Saison ala Glazen Toren Saison d'Erpe-Mere

Ikke gæli. Det er et lett øl med lite maltsødme og "kropp" mest fra det gjæren driver med og masse kullsyre. Tviler på at litt mye hvete er noen stor ulempe.

Nei, jeg tror heller det kan bli ganske bra. Jeg skal rapportere om resultatet.

Forrige gang jeg lagde en Helles gjorde jeg det samme. Splitta en standard Helles oppskrift med Wlp830 og BE-134. To fullstendig forskjellige øl fra samma vørteren. Det er ganske kult at det går an.
 
Litt på siden.

Jeg skal brygge et hveteøl i løpet av mai. 50 / 50 pilsen og hvetemalt. Jeg vurderer å sette dobbel batch, og splitte 25 liter med hveteøl og 25 liter med Saison-gjæren BE-134. Noen som har prøvd saison/belgisk øl med så mye hvete?

Jeg har aldri prøvd det, men jeg sjekka opp hva det står om det i Farmhouse Ales av Phil Markowski, som jeg tror er ganske god. Og han sier at opptil 40% hvete er innafor - uten å si at det skal oppfattes som noen lov ("merely suggestions"). Så jeg kan ikke tenke meg at du er i ferd med å begå noe som en belgier ville nekte å drikke av prinsipielle grunner:).
 
Fletre humle ser ganske spennende ut. Hva er det du ikke likte?
Jeg tror nok problemet var at jeg smakte på dag 6 eller 12 i gjæringsforløpet. Det var rett og slett ikke godt og jeg trodde det var humlen sin feil. Det var nok bare for tidlig.
Overførte til fat i dag og FG prøven (FG 0,997) smakte HELT konge!

Har forøvrig en IPA stående med Fletre humle. Den smaker te. Må gjøre noe med den batchen...
Har også et råøl med einerloge, Espekveik og Fletrehumle som smaker sinnsykt godt.

Har mye å si med hvilket øl og hvilken prosess det er.

2020-05-21 18.24.24.jpg
 
Jeg tror nok problemet var at jeg smakte på dag 6 eller 12 i gjæringsforløpet. Det var rett og slett ikke godt og jeg trodde det var humlen sin feil. Det var nok bare for tidlig.
Overførte til fat i dag og FG prøven (FG 0,997) smakte HELT konge!

Har forøvrig en IPA stående med Fletre humle. Den smaker te. Må gjøre noe med den batchen...
Har også et råøl med einerloge, Espekveik og Fletrehumle som smaker sinnsykt godt.

Har mye å si med hvilket øl og hvilken prosess det er.

Vis vedlegget 45108
Stått og gjæret siden 20. april? Det er lenge. Saisonen min har stått litt over 3 uker. Bobler fremdeles...
 
Sist redigert:
Brygget 19. april.
Og stått såpass lenge på grunn av at jeg ikke har giddet å fate den før nå.
Etter smaken å dømme har det ikke vært negativt.

Salige er de late, for de skal få god saison:).

@john petter Not to worry. Det virker som om det der er helt normalt. Jeg tror disse vil holde på til jul hvis vi gir dem muilgheten:). Det er litt drøyt, men det er antakelig bare bra å gi dem god tid.
 
Målte min nå: 0.998.
Gjæret 4 uker, og det bobler ennå.
Smaker ikke mye sødme, lett fruktig...? Godt. Tror jeg skal fate dette og se hva det blir karbonert.

Hvor ofte klukker den? Som @loebrygg sier, så kan den ikke gå så mye lavere.

Smakte på min nå; den kommer seg fort. Jeg er på grensa til å like den, sjøl om den er en saison:p.
 
Tilbake
Topp