"Second runnings" - flere øl fra samme mesk

Sarge

 
Etter brygging av Birger Eriksen, der jeg fikk skarve 56% meskeeffektivitet, så slo det meg at her må det være mye godsaker igjen i mesken. Jeg vet jo at belgiske munker gjerne fikk flere øl fra samme mesk, og tenker at her er det både penger og tid å spare.

Derfor starter jeg denne tråden for å dele erfaringer og for å diskutere utfordringer med denne typen brygging.
 
Jeg har ikke gjort dette før, og for meg er det en masse spørsmål om dette:
  1. Hva slags utstyr har man for slik brygging? Kan man f.eks. klare seg med en bryggemaskin ala Grainfather, så lenge man har en balje eller kjele å oppbevare maltrøret i mens det første ølet koker?
  2. Kjører man utmesk i første runde (og regner med at det meste av selve konverteringen av sukkerarter er gjort), eller vil man droppe dette for å hente ut mer i andre runde?
  3. Hvis man må la mesken stå mens første ølet koker, hva slags temperatur bruker man på skyllevannet i neste omgang (og er "neste omgang" bare snakk om å skylle ut mer, eller er det andre ting som skal skje)?
Jeg vet det sikkert kommer til å melde seg nye spørsmål, men jeg tror dette dekker det grunnleggende så langt...
 
Jeg laget en bitter av rester etter en dobbeltbock.
Ble godt øl det.
Utmesk er vel gjort med den første meskingen så det har jeg ikke brydd meg om.
Utstyrsmessig så er det bare å bruke det en har til rådighet og sørge for at en har nok ekstra skyllevann til rådighet.
Det vil vel variere hvordan en løser skyllingen av second runnings etter hva slags utstyr en har. En biab pose er greit synes jeg for da har jeg allerede en egen meskekjel som jeg fortsetter å bruke.
Med Grainfather eller lignende så må en kanskje tappe av fra bryggemaskinen til en egen kokekjel
Det blir litt styr så det kan nok føles som litt for mye arbeid til at det er verdt det
 
Jeg laget en bitter av rester etter en dobbeltbock.
Ble godt øl det.
Utmesk er vel gjort med den første meskingen så det har jeg ikke brydd meg om.
Utstyrsmessig så er det bare å bruke det en har til rådighet og sørge for at en har nok ekstra skyllevann til rådighet.
Det vil vel variere hvordan en løser skyllingen av second runnings etter hva slags utstyr en har. En biab pose er greit synes jeg for da har jeg allerede en egen meskekjel som jeg fortsetter å bruke.
Med Grainfather eller lignende så må en kanskje tappe av fra bryggemaskinen til en egen kokekjel
Det blir litt styr så det kan nok føles som litt for mye arbeid til at det er verdt det
Jeg ser for meg to-tre mulige strategier med Grainfather, basert på at automatisert mesking er det Grainfather gjør best:
  1. Man mesker i GF, og når man har hentet ut vørter til det sterkeste ølet, så flytter man maltrøret over i et annet kar. Deretter koker man det sterkeste ølet i Grainfather. For second runnings har man to muligheter:
    • La maltrøret vente til første øl er i gjæringskar, og så skylle mesken på nytt i GF for å hente ut mer og brygge det andre ølet også i GF. (utfordring med at mesken blir stående en stund).
    • Skylle gjennom mesken i alternativt kar, og så gjøre koking i alternativt kokekar.
  2. Man mesker i GF, og så henter man ut den sterkeste vørteren ved å pumpe ut gjennom skyllearmen til en annen kjele/bryggemaskin som gjør kokingen av dette ølet. GF tar seg deretter av second runnings-ølet.
 
Jeg ser for meg to-tre mulige strategier med Grainfather, basert på at automatisert mesking er det Grainfather gjør best:
  1. Man mesker i GF, og når man har hentet ut vørter til det sterkeste ølet, så flytter man maltrøret over i et annet kar. Deretter koker man det sterkeste ølet i Grainfather. For second runnings har man to muligheter:
    • La maltrøret vente til første øl er i gjæringskar, og så skylle mesken på nytt i GF for å hente ut mer og brygge det andre ølet også i GF. (utfordring med at mesken blir stående en stund).
    • Skylle gjennom mesken i alternativt kar, og så gjøre koking i alternativt kokekar.
  2. Man mesker i GF, og så henter man ut den sterkeste vørteren ved å pumpe ut gjennom skyllearmen til en annen kjele/bryggemaskin som gjør kokingen av dette ølet. GF tar seg deretter av second runnings-ølet.
Går det ann å sette grainfather høyt og la maltrøret stå i ro mens man tapper ved hjelp av tyngdekraften?
Jeg gjorde det med BE ølet. Da brukte jeg en bratberger maskin. Fikk skyllet veldig sakte og kontrollert ved å åpne kranen forsiktig.
 
Går det ann å sette grainfather høyt og la maltrøret stå i ro mens man tapper ved hjelp av tyngdekraften?
Jeg gjorde det med BE ølet. Da brukte jeg en bratberger maskin. Fikk skyllet veldig sakte og kontrollert ved å åpne kranen forsiktig.
Jeg gjør noe lignende når jeg batch-skyller. Da bruker jeg skyllearmen og pumpa istedenfor tyngdekraften. Det er ikke noen kran lavt på Grainfather, så alt som skal ut av kjelen må enten gjennom pumpa eller toppen av kjelen.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Sist jeg brygget pils, kjørte jeg no-sparge på Speidelen og satte deretter maltrøret over et gjæringskar og skylte med noen liter vann. Jeg tilsatte også noen flasker med startervørter jeg hadde liggende i fryseren. Dette ga meg en god del liter med 1,010-vørter som jeg deretter tilsatte ytterligere spraymalt og gjæret med W34/70 parallelt med hovedbatchen. Med bruk av litt smaksrike humler, fikk jeg raskt og relativt enkelt et ekstra "hverdagsøl" ut av dette, og rimeligere enn om jeg skulle kjørt 100% spraymalt.
 
Sist redigert:
Sist jeg brygget pils, kjørte jeg no-sparge på Speidelen og satte deretter maltrøret over et gjæringskar og skylte med noen liter vann. Jeg tilsatte også noen flasker med startervørter jeg hadde liggende i fryseren. Dette ga meg en god del liter med 1,010-vørter som jeg deretter tilsatte ytterligere spraymalt og gjæret med W34/70 parallelt med hovedbatchen. Med bruk av litt smaksrike humler, fikk jeg et raskt og relativt enkelt et ekstra "hverdagsøl" ut av dette, og rimeligere enn om jeg skulle kjørt 100% spraymalt.
Interessant. Jeg har ikke tenkt på dette i forbindelse med øl der første vørter har OG i nærheten av butikkstyrke, men med sånne tilsetninger blir jo sekundærølet også interessant.
 
Tilbake
Topp