Birger Eriksen-dagen

Hvilken gjær kjører folket? WLP001?

Vurderer selv en norsk vri her med Voss-kveik fra Lallemand. Noen tanke rom det? Den skal jo gjære nokså rent. (Men synes selv det har blitt mer appelsin enn jeg hadde regnet med...)
 
Er det noen som klarer oversette oppskriften til en 20l batch? Utbytte rundt 75%. Laptop har knela og der var bryggeprogrammet.
 
Vurderte også den, men fikk inntrykk av at James Bond ikke helt tålte alkoholen det var snakk om i dette eventyret.
Det hadde nok gått bra, men det er litt vanskelig å få nok gjær. I fjor "starta jeg" WLP007 på 25 liter dry stout på 4.5%, og pitcha 45 liter Birger OG 1.112 rett på den. Gikk bra, men de 15 literene som var gjæra med 10 gram frossen Skare-kveik smakte bedre tidligere, og holder fortsatt tritt med den med WLP007.
 
Vurderte også den, men fikk inntrykk av at James Bond ikke helt tålte alkoholen det var snakk om i dette eventyret.
WLP007 tåler alkoholstyrken helt fint.
Men det er nødendig med mye frisk og rask gjær. Jeg dyrker opp så jeg har tilsvarende 10 pakker.
Dette planlegger jeg til ca 16 liter vørter i gjæringsbøtten med OG på ca 1.130

WLP007 kan nok slite litt med å gjære denne vørteren veldig lavt, siden den blir en god del komplekst sukker.
At FG havner litt høyt er uansett OK med dette ølet synes jeg.
 
WLP007 tåler alkoholstyrken helt fint.
Men det er nødendig med mye frisk og rask gjær. Jeg dyrker opp så jeg har tilsvarende 10 pakker.
Dette planlegger jeg til ca 16 liter vørter i gjæringsbøtten med OG på ca 1.130

WLP007 kan nok slite litt med å gjære denne vørteren veldig lavt, siden den blir en god del komplekst sukker.
At FG havner litt høyt er uansett OK med dette ølet synes jeg.


Jeg sikter på 1,25 mill celler/ml/°Plato, er det litt lite?
Tror ikke jeg har mulighet for å få laget mer, får ikke gjæra før i morgen :(
Tilsetter ekstra O2 etter noen timer.

Kan eventuelt hive oppi noen pakker US-05 i tillegg.
 
Jeg sikter på 1,25 mill celler/ml/°Plato, er det litt lite?
Tror ikke jeg har mulighet for å få laget mer, får ikke gjæra før i morgen :(
Tilsetter ekstra O2 etter noen timer.

Kan eventuelt hive oppi noen pakker US-05 i tillegg.
Jeg havner på rundt 2 mill celler/ml/°Plato
Det er overpitch, men jeg pitcher heller for mye enn for lite på dette ølet.
Jeg gjærer på 16 grader til stormgjæringen er over, slik at det ikke blir så veldig voldsomt.

O2 ved pitch av gjær og så en ny runde etter 12 timer.

I 2018 hadde jeg OG 1.129, FG 1.039, 1.3 mill celler/ml/°Plato
I 2019 hadde jeg OG 1.131, FG 1.045, 1.6 mill celler/ml/°Plato

Så det er nok mer enn akkurat pitchrate som bestemmer utgjærinsgraden på dette ølet.
 
Sukk!
Nå hadde jeg tenkt å skippe årets Birger siden jeg har plenty igjenn fra i fjor.
Men etter alt skriverier her hadde jeg plutselig komponert en oppskrift igjenn.
Kommer også på at jeg har plenty US-05 liggende etter et impulskjøp.
Så derfor så.....
Mc. melder seg til tjeneste.
Pokker og.!
 
Tilbake
Topp