Finn Berger
Moderator
Sist ble det totalt 300g på en omgang, ca 20 liter. 100g hopstand og 200g fordelt på de andre tørrhumlingene.
10 gr/l til tørrhumling? Det er ganske heftig.
Jeg tror ikke siste ord om dette er sagt, men skal jeg tro på det jeg har hørt referert av studier som er gjort, så får du mindre og mindre igjen for hvert gram du bruker over en viss mengde. Du endrer dessuten smaks- og aromaprofilen når du øker mengden. Scott Janish refererer en studie fra 2017 på Cascade, der konklusjonen var at 4gr/l var det optimale for å få fram citrus-karakteren fra humla. Øker du mengden humle, trekker du ikke ut mer av de stoffene, men opp til 8 gr/l vil du ekstrahere mer av urter og te-aktige aromastoffer, sånn at de vil bli relativt mer merkbare. Forøvrig utnytter du humla mer effektivt ved å dele opp tilsetninga i to-tre mindre doser på 2 gr/l. (Kilde The New IPA, s.112 ff)
Videre vil økte doser gi mer "myrcene (green) and aggressive tasting polyphenols" (s. 121)
Når jeg tørrhumler Vestkyst etter originaloppskrifta, bruker jeg 88 gram til 25 liter, og det gir en ganske frisk aroma. Jeg tror du antakelig kunne halvert mengden uten å miste noe særlig - men for all del: trykk på tror . Enn så lenge synes jeg det ser ut som om det er for tynt med studier til å trekke bastante konklusjoner. Det er nok snakk om temmelig kompliserte forhold, og det virker som om det stadig er en del gjetting ute og går når det gjelder årsakssammenhengene.