIT: det hører med til historien at dette var en NEIPA på 6 mnd, men den var fortsatt alright på fat. Og @Holmentoppen , nå har jeg krøpet til korset og bestilt den purgingventilen. Tror den kan være grei å ha... :)
 
Etter hvert som teknikken min utvikler seg blir jeg mer og mer glad i tapcooleren min. Brukes som regel direkte fra fermzilla med fatkoblinga i posten over
 
@Oberstbräu

Jeg kjøpte med den reserve silikonpakningen. Det ser ut som mange bruker denne, er det enklere å fylle boksene med denne på? Tar jeg i så fall da av den røde som er på akryllokket, eller settes den utenpå den eksisterende pakningen?

Edit: fant ut av det.. rød tas av...
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp