Lallemand Köln

te

Jeg brygga jo to, den første med "direct pitch" av en pose i en halv batch. Den kom litt treigt i gang, men så brukte den bare totalt 11 dager på å bli ferdig (1.010). Og den blei veldig god. Den andre, som jeg satte på slurryen fra den første, oppførte seg tvert motsatt; kom kjapt i gang, men så klarte den liksom ikke å slepe seg helt over dørstokken fra 1.012 - som den nådde etter 9 dager - til 1.010. Den sto der og ploppa, og jeg lot den holde på. Og jeg flaska ikke før etter tre uker. Den har en liten usmak - som stort sett bare bekymrer meg, riktignok, men den er der, og det irriterer meg vanvittig:).
 
te

Jeg brygga jo to, den første med "direct pitch" av en pose i en halv batch. Den kom litt treigt i gang, men så brukte den bare totalt 11 dager på å bli ferdig (1.010). Og den blei veldig god. Den andre, som jeg satte på slurryen fra den første, oppførte seg tvert motsatt; kom kjapt i gang, men så klarte den liksom ikke å slepe seg helt over dørstokken fra 1.012 - som den nådde etter 9 dager - til 1.010. Den sto der og ploppa, og jeg lot den holde på. Og jeg flaska ikke før etter tre uker. Den har en liten usmak - som stort sett bare bekymrer meg, riktignok, men den er der, og det irriterer meg vanvittig:).

Min har gått fra 1.054 til 1.012 på 8 dager. Ikke akkurat kjapt, men håper på å nå 1.009 om jeg lar den stå en uke til. Jeg har øket temperaturen til 20 grader nå. OG ble for høy på denne. Jeg tenkte å kompensere med sukkervann på et par liter før flasking så den ikke skal bli så alkoholsterk. Noen tanker om det er smart? Dette er min første Kølsch så jeg er veldig spent på resultatet.
 
Min har gått fra 1.054 til 1.012 på 8 dager. Ikke akkurat kjapt, men håper på å nå 1.009 om jeg lar den stå en uke til. Jeg har øket temperaturen til 20 grader nå. OG ble for høy på denne. Jeg tenkte å kompensere med sukkervann på et par liter før flasking så den ikke skal bli så alkoholsterk. Noen tanker om det er smart? Dette er min første Kølsch så jeg er veldig spent på resultatet.
Enda mer sukker som gjæren kan "spise" og omdanne til alkohol? o_O

Hva med å bare la den være og ta det som læring til neste gang? :)
 
Enda mer sukker som gjæren kan "spise" og omdanne til alkohol? o_O

Hva med å bare la den være og ta det som læring til neste gang? :)

Tipper han uansett skal karbonere med sukkerlake, og tilsette en betydelig mengde ekstra vann for å vanne ut vørteren. Det bør fungere greit.
 
Min har gått fra 1.054 til 1.012 på 8 dager. Ikke akkurat kjapt, men håper på å nå 1.009 om jeg lar den stå en uke til. Jeg har øket temperaturen til 20 grader nå. OG ble for høy på denne. Jeg tenkte å kompensere med sukkervann på et par liter før flasking så den ikke skal bli så alkoholsterk. Noen tanker om det er smart? Dette er min første Kølsch så jeg er veldig spent på resultatet.

Det skulle i teorien ikke være noe galt med det.

Hvis du satte 25 liter tilgjæring, skulle du ha vannet ut med drøyt 3 liter for å endre OG til 1.048. Og om vi stadig forutsetter at FG blir 1.009, ville det gitt deg 5,1% ABV, med en utgjæringsgrad på 81%, som ikke er urimelig, men relativt høyt. 2 liter ville gitt deg 1.050. Her må du regne med at sukkeret bidrar litt til alkoholen, også. Jeg ville brukt 2,5 til 3 liter.

Har du fått alkoholstikk (fusel) hjelper jo ikke utvanning på det, men ellers skulle dette funke fint.
 
Hei, ja det var det jeg mente. En liten sukkermengde til en stor mengde vann for å stikke om for å gjære på flaske. Jeg har bare 11 liter i gjæringsbøtta. Et lite brygg dette. Fint å høre at det kan funke. Tusen takk for svarene deres.
 
Nede på 1.010 nå, står på 20C. Jobba virkelig treigt de siste poenga denne batchen her. Fire poeng på 9 dager.
To måneder kaldt nå. Ølet er vel bort i mot så klart som det blir med mine metoder uten gelatin, klarningsmiddel eller CC i gjæringsprosessen. Ser fint gjennom glasset, som på saisonen med BE-134. Må vel egentlig stille meg i båsen til @Finn Berger her, og si det er den beste Kölsch-klonen jeg har brygget (etter min egen smak). Raud-eple smaken som var framtredende den første måneden er nesten borte, nå er det bare et lite hint, som egentlig kan tolkes kledelig. Så, for å konkludere på tynt grunnlag med ett brygg med gjæra; godkjent. Treig utgjæring, krever kaldkondisjonering i minst seks uker, helst åtte, men det blir et godt øl til slutt.
 
Hatt en Kölsch på gjæring et par ukers tid og fikk flaska den i går... Rimelig generisk Gahrsen-oppskrift med 92% Pilsnermalt og 8% hvete, kun Mittelfruh og gjæra på 15-16 grader med et par poser rehydrert Lallemand Køln..

Dro seg fint fra 1.050 til 1.010-1.009. Likte smaken på ferskølet såpass at jeg fyrte opp Speidelen og laga en ny batch vørter som etter nedkjøling til 14 ble dumpa på gjærkaka til den jeg hadde flasket.

Aldri prøvd denne gjæringsmetoden før, så blir jo spennende å sammenligne de to batchene utpå senhøsten.. Gjæringa kom i gang på få timer og ser den gjærer litt hefttigere enn forrige batch på rehydrert tørrgjær.
 
Sist redigert:
Hatt en Kölsch på gjæring et par ukers tid og fikk flaska den i går... Rimelig generisk Gahrsen-oppskrift med 92% Pilsnermalt og 8% hvete, kun Mittelfruh og gjæra på 15-16 grader med et par poser rehydrert Lallemand Køln..

Dro seg fint fra 1.050 til 1.010-1.009. Likte smaken på ferskølet såpass at jeg fyrte opp Speidelen og laga en ny batch vørter som etter nedkjøling til 14 ble dumpa på gjærkaka på den jeg hadde flasket.

Aldri prøvd denne gjæringsmetoden før, så blir jo spennende å sammenligne de to batchene utpå senhøsten.. Gjæringa kom i gang på få timer og ser den gjærer litt hefttigere enn forrige batch på rehydrert tørrgjær.

Det er solid overpitching hvis du brukte hele gjærkaka. Jeg har vel aldri gjort akkurat sånn, men har vært i nærheten, og har opplevd en "opp som en løve og ned som en skinnfell"-effekt av det.

Teorien bak er at når veldig mange sultne sjeler hiver seg over et begrensa matfat, vil det gå voldsomt for seg, men ingen vil få nok, alle blir slitne, og så går de og legger seg, og etterlater seg en ufullført jobb.

Vel, det er teorien, men den stemmer jo ikke alltid med virkeligheta. Jeg er spent på å høre hvordan det går:).
 
Det er solid overpitching hvis du brukte hele gjærkaka. Jeg har vel aldri gjort akkurat sånn, men har vært i nærheten, og har opplevd en "opp som en løve og ned som en skinnfell"-effekt av det.

Teorien bak er at når veldig mange sultne sjeler hiver seg over et begrensa matfat, vil det gå voldsomt for seg, men ingen vil få nok, alle blir slitne, og så går de og legger seg, og etterlater seg en ufullført jobb.

Vel, det er teorien, men den stemmer jo ikke alltid med virkeligheta. Jeg er spent på å høre hvordan det går:).

Ideen fikk jeg fra en tysk kompis som har brukt teknikken noen år, så vi får se om en 12-14 dagers tid.... skal holde dere orientert :)
 
Tenker på å brygge en Kølsch for første gang.
Hvor mye lallemand tørrgjær på en 21 liters batch?
Jeg har 2 pakker liggende. Det er vel kanskje best å bruke begge?
 
Tenker på å brygge en Kølsch for første gang.
Hvor mye lallemand tørrgjær på en 21 liters batch?
Jeg har 2 pakker liggende. Det er vel kanskje best å bruke begge?
Må nok det. På pakka står det én pakke til 11l eller no, i motsetning til us-05 og lignende som er til 20-25ish
 
Min Kolsch gjæres i romtemp. Instruksen sa 18.3 gr og det er så tett innpå romtemp att jeg lot det stå til.
Jeg gjærer også på 14. Romtemperatur høres høyt ut, men om temperaturen bare er jevn, skal jeg ikke si at det må gå galt. Problemet med dette ølet er at du skal unngå helt de fruktesterne som gjæren mer enn gjerne produserer så fort den får sjansen - og generelt får du mer esterproduskjon ved høyere temperaturer.

Jeg blir jo nysgjerrig på hvordan det går, så det er kjekt om du poster en liten rapport når ølet er ferdig:).
 
Jeg gjærer også på 14. Romtemperatur høres høyt ut, men om temperaturen bare er jevn, skal jeg ikke si at det må gå galt. Problemet med dette ølet er at du skal unngå helt de fruktesterne som gjæren mer enn gjerne produserer så fort den får sjansen - og generelt får du mer esterproduskjon ved høyere temperaturer.

Jeg blir jo nysgjerrig på hvordan det går, så det er kjekt om du poster en liten rapport når ølet er ferdig:).
Jeg har brukt Lallemand Köln to ganger, begge ganger ved 19-21 grader som var det laveste jeg hadde mulighet til å holde stabilt. Tror jeg fikk noe fruktestere ja, en slags syrlighet sammenlignet med Früh Kölsch. Men det ble bedre med lagring, etter rundt 3 mnd på flaske ble det i begge tilfeller nesten nøytralt og et bra alternativ til kommersiell pils.
 
Tilbake
Topp