"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Har du forresten oppskrift på den Old Alen som gjorde det så bra i NM?

Den blei bare nr. 5 i finalen, med et snitt på 34,5. Sikkert ikke noen urimelig score - jeg er ikke helt fornøyd med den. Men jeg tror oppskrifta er god - MED et par vesentlige endringer.

OG 1.064, FG 1.018. 6,1% ABV. 502 IBU. 30EBC, Meske på 68. Like deler sulfat og klorid. Jeg ville brukt 1 ts av hver til en 15 25 litersbatch. Og 1 ts kalsiumkarbonat.

Malt til 46 liter øl til gjæring
9,8 kg Maris Otter (Simpson's) 72%
2,2 kg Amber Malt 65 EBC (Simpson's) 16,5%
1,0 kg Caramalt 35 EBC (Simpson's) 7%
0,4 kg DRC 300 EBC (Simpson's) 3% (eller Crisp 240)
0,2 kg Dark Chocolate (TF) 1,5%
Humle
120 gr Target 8,7% ved 60
60 gr EKG 5% ved 5
Gjær
Wyeast 1318

Bytt ut gjæren med Fuller's'. (wlp002/wyeast1968/Imperial A09 Pub - helst den siste.) Jeg mener det gjør en kjempeforskjell.
Flytt EKG til 30, og reduser Target tilsvarende.
 
Sist redigert:
Tenkte å prøve meg på en NEIPA for første gang.
ser dette greit ut?
Har ikke brygget veldig humlerikt øl før, så er litt usikker på humle sammensettingen

upload_2020-6-3_12-45-2.png
 
Har du tenkt å fate eller ha det på flaske? Nyere forskning taler for at det kan være en ulempe med havre i neipa, inneholder "mye" mangan som kan akselerere oksidering av humla... @Holmentoppen vet litt mer om dette. Synes også det var vel mye tørrhumle kanskje...? :)

Edit: Det er vel uansett tørrhumlinga på dag 3 som sørger for biotransformasjon og det hazy utseendet.
 
Har du tenkt å fate eller ha det på flaske? Nyere forskning taler for at det kan være en ulempe med havre i neipa, inneholder "mye" mangan som kan akselerere oksidering av humla... @Holmentoppen vet litt mer om dette. Synes også det var vel mye tørrhumle kanskje...? :)

Edit: Det er vel uansett tørrhumlinga på dag 3 som sørger for biotransformasjon og det hazy utseendet.

Det skal på fat :)
Baserte meg NEIPA oppskriftene til Amundsen Bryggeri med tanke på mengde humle osv da jeg synes de er veldig gode.
Har også lest at 500g humle på en20-25l batch funker bra i NEIPA (Blogg post fra brygg selv)

Justert oppskrift:
upload_2020-6-3_13-50-52.png
 
Har du tenkt å fate eller ha det på flaske? Nyere forskning taler for at det kan være en ulempe med havre i neipa, inneholder "mye" mangan som kan akselerere oksidering av humla... @Holmentoppen vet litt mer om dette. Synes også det var vel mye tørrhumle kanskje...? :)

Edit: Det er vel uansett tørrhumlinga på dag 3 som sørger for biotransformasjon og det hazy utseendet.

Jeg bruker en halvkilo havregryn i mine, og har ikke merket noen sånn effekt. Men jeg mener å huske at Charlie Bamforth sa noe om humle som kilde til mangan.Så massiv tørrhumling kan i så fall være en kilde til fordervelse. I tillegg så får du jo fryktelig mye "grønnsmak" (polyfenoler).

Jeg tror ikke det stemmer at du får tåke bare fra de tilsetningene du har under den mest aktive gjæringa. Det virker i alle fall ikke sånn for meg. Kalvsjøkyst - både min og Kinns - har f.eks. alltid vært et uklart øl, og det har ikke humling under aktiv gjæring.
 
Jeg bruker en halvkilo havregryn i mine, og har ikke merket noen sånn effekt. Men jeg mener å huske at Charlie Bamforth sa noe om humle som kilde til mangan.Så massiv tørrhumling kan i så fall være en kilde til fordervelse. I tillegg så får du jo fryktelig mye "grønnsmak" (polyfenoler).

Jeg tror ikke det stemmer at du får tåke bare fra de tilsetningene du har under den mest aktive gjæringa. Det virker i alle fall ikke sånn for meg. Kalvsjøkyst - både min og Kinns - har f.eks. alltid vært et uklart øl, og det har ikke humling under aktiv gjæring.

Så da tenker jeg igjen å ha i havre for å få det hazy utseendet?
Har lest mest om brygging av NEIPA her "Slik lykkes du med NEIPA". Hvor det sies 500g på 23l og 1/3 av humlen i hoppstand.
Hvordan fordeles da resten av humlen hvis for kraftig tørrhumling vill gi for mye "grønnsmak"?
 
Så da tenker jeg igjen å ha i havre for å få det hazy utseendet?
Har lest mest om brygging av NEIPA her "Slik lykkes du med NEIPA". Hvor det sies 500g på 23l og 1/3 av humlen i hoppstand.
Hvordan fordeles da resten av humlen hvis for kraftig tørrhumling vill gi for mye "grønnsmak"?

Havren er ikke vesentlig for å få tåke. Jeg glemte den en gang - og ølet blei like tåkete:p. Forskjellen var sant å si ikke særlig stor. Litt på munnfølelse, kanskje.

Mine ideer om NEIPA: All humle før dryhop har jeg i ved 93/94 grader. Lar det stå i 10 minutter - kanskje 15 - mens jeg rører sakte, og så kjøler jeg videre ned. Tørrhumle i to omganger med til sammen 6 gr/l - maks. (Og så bruker jeg en veldig liten dose bitterhumle @ 60.)
 
Jeg gjør som Westum, 30 min hopstand på 80°C. 1/3 av total humle. Blir akkurat passe bittert for min gane :) Så tørrhumling på dag 3, dag 6 og dag 7. Lagde en basert på hans maltoppskrift (Odins Victory, men uten havre), men med Azacca og Ekuanot som humler. Ble god. :)
 
Jeg gjør som Westum, 30 min hopstand på 80°C. 1/3 av total humle. Blir akkurat passe bittert for min gane :) Så tørrhumling på dag 3, dag 6 og dag 7. Lagde en basert på hans maltoppskrift (Odins Victory, men uten havre), men med Azacca og Ekuanot som humler. Ble god. :)
Hvor mye humle bruker du da på de forskjellige trinnene? :)
 
Sist ble det totalt 300g på en omgang, ca 20 liter. 100g hopstand og 200g fordelt på de andre tørrhumlingene.

10 gr/l til tørrhumling? Det er ganske heftig.

Jeg tror ikke siste ord om dette er sagt, men skal jeg tro på det jeg har hørt referert av studier som er gjort, så får du mindre og mindre igjen for hvert gram du bruker over en viss mengde. Du endrer dessuten smaks- og aromaprofilen når du øker mengden. Scott Janish refererer en studie fra 2017 på Cascade, der konklusjonen var at 4gr/l var det optimale for å få fram citrus-karakteren fra humla. Øker du mengden humle, trekker du ikke ut mer av de stoffene, men opp til 8 gr/l vil du ekstrahere mer av urter og te-aktige aromastoffer, sånn at de vil bli relativt mer merkbare. Forøvrig utnytter du humla mer effektivt ved å dele opp tilsetninga i to-tre mindre doser på 2 gr/l. (Kilde The New IPA, s.112 ff)

Videre vil økte doser gi mer "myrcene (green) and aggressive tasting polyphenols" (s. 121)

Når jeg tørrhumler Vestkyst etter originaloppskrifta, bruker jeg 88 gram til 25 liter, og det gir en ganske frisk aroma. Jeg tror du antakelig kunne halvert mengden uten å miste noe særlig - men for all del: trykk på tror :). Enn så lenge synes jeg det ser ut som om det er for tynt med studier til å trekke bastante konklusjoner. Det er nok snakk om temmelig kompliserte forhold, og det virker som om det stadig er en del gjetting ute og går når det gjelder årsakssammenhengene.
 
10 gr/l til tørrhumling? Det er ganske heftig.

Jeg tror ikke siste ord om dette er sagt, men skal jeg tro på det jeg har hørt referert av studier som er gjort, så får du mindre og mindre igjen for hvert gram du bruker over en viss mengde. Du endrer dessuten smaks- og aromaprofilen når du øker mengden. Scott Janish refererer en studie fra 2017 på Cascade, der konklusjonen var at 4gr/l var det optimale for å få fram citrus-karakteren fra humla. Øker du mengden humle, trekker du ikke ut mer av de stoffene, men opp til 8 gr/l vil du ekstrahere mer av urter og te-aktige aromastoffer, sånn at de vil bli relativt mer merkbare. Forøvrig utnytter du humla mer effektivt ved å dele opp tilsetninga i to-tre mindre doser på 2 gr/l. (Kilde The New IPA, s.112 ff)

Videre vil økte doser gi mer "myrcene (green) and aggressive tasting polyphenols" (s. 121)

Når jeg tørrhumler Vestkyst etter originaloppskrifta, bruker jeg 88 gram til 25 liter, og det gir en ganske frisk aroma. Jeg tror du antakelig kunne halvert mengden uten å miste noe særlig - men for all del: trykk på tror :). Enn så lenge synes jeg det ser ut som om det er for tynt med studier til å trekke bastante konklusjoner. Det er nok snakk om temmelig kompliserte forhold, og det virker som om det stadig er en del gjetting ute og går når det gjelder årsakssammenhengene.

Hmm.. veldig interessant.
Driver nå og vurderer om jeg skal lage en split batch, hvor jeg kjører 5-6g/L i den ene dunken og dobler det i den andre.
 
Ja, 3 tørrhumlinger med 3,35g/l hver gang. Det var lik blanding av Azacca og Ekuanot. Jeg har ikke så mye erfaring, men det ble en god neipa. Gul og fin. En kompis fikk ei flaske for prøvesmaking. På kvelden sendte han bilde når han helte oppi glasset. Knappe 20 minutter etterpå stod han på døra for å få ei flaske til. Han MÅTTE ha en til. Den første gikk på et par minutter. Han klarte ikke slutte å drikke etter første slurken, og plutselig var glasset tomt. :D Han fikk 4 flasker :)
 
Tilbake
Topp