Hvorfor stresse med jevn temperatur i mesken?

Jeg synes du har ei helt urimelig forventning til hva dommerne skal klare å kjenne og kunne beskrive. Det du ser ut til å forvente er et helt unødvendig nivå for å forklare ei poenggivining for et øl og på ingen måte forventet at en dommer skal hverken være i stand til eller bruke tid på.

Okei. Greit nok det. Jeg trodde at i en slik klasse (normal ABV) så klarte man å sjeldne på fusel vs ikke fusel-preg. Og hvis det dommerne mente at det var for høy abv, så all ære.
 
Har ikke finlest hele tråden, men det jeg tenker er at dersom man har laget et skikkelig godt øl, så ønsker man å ha kontroll på mest mulig for å kunne brygge det så likt som mulig. Her er jeg veldig glad i Grainfather. Meskingen gjøres med samme temperaturer hver gang man brygger en oppskrift. Er det farlig med litt variasjon i temperatur? Sikkert ikke, men det er en ting mindre å bekymre seg om.
 
Har ikke finlest hele tråden, men det jeg tenker er at dersom man har laget et skikkelig godt øl, så ønsker man å ha kontroll på mest mulig for å kunne brygge det så likt som mulig. Her er jeg veldig glad i Grainfather. Meskingen gjøres med samme temperaturer hver gang man brygger en oppskrift. Er det farlig med litt variasjon i temperatur? Sikkert ikke, men det er en ting mindre å bekymre seg om.

Det er et greit standpunkt. Utgangspunktet mitt for å starte tråden er at så mange ser ut til å legge vekt på dette med jevn temperatur som noe viktig, og at det gjør det nærmest nødvendig å ha et oppsett med pumpe og termostatstyring.

Hvis du ser på hva som er de mulige konsekvensene av mindre variasjoner i mesketemperatur, så er det nokså vanskelig å hevde at det er viktig. Men om du liker å ha styring på det likevel, er det sjølsagt ikke noe galt med det.

Det er klart at jeg ikke gir helt blaffen i hva som skjer med temperaturen i mesken underveis. Jeg måler og rører for å holde variasjonene innafor visse grenser. Det hygger jeg meg egentlig med, og jeg stresser ikke med det. Har det glippet litt, tar jeg det med stor ro, siden jeg veit at det ikke vil bli merkbart på ølet. Men det er fullt forståelig om du vil slippe å styre med det.
 
Nå ble denne posten så lang at jeg har ikke lest alt som er skrevet før..... for min del stresser jeg ikke, men føler jeg har 100% kontroll på mesketempen (Herms)

For min del er kontroll på mesketemperaturen en av flere faktorer for å kunne ha god repeterbarhet på bryggene mine.
 
Nå ble denne posten så lang at jeg har ikke lest alt som er skrevet før..... for min del stresser jeg ikke, men føler jeg har 100% kontroll på mesketempen (Herms)

For min del er kontroll på mesketemperaturen en av flere faktorer for å kunne ha god repeterbarhet på bryggene mine.

Som sagt; det er et forståelig moment - og det er egentlig en diskusjon for seg. Men kort: Jeg ser ikke at du ikke har god nok kontroll sjøl om du tillater de variasjonene du får om du bare passer temperaturen på "gammeldags" måte. En må gjøre en vurdering av hva som er "god nok kontroll" på de ulike momentene i bryggeprosessen, for 100% kontroll er umulig, og det å ha "så god kontroll som mulig" er stort sett ikke nødvendig.
 
Nå skal ikke jeg være noen fanebærer for hverken det ene eller det andre, men jeg ofret stålkontroll på mesketemp for å få en enklere vaskeprosses. Da jeg verken har vann eller sluk på bryggerommet/boden, ble det mye flytting av vann for å få rengjort kjeler, pumper og slanger. Nå er det bare en kjele, ei grillrist, et gammalt gjæringskar og meskeposen som skal rengjøres. Kjelen og karet får en runde med svampen, grillrist og meskepose spyles. Alt gjøres i badekaret og det er ingen elektroniske duppeditter så det er bare å spyle i vei.
 
Nå skal ikke jeg være noen fanebærer for hverken det ene eller det andre, men jeg ofret stålkontroll på mesketemp for å få en enklere vaskeprosses. Da jeg verken har vann eller sluk på bryggerommet/boden, ble det mye flytting av vann for å få rengjort kjeler, pumper og slanger. Nå er det bare en kjele, ei grillrist, et gammalt gjæringskar og meskeposen som skal rengjøres. Kjelen og karet får en runde med svampen, grillrist og meskepose spyles. Alt gjøres i badekaret og det er ingen elektroniske duppeditter så det er bare å spyle i vei.

Det der er nøyaktig hvordan jeg har gjort det med de siste bryggene, hvor jeg har brukt den samme kjelen til mesking og koking. Mellomlagrer vørter'n i gjæringsbøtta mens jeg tar ut masken, skyller kjelen raskt (jeg mesker på badet og koker under kjøkkenvifta, så det er litt logistikk), og heller vørteren tilbake. Veldig enkelt og greit - særlig fordi jeg har kjørt no sparge, og har kutta meske- og koketider til en halvtime.

Ikke noe problem med å treffe SG og volum til kok, så åpenbart er temperaturkontrollen "god nok". (Skulle jeg bomme med et poeng er det helt uten betydning.)
 
Det der er nøyaktig hvordan jeg har gjort det med de siste bryggene, hvor jeg har brukt den samme kjelen til mesking og koking. Mellomlagrer vørter'n i gjæringsbøtta mens jeg tar ut masken, skyller kjelen raskt (jeg mesker på badet og koker under kjøkkenvifta, så det er litt logistikk), og heller vørteren tilbake. Veldig enkelt og greit - særlig fordi jeg har kjørt no sparge, og har kutta meske- og koketider til en halvtime.

Ikke noe problem med å treffe SG og volum til kok, så åpenbart er temperaturkontrollen "god nok". (Skulle jeg bomme med et poeng er det helt uten betydning.)
Bryggedagen min fortoner seg foreløpig som på gamle oppsettet, men jeg har droppet utmesksteget så der sparer jeg litt tid. Men den største tidsbesparelsen har jeg på vasking. Og det er jo trossalt det kjedeligste så det er jeg fornøyd med :)
 
Bryggedagen er «de-stress». Jeg er heldig med masse plass og vann i garasjen. Det er ofte at jeg brygger sammen med venner eller barna, med lit BBQ, ølsmaking. Da blir det ikke lett å ha full kontroll på mesketemperatur. Men hyggelig er det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er vel kanskje slik at om temperaturen i mesken varierer innenfor et begrenset spenn, vil effekten være liten/neglisjerbar. Om temperaturen kommer for langt utenfor, kan det være at selv vi ikkebryggosofer (fint uttrykk, Finn!) vil kunne merke det?
 
Det er vel kanskje slik at om temperaturen i mesken varierer innenfor et begrenset spenn, vil effekten være liten/neglisjerbar. Om temperaturen kommer for langt utenfor, kan det være at selv vi ikkebryggosofer (fint uttrykk, Finn!) vil kunne merke det?

Det er jo grenser for alt. Men å si noe fornuftig om hvor ei grense går, er verre. Hvis du passer på å blande mesken godt sammen et par-tre ganger i løpet av meskinga, og eventuelt tilfører varme hvis du har stort varmetap, mener jeg du kan sove godt. Da er du godt innafor grensene.

Om noen er opptatt av å ha mest mulig kontroll for å få minst mulig variasjon fra brygg til brygg, så er det én sak. Men jeg mener det er viktig at folk som er nye i gamet ikke får det inntrykket at det er krise hvis temperaturen i mesken ikke er stabil og jevn. Om OG i verste fall skulle avvike et poeng eller to fra det planlagte, og/eller utgjæringsprosenten blir litt høyere eller lavere, så vil ølet smake nøyaktig likt det som var planlagt.

Jeg har visst sagt det der før, tror jeg:p.
 
Min reise som hjemmbrygger startet med BIAB. Der fikk jeg etterhvert til øl jeg likte veldig godt. Men det var mye jobb med å gjete temperaturen i kjelen under mesk, og med ønske om litt større batcher gjorde at jeg kjøpte Grainfather.
De første bryggene var jeg skuffet. Jeg syntes det plutselig var noe litt kjedelig og endimensjonalt over ølet mitt. Det resulterte i at jeg forsøkte flerstegsmesk, og syntes da ølet ble bedre. Så og si alle mine øl er nå mesket med flere stigende temperatursteg.

Jeg tror altså at mesketemperatur er viktig for hvordan ølet blir, men at én stabil temperatur gjennom hele meskeprosessen gir best øl i alle tilfeller er jeg mer tvilende til. Det kommer an på hva man er ute etter.
 
Temker litt samme tanken sjøl...At Tyskerne sjøl med de mofifisrte maltsortene vi har tilgjengelig i dag fremdeles tviholder på stegmesking forteller iaff. meg noe...
 
Temker litt samme tanken sjøl...At Tyskerne sjøl med de mofifisrte maltsortene vi har tilgjengelig i dag fremdeles tviholder på stegmesking forteller iaff. meg noe...

Men gjør de det, da?

Jeg holdt ei god stund på med alle stega, fra innmesk på 38 opp til proteinsteg og videre helt til utmesk. Så kutta jeg ut alt det der, og opplevde at jeg fikk et fyldigere og bedre øl - helt i tråd med hva teorien sier, forøvrig.

Jeg driver i og for seg med stegmesking, dvs. jeg legger nesten alltid inn et steg på 70-72 grader etter at jeg har gjort hovedarbeidet med konverteringa av stivelsen til sukker et eller annet sted mellom 63 og 69 grader. Jeg har hatt en viss tro på at det er bra for munnfølelse og skum pga produksjon av noe som heter glycoproteiner. De skal visst være akkurat hva man trenger. Men nå har jeg nettopp brygga en serie med mesk på 30 minutter og bare ett steg. Og det ser ikke ut til å være noe i veien med hverken munnfølelse eller skum:p.

Jeg begynner å bli en varm tlhenger av å kutte ut alt jeg ikke er 100% sikker på at har noe for seg. Det ser ut til å gi bedre øl, faktisk. KISS er et veldig sunt prinsipp, tror jeg.

Tyskerne gjør forøvrig mye rart. Tenk bare på Reinheitsgebot:rolleyes:.
 
Men gjør de det, da?

Jeg holdt ei god stund på med alle stega, fra innmesk på 38 opp til proteinsteg og videre helt til utmesk. Så kutta jeg ut alt det der, og opplevde at jeg fikk et fyldigere og bedre øl - helt i tråd med hva teorien sier, forøvrig.

Jeg driver i og for seg med stegmesking, dvs. jeg legger nesten alltid inn et steg på 70-72 grader etter at jeg har gjort hovedarbeidet med konverteringa av stivelsen til sukker et eller annet sted mellom 63 og 69 grader. Jeg har hatt en viss tro på at det er bra for munnfølelse og skum pga produksjon av noe som heter glycoproteiner. De skal visst være akkurat hva man trenger. Men nå har jeg nettopp brygga en serie med mesk på 30 minutter og bare ett steg. Og det ser ikke ut til å være noe i veien med hverken munnfølelse eller skum:p.

Jeg begynner å bli en varm tlhenger av å kutte ut alt jeg ikke er 100% sikker på at har noe for seg. Det ser ut til å gi bedre øl, faktisk. KISS er et veldig sunt prinsipp, tror jeg.

Tyskerne gjør forøvrig mye rart. Tenk bare på Reinheitsgebot:rolleyes:.
Får du den samme "dype" maltsmaken med shortnshoddy? Lagene fra en og samme malt-type? Litt som å tilsette mørkmalten ved utmesk ala Gordon Strong, var det det?
 
Men gjør de det, da?

Jeg holdt ei god stund på med alle stega, fra innmesk på 38 opp til proteinsteg og videre helt til utmesk. Så kutta jeg ut alt det der, og opplevde at jeg fikk et fyldigere og bedre øl - helt i tråd med hva teorien sier, forøvrig.

Jeg driver i og for seg med stegmesking, dvs. jeg legger nesten alltid inn et steg på 70-72 grader etter at jeg har gjort hovedarbeidet med konverteringa av stivelsen til sukker et eller annet sted mellom 63 og 69 grader. Jeg har hatt en viss tro på at det er bra for munnfølelse og skum pga produksjon av noe som heter glycoproteiner. De skal visst være akkurat hva man trenger. Men nå har jeg nettopp brygga en serie med mesk på 30 minutter og bare ett steg. Og det ser ikke ut til å være noe i veien med hverken munnfølelse eller skum:p.

Jeg begynner å bli en varm tlhenger av å kutte ut alt jeg ikke er 100% sikker på at har noe for seg. Det ser ut til å gi bedre øl, faktisk. KISS er et veldig sunt prinsipp, tror jeg.

Tyskerne gjør forøvrig mye rart. Tenk bare på Reinheitsgebot:rolleyes:.
Sånn jeg vurderer det er det på de lyse øltypene tyskerne tviholder på stegmesking ....hvis diverse tyske bryggeforum jeg følger er noe å gå etter...
For orden skyld; Vokste opp i tyskland og man kan si mine ølpreferanser er noget preget av det.. ;)
 
Sånn jeg vurderer det er det på de lyse øltypene tyskerne tviholder på stegmesking ....hvis diverse tyske bryggeforum jeg følger er noe å gå etter...
For orden skyld; Vokste opp i tyskland og man kan si mine ølpreferanser er noget preget av det.. ;)

Hvis du regner Hochkurz som stegmesking - det er det vel i og for seg, men det jeg tenker på når jeg hører begrepet stegmesking, innebærer i alle fall et proteinsteg - er jeg med. Men hva tyske hjemmebryggere holder på med, har vel liten beviskraft? Det tar lang tid å endre fastlåste forestillinger. F.eks. holdt folk på med å stikke om etter hovedgjæringa lenge etter at det var åpenbart at det ikke hadde noe for seg.

Jeg tar sjansen på å si at det bare er unntaksvis at det er noen grunn til å bruke et proteinsteg, og at det sannsynligvis har negativ effekt å gjøre det.
 
Får du den samme "dype" maltsmaken med shortnshoddy? Lagene fra en og samme malt-type? Litt som å tilsette mørkmalten ved utmesk ala Gordon Strong, var det det?

Sikkert litt tidlig å si noe tverrsikkert om det, men 30 minutter er den tida Palmer anbefaler ekstraktbryggere å la spesialmaltet trekke - så da mener han vel at det ikke er noen grunn til å holde på lenger.

Den Brown Ale'n (nord-engelsk) jeg drakk i dag var det i alle fall ikke noen mangel på maltsmak i. Det er faktisk første gangen jeg har vært fornøyd med det jeg har brygga av den øltypen.

Det der tullet til Gordon Strong dreiv jeg med ei stund, og det fungerte dårlig. Dette var ikke på noen måte sånn.
 
Tilbake
Topp