Endring av "Humlehelvete" oppskrift fra Nøgne (Nøgne Ø Two Captains"

ADale

Norbrygg-medlem
Hei,
Jeg har i etterkant sett at denne har ekstremt mye humle og ønsker å modifisere denne litt. Tenkte da å eksperimentere og hive inn denne: Sabro 100 g 15,8% alfasyreinnhold - BryggSelv

Spørsmålet er da når i prosessen og hvilke deler av humlen i den originale prosessen jeg bør hoppe over. Jeg skal bruke Brewfather til å regne ut IBU, men blir alltid litt usikker når jeg bruker den, for verdiene (FG i hvertfall) stemmer ikke overens med det oppskriften sier. Oppskriften sier at FG skal være 1,008 med 75% effektivitet, men jeg får 1,018 med samme tilsatt malt og effektivitet på 75%.

Her er oppskriften i Brewfather utenn: Brewfather (uten tørrhumlingen, skal altså modifisere denne med Sabro )
 
FG har vel med utgjæringsprosenten og gjøre, ikke effektivitet. Hvis du bruker en gjær med høyere utgjæring, og evt. lavere meske temperatur, vil vel FG bli litt lavere.

Edit: ser at du allerede har ganske lav meske temp. Ang. humlingen, har jeg desverre ikke noen tips.
 
Ok FGen er ikke så viktig for meg, siden den er ganske sterk uansett. Er egentlig mest spent på hva folket mener om humlen. Jeg har for øyeblikket bare kjørt Columbus 50 g i 90 min og 100 g Sabro i 45 min. Kutter ut simcoe, Centennial tørrhumling. Har da fortsatt en relativt høy bitterhet. Eller ville dere tilsatt noe mer til tørrhumling?

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
 
Hvis du kutter ut Simcoe blir det et mindre «rotete bilde» så da tror jeg det blir bra
Columbus og Centennial tror jeg funker bra med Sabro
Har ofte byttet ut Simcoe med Mosaic i TC, har planer om noe sånt no igjen snart
 
La du inn sukkeret i oppsriften da du beregnet teoretisk FG (som ofte er på viddene uansett)? Jeg brygget det ølet for en del år tilbake og fulgte PTE oppskriften odg a var var det såvidt jeg husker 1.077 og ned til 1.009.
 
La du inn sukkeret i oppsriften da du beregnet teoretisk FG (som ofte er på viddene uansett)? Jeg brygget det ølet for en del år tilbake og fulgte PTE oppskriften odg a var var det såvidt jeg husker 1.077 og ned til 1.009.
Nei, vet ikke hvordan jeg legger inn sukker i Brewfather. For øyeblikket har jeg 50g Colombus i 90 min, og 100g Sabro i 45 minutter. Det gir en noe mindre IBU (120), men er jo fortsatt ganske bittert. Jeg tør derfor ikke legge til mer humle (siden målet mitt er et øl som ikke er et "Humlehelvete"...Eller har noen en mening om at jeg bør legge inn Centennial/Colobus under tørrhumlingen likevel? Ja, jeg ser at kanskje "Two Captains" kunne bety en humlerik øl i ettertid, men det er jo ikke gitt...
 
Nei, vet ikke hvordan jeg legger inn sukker i Brewfather. For øyeblikket har jeg 50g Colombus i 90 min, og 100g Sabro i 45 minutter. Det gir en noe mindre IBU (120), men er jo fortsatt ganske bittert. Jeg tør derfor ikke legge til mer humle (siden målet mitt er et øl som ikke er et "Humlehelvete"...Eller har noen en mening om at jeg bør legge inn Centennial/Colobus under tørrhumlingen likevel? Ja, jeg ser at kanskje "Two Captains" kunne bety en humlerik øl i ettertid, men det er jo ikke gitt...
Men hvorfor vil du brygge et øl som heter "Humlehelvete" når du ikke har lyst på et humlehelvete? Det må da være enklere å brygge et annet øl?
 
Men hvorfor vil du brygge et øl som heter "Humlehelvete" når du ikke har lyst på et humlehelvete? Det må da være enklere å brygge et annet øl?
Fordi, som jeg skrev, kjøpte feil øl-sett. Vill eha en vanlig IPA, som ikke var for mye humle. Det er vel ikek for mye hokus-pokus for dere at jeg modifiserer den oppskriften litt?
 
Fordi, som jeg skrev, kjøpte feil øl-sett. Vill eha en vanlig IPA, som ikke var for mye humle. Det er vel ikek for mye hokus-pokus for dere at jeg modifiserer den oppskriften litt?
Ah, sorry. Jeg så ikke at du hadde kjøpt et sett. Neida, for all del, det bare virka som et tungvint utgangspunkt.
 
Jo senere i kokeprosessen (eller etter) du tilsetter humlen, jo mindre bitterhet og jo mer smak/aroma vil den bidra med.

Du kan jo for eksempel prøve i bryggeverktøyet å tilsette Columbus-humla på 60 minutter - eller senere - og Sabro på 15 minutter.

Alternativt:
- 25g Colombus på 60 og 25 på 15 minutter
- 50 g Sabro på 15 minutter og 50 på 2 min eller når du starter nedkjølingen

Det vil gi deg mindre bitterhet og masse deilig fruktighet i smak og aroma.
 
Fordi, som jeg skrev, kjøpte feil øl-sett. Vill eha en vanlig IPA, som ikke var for mye humle. Det er vel ikek for mye hokus-pokus for dere at jeg modifiserer den oppskriften litt?
Jeg ser ikke at du har skrevet noe sted at du har kjøpt noe ølsett. Hvis du vil ta denne ned til en "vanlig" IPA, og bruke Sabro, prøv denne. Sabro, hva smaker det egentlig? Google sier kokosnøtt og mint? Usikker på om jeg selv ville hatt de smakene i en IPA.

Brewfather
 
Nei, vet ikke hvordan jeg legger inn sukker i Brewfather. For øyeblikket har jeg 50g Colombus i 90 min, og 100g Sabro i 45 minutter. Det gir en noe mindre IBU (120), men er jo fortsatt ganske bittert. Jeg tør derfor ikke legge til mer humle (siden målet mitt er et øl som ikke er et "Humlehelvete"...Eller har noen en mening om at jeg bør legge inn Centennial/Colobus under tørrhumlingen likevel? Ja, jeg ser at kanskje "Two Captains" kunne bety en humlerik øl i ettertid, men det er jo ikke gitt...
En liten avsporing: Colombus er faktisk den humlen som inneholder overlegent mest av sporstoffet mangan. Det er forskning som peker på mangan som en av hovedårsakene til at øl oksiderer. Havregryn er også proppfull av mangan.
 
Jo senere i kokeprosessen (eller etter) du tilsetter humlen, jo mindre bitterhet og jo mer smak/aroma vil den bidra med.

Du kan jo for eksempel prøve i bryggeverktøyet å tilsette Columbus-humla på 60 minutter - eller senere - og Sabro på 15 minutter.

Alternativt:
- 25g Colombus på 60 og 25 på 15 minutter
- 50 g Sabro på 15 minutter og 50 på 2 min eller når du starter nedkjølingen

Det vil gi deg mindre bitterhet og masse deilig fruktighet i smak og aroma.
Ja, brygget i går, men tilsatte dobbelt så mye Sabro som du foreslo.. Men i Brewfather har jeg jo allerede en høy bitterhet allerede, så tilsetting av tørrhumling vil jo gjøre den mer bitter. For øyeblikket ser den altså slik ut: Brewfather
 
Jeg ser ikke at du har skrevet noe sted at du har kjøpt noe ølsett. Hvis du vil ta denne ned til en "vanlig" IPA, og bruke Sabro, prøv denne. Sabro, hva smaker det egentlig? Google sier kokosnøtt og mint? Usikker på om jeg selv ville hatt de smakene i en IPA.

Brewfather
Sabro kan brukes til IPA i følge Bryggselv. Må innrømme jeg falt for reklamen, trodde den kanskje var vanlig for IPA: Sabro 100 g 15,8% alfasyreinnhold - BryggSelv

MEn har nå som sagt brygget og har masse Humle liggende som jeg eventuelt kan tørrhumle med , dersom det jeg har gjort "blir rart".
 
Jo senere i kokeprosessen (eller etter) du tilsetter humlen, jo mindre bitterhet og jo mer smak/aroma vil den bidra med.

Du kan jo for eksempel prøve i bryggeverktøyet å tilsette Columbus-humla på 60 minutter - eller senere - og Sabro på 15 minutter.

Alternativt:
- 25g Colombus på 60 og 25 på 15 minutter
- 50 g Sabro på 15 minutter og 50 på 2 min eller når du starter nedkjølingen

Det vil gi deg mindre bitterhet og masse deilig fruktighet i smak og aroma.
Vurderer å legge til 50 g Centennial som tørr humling. Ser at dette ikke øker IBU noenting. Det ser jo da ut til å stemme med det du sier, men at det var ingenting, var nytt for meg. Bare smak/aroma altså i tørr-humling?
 
Tilbake
Topp