2 Batcher i ett gjærkar ?

Skal brygge en juleøl batch som er ment med hele 2 kg malt . Jeg har en Coobra CB3 og er redd det blir for mye malt å meske i en omgang. Lurer derfor på om det går fint å brygge den i 2 omganger og la den første batchen med vørt stå i gjærkarr uten gjær de timene det tar å brygge nr 2 før jeg slår begge sammen og setter i gjær ?
Eller skal jeg bare la det stå til å kjøre de 7,2 kg i en og samme omgang ?

Det er en klone av KINN Vinter jeg skal brygge.

Malt til 32 liter etter nedkjøling
8,80 kg Maris Otter
0,45 kg T50
0,45 kg Amber
0,23 kg DRC 300
0,07 kg Roasted Barley

Jeg har skalert ned mengdene for å tilpasses min bryggemaskin.
 
Okey, det der var helt uttafor min fatteevne bassert på hva en har lært / trudd en har lært om å tilføre luft i allerede gjæra vørt.
Faren med oksygen er da vel først når gjæring nærmer seg ferdig? Jeg har i hvert fall ikke oppfattet at man trenger å bekymre seg særlig for at oksygen kommer til gjærende vørter før etter stormgjæring, da det i tilfelle vil bli "spist opp" raskt.
 
Okey, det der var helt uttafor min fatteevne bassert på hva en har lært / trudd en har lært om å tilføre luft i allerede gjæra vørt.
Gjæren er vel såvidt i start/formeringsfasen... Teknikken har vært praktisert ved komersielle tyske bryggerier i århundrer..
 
Men hvordan vil den da reagere når jeg heller i batch 2 sånn 3-3,5 time seinere ?

Det er jeg også litt usikker på. Det du tenker å gjøre, har ikke noe med drauflassen å gjøre. Drauflassen forutsetter at du har pitcha en mengde gjær tilpasset det reduserte (halve) volumet, som så går gjennom de vanlige stegene, og etter en tid har gjennomført den første oppformeringen. Det er først da du skal tilføre den andre omgangen med vørter. Du oksygenerer den enten på forhånd, eller du oksygenerer i gjæringskaret, men du skal oksygenere, sånn at både den nye generasjonen gjær og den opprinnelige kan få bygget opp lagrene sine av steroler og lipider til maks.

Antakelig går det greit å gjøre det du foreslår. Men jeg tror ikke du skal oksygenere når du tilsetter den nye vørteren etter bare 3-4 timer. I beste fall har det ingen hensikt, i verste fall forstyrrer du gjæren i overgangen fra adaptasjon til formering. Når det tilsettes nytt oksygen under brygging av øl med høy OG, skal ikke det heller skje før etter at første runde med formering er gjennomført. (Dette er bare spekulasjon rundt hva som kan være det beste å gjøre, så ta det for hva det er.)

edit: Det tar i blant litt tid før polletten triller triller ned: Dersom det ikke går mer enn 3-4 timer mellom de to batchene, er nok det greieste å vente med å tilsette gjæren til den andre også er klar. Det skulle ikke være noe problem. Når du ikke skal tilsette gjær og oksygenere når du tapper den første delen over i gjæringskaret, blir risikoen for infeksjon veldig liten, så det hadde jeg ikke bekymra meg for.
 
Sist redigert:
edit: Det tar i blant litt tid før polletten triller triller ned: Dersom det ikke går mer enn 3-4 timer mellom de to batchene, er nok det greieste å vente med å tilsette gjæren til den andre også er klar. Det skulle ikke være noe problem. Når du ikke skal tilsette gjær og oksygenere når du tapper den første delen over i gjæringskaret, blir risikoen for infeksjon veldig liten, så det hadde jeg ikke bekymra meg for.

Da tenker du att jeg oksygenere begge etter den andre er helt oppi eller bare batch #2 og så heller oppi ?
 
Da tenker du att jeg oksygenere begge etter den andre er helt oppi eller bare batch #2 og så heller oppi ?

Alternativ 1. Etter at batch #2 er helt oppi, oksygenerer du hele greia, og så tilsetter du gjæren.

Den eneste ulempen med dette, er en liten økning av infeksjonsfaren. Men som sagt i forrige post, så kan du begrense den kraftig. I Australia praktiserer de jo "no chill"-metoden, som innebærer å vente til dagen etter med å tilsette gjæren.
 
Jeg trur jeg går for det alternativet Aleksander Baustad hadde ved å meske i 2 omganger i samme vørt bare å tømme mesketønna ved halvtimen og ha oppi resten og meske i nye 30 min.

Jeg er naturlig bekymra for infeksjon under veis ved att 1st batch skal stå uten gjær i flere timer. .
 
Jeg trur jeg går for det alternativet Aleksander Baustad hadde ved å meske i 2 omganger i samme vørt bare å tømme mesketønna ved halvtimen og ha oppi resten og meske i nye 30 min.

Jeg er naturlig bekymra for infeksjon under veis ved att 1st batch skal stå uten gjær i flere timer. .

Det er ikke helt klart for meg hvordan du skal gjøre det der, men det vil vel gi dårligere effektivitet?

Et alternativ som eliminerer infeksjonsfaren - som jeg nok vurderer som heller liten - er å vente med å koke til du har mesket to ganger. Hvis du har kokekapasitet til å ta begge i samme koket, selvfølgelig.

Jeg kom forresten til å kikke nærmere på oppskrifta, og syntes det var noe kjent ved den. Det er jo min versjon av Kinns Julefred, som er en sterk skotsk ale, det der:). Jeg er veldig fornøyd med resultatet, så du kan glede deg til jul.
 
Stemmer det Finn. Da var deg jeg kopierte den av. :)
Her er det forslaget jeg tenkjte benytte meg av. For lite plass i maltrøret? Dobbeltmesking er svaret - Bryggselv Blogg

Ellers var det jo en god ide det du nevnte på nå også og ta kokinga etterpå.

Uten å ha tenkt veldig grundig gjennom det, vil jeg tro at du får dårligere effektivitet. Jeg veit at folk gjør dette når de brygger veldig sterke øl, rett og slett fordi det er umulilg å få høy nok OG på vanlig måte, men de får dårlig effektivtet.

Mulig jeg surrer, siden poenget her ikke er å få høyest mulig OG. Andre med et klarere hode får vurdere det.

Men altså: Siden du uansett må meske to ganger, så kan du vel like gjerne meske vanlig to ganger?
 
Uten å ha tenkt veldig grundig gjennom det, vil jeg tro at du får dårligere effektivitet. Jeg veit at folk gjør dette når de brygger veldig sterke øl, rett og slett fordi det er umulilg å få høy nok OG på vanlig måte, men de får dårlig effektivtet.

Mulig jeg surrer, siden poenget her ikke er å få høyest mulig OG. Andre med et klarere hode får vurdere det.

Men altså: Siden du uansett må meske to ganger, så kan du vel like gjerne meske vanlig to ganger?


Jeg oppnådde OG på 1068-1070. Litt usikker på nøyaktigheta på hydrometere mitt. Men mer enn jeg forventa gitt erfaringa med mitt oppsett. La i litt dekstrose så var jeg oppe på 1072-73. Ser litt dårlig å da serru og brillene trenger vist oppdatering :D Men jeg blir flinkere og flinkere med bryggemaskina og rutinene.
 
Min fikk en OG på 1.072. Men med mesking på 68 + 72 grader, og en gjær som ikke eter maltotriose (Wyeast 1318 - brukte du den?), så blei FG såpass høy som 1.022 (som var et par poeng over det jeg hadde beregna) og ABV 6,6% (68% utgjæring). Det sto faktisk en hel måned, fra 2. desember til 2. januar, før jeg tappa det opp - men det skyldtes nok julestria.
 
Handla på Strømmen Hjemmebrygg og dem hadde ikke det gjæret du skrev ned så fikk levert Imperial ALE PUB A09. Den var igang og glefsa knapt timen etter jeg hadde hatt oppi.
Jeg kan kanskje tappe på flaske om ett par uker da skjønner jeg.
 
Tilbake
Topp