Birger Eriksen-dagen

Ja, beklager. Jeg ser nå at det ble tilsatt i etterkant. Så jeg var i ferd med å slette, men da hadde du allerede kommentert...
Personlig er jeg ikke så glad i "icing", det er jo bare sukker... men kan det bidra til høy OG, så for all del...

Litt av hensikten med sukkeret er å få lavere FG
 
Sist redigert:
FG blir vel ikke lavere enn om du ikke hadde tilsatt sukker. Men FG blir lavere enn om du hadde tilsatt tilsvarende mengde malt for å øke OG som du tilsatte sukker for å øke OG.

Joda, sukkertilsetning gir lavere FG for en gitt ABV.
Ikke bare det, men om du tilsetter sukker i et øl som er ferdig gjæret i gjærdunken, og lar sukkeret gjære ferdig, blir FG lavere. Legg det inn i Brewfather eller tilsvarende, så ser du endringen.
Ikke så rart, siden sukkervann har høyere SG enn 1 og alkoholblandet vann lavere enn 1.

Jeg tilsetter da heller ikke rent sukker, men sukker og vann. Vannet tynner ut den høye OG'en, og sukkeret gir alkohol som er lettere enn vann.

BE'en min uten og med tilsetningene går fra FG 1,027 til 1,019 i Brewfather. Jeg tror ikke at den går så lavt (erfaringsmessig gir Brewfather lavere FG enn jeg faktisk får) men at FG blir lavere er jeg helt sikker på.
 
Sist redigert:
Joda, sukkertilsetning gir lavere FG for en gitt ABV.
Ikke bare det, men om du tilsetter sukker i et øl som er ferdig gjæret i gjærdunken, og lar sukkeret gjære ferdig, blir FG lavere. Legg det inn i Brewfather eller tilsvarende, så ser du endringen.
Ikke så rart, siden sukkervann har høyere SG enn 1 og alkoholblandet vann lavere enn 1.
Da lærte jeg noe nytt. Logisk når du forklarte det slik.
 
Mye lettere å kontrollere temp i ståltank / kjøleskap enn med plast. Har vært jevn klukking, og ramper nå opp mot 22 ℃ i løpet av fem dager
03af83bcda8c2102dcdb869d73892a6f.jpg
 
Jeg får veldig store avvik mellom ABV-beregning i Brewfather og "alternativ formel". Har laget formelen i Excel selv, men er det noen kalkulator på nettet som er riktig å bruke?

Edit: Fant alt-formel i Brewfather, da stemmer de godt.
 
Hatt mine første prøvesmakinger og målinger.
Med forbehold, alle målingene er med refraktometer. Pga lite vørtervolum så tar eg ikkje hydrometerprøve før eg tror de er ferdige.

OG 1.115
US-05: 1.041 = 9.5% normal og 10.8% med alternativ utregning.
Skare: 1.034 = 10.2% normal og 11.7% med alternativ utregning.

Smaken? Krutt! Enkelt og greit.

En liten digresjon. Når en legger refraktometertallene inn i Brewfather, så får en og en utregning, men den er ikkje lik noen av tallene en får på normale alkoholutregningsplasseno_O
 
Målte SG på min i går. OG var ca 1112 (hydrometeret var out of scale og ikke enig med refraktometeret, så jeg tok snittet av refraktometer og antatt verdi på hydrometeret).

SG i går ble målt med refraktometer og med utgangspunkt i refraktometermålingen for OG (ikke snittet). Det ga SG på 1036. Ikke fantastisk lavt, men godt innenfor en Birger Eriksen med alternativ formel for ABV. Temperaturen i gjæringskaret har falt ned til ambient temperatur, men det er fortsatt mye gjær på toppen. Jeg kommer til å måle igjen i morgen, men vil nok ikke flaske ennå, uansett. Jeg tror den kan falle noe mer, selv om det er brukt kveik ved ganske høy temperatur, og den burde være ferdig nå, så kan det høye alkoholdinnholdet holde gjæringen tilbake.
 
Jeg har også problemer med at gjæra ikke har falt enda. SG prøven jeg tok for noen dager siden måtte jeg sile gjennom et kaffefilter. Sjekka i dag også, nesten ren gjær som kommer ut krana. Det er cirka 7 liter fra krana og ned til bunn på gjæringstanken...
 
Målte min til 1.030 i går, så den er vel så å si utgjæret, kanskje jeg kan få et par poeng til.

Smaken er fortsatt veldig bitter, men ikke ekstremt bitter som vørteren var. Minner mer om en dark ipa enn en imperial stout.

Men det beste, helt uten alkoholsmak, det er det viktigste for meg.
 
Målte SG på min i går. OG var ca 1112 (hydrometeret var out of scale og ikke enig med refraktometeret, så jeg tok snittet av refraktometer og antatt verdi på hydrometeret).

SG i går ble målt med refraktometer og med utgangspunkt i refraktometermålingen for OG (ikke snittet). Det ga SG på 1036. Ikke fantastisk lavt, men godt innenfor en Birger Eriksen med alternativ formel for ABV. Temperaturen i gjæringskaret har falt ned til ambient temperatur, men det er fortsatt mye gjær på toppen. Jeg kommer til å måle igjen i morgen, men vil nok ikke flaske ennå, uansett. Jeg tror den kan falle noe mer, selv om det er brukt kveik ved ganske høy temperatur, og den burde være ferdig nå, så kan det høye alkoholdinnholdet holde gjæringen tilbake.

Min erfaring er at kveik bruker lang tid på å bli ferdig med mørke øl. Min er på 1,036-38 fremdeles, og det bobler godt.
 
Tilbake
Topp