Kan vi snakke om alternativt juleøl?

Jeg kjøpte Bonsak julesnadder ølsett i full panikk i september i fjor og hadde veldig godt juleøl når tiden kom.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
 
Fruktkake-old ale hørtes jo bare fortreffelig ut.

Regner dog med at man ikke dynker brygget med sprit som i mange av de tradisjonelle fruktkakeoppskriftene.

Det er nok valgfritt. ;-)

Basen Mosher bruker er så vidt jeg kan bedømme en ganske standard old ale-oppskrift smaksatt med kanel, ingefærpulver, vaniljeekstrakt, allspice og muskat. Etter primær tilsettes 1,4 kg tørket frukt (Anything goes). Den ser jo unektelig interessant ut...
 
West-coast-IPA med rug, piney humle og fersk ingefær høres godt ut!

Edit: Kan ikke du være enig, @Finn Berger, så jeg kan få smake om noen uker. ;)

Henger meg på den, skal brygge min fjerde ingefær-IPA før jul. Jeg tørr-ingefærer i tillegg til tilsetning seint i kok. Funker som ei kule både til mat og kos!
IPA med fersk ingefær mot kokeslutt har jeg brygga et par gang
funker utmerket til julemat og som koseøl

Det der høres faktisk ikke heeelt motbydelig ut:). Jeg har riktignok brygga 4 humledrevne øl på rappen, så å si, så det blir vel ikke det første jeg brygger. Men jeg tror faktisk jeg kommer til å brygge en sånn.

Jaja, nå har jeg både begynt å tappe med skjerming mot oksygen, og å meske etter lodo-prinsipper - så ei klype ingefær i en IPA blir vel nærmest for ei pølse i slaktetida å regne:p.
 
Det der høres faktisk ikke heeelt motbydelig ut:). Jeg har riktignok brygga 4 humledrevne øl på rappen, så å si, så det blir vel ikke det første jeg brygger. Men jeg tror faktisk jeg kommer til å brygge en sånn.

Jaja, nå har jeg både begynt å tappe med skjerming mot oksygen, og å meske etter lodo-prinsipper - så ei klype ingefær i en IPA blir vel nærmest for ei pølse i slaktetida å regne:p.

En klype, sjekka for "moro skyld" ut bryggeloggen. Så jeg brukte så mye som 42 g på 13 liter
 
En klype, sjekka for "moro skyld" ut bryggeloggen. Så jeg brukte så mye som 42 g på 13 liter

hehe - jeg tenke jo å spørre:) - om hele oppskrifta, også. Var det der tørka eller frisk rot?

Lurte litt på hvordan du behandler den. Ser for meg at frisk rot kjørt i blender med litt vann kan være en løsning?
 
Skiver er kanskje best. Mulig blenderkjøring gir noen røffe smaker?
Har ikke prøvd i øl, men til matlaging synes jeg det viktigste er at ingefærroten er fersk. Dessverre er den de selger i vanlige norske butikker (levert av Bama?) ofte begredelig inntørket og trevlete, og smaker på langt nær så mye og friskt som "god" ingefær. Jeg bruker derfor heller å kjøpe det i en "asian shop" (som tilfeldigvis er på samme sted som vinmonopolet og Gulating her).
 
Har ikke prøvd i øl, men til matlaging synes jeg det viktigste er at ingefærroten er fersk. Dessverre er den de selger i vanlige norske butikker (levert av Bama?) ofte begredelig inntørket og trevlete, og smaker på langt nær så mye og friskt som "god" ingefær. Jeg bruker derfor heller å kjøpe det i en "asian shop" (som tilfeldigvis er på samme sted som vinmonopolet og Gulating her).
I en eller annen bryggebok jeg har lest anbefales kandisert ingefær. Kan det være radical brewing?
 
I en eller annen bryggebok jeg har lest anbefales kandisert ingefær. Kan det være radical brewing?

Ja, på side 161. Han advarer ellers mot ingefær og rosmarin på s.153: "Watch out for aggressive spices such as ginger and rosemary, which have a tendency to take over a beer unless regulated or counterbalanced by other flavours."

Men i en kraftig humla rug-IPA skulle vel ingefæren møte verdig motstand:)?
 
Har brygget de forskjellige julesettene fra BryggSelv, men har i år prøvd noe helt annet. Skotsk Wee Heavy. Som humle brukte jeg Nortern Brewer (hint av furu???) . Tilsatte LITT knust einebær ( skeptisk til tilsetninger generelt). Tegner faktisk overraskende bra etter ca 1 mnd lagring med et hint av enebær i smak og aroma. Spent på utviklingen i 3 mnd til. Gjær: wlp 028.
 
Jeg fant den gamle oppskriften
Håndbryg.dk : BeerCalc recipe: Happy Hoppy Christmas IPA
kunne kanskje gått litt ned på abv og IBU, lagt inn litt rug og kutta ut sukker, evt. erstattet med honning
Ellers syntes jeg humlinga ser grei ut

Stort sett enig. Det er latterlig mye bitterhumle der, så den vil jeg kutte. Jeg kunne dessuten tenke meg å flytte den til @30 - jeg koker bare i 30 min nå:).

Humle i wp gir jo også bitterhet, avhengig av temperatur og lengde. Hvis noen har tilgang til beersmith, så kalkulerer vel den IBU for wp. Jeg kunne tenke meg et kvarter på 85 grader, og en samla kalkulert IBU på rundt 70. Det er vel der jeg gjerne vil legge OG, også, dvs. på 1.070. Og da kan druesukkeret hives ut; det er vel sånt som brukes for å "tørke ut" veldig sterke øl.

Krystallmaltet; det er 135 EBC? Det finnes jo flere varianter rundt der; Caramunich 2, Fawcetts Crystal 120 (Bryggselv) og Simpsons T50 (Strømmen) er de jeg har.

Carapils hiver jeg alltid ut og erstatter med basemalt. Det har ingen funksjon. Og så bruker jeg nok MO som basemalt (sammen med rug, selvfølgelig), eller kanskje en blanding av MO og Golden Promise. Ikke at det er noe galt med vanlig pale malt, det er bare hva jeg pleier å bruke.

Jeg har aldri greidd å bli venner med 05, min "go to" for sånt øl er wyeast 1318, eventuelt Imperial A38.

Hvor stor prosent rugmalt? Jeg har ikke snøring. 10-15%?
 
Tilbake
Topp