Kan vi snakke om alternativt juleøl?

HenningPP

Norbrygg-medlem
Ja, nå lakker det mot jul, ikke minst for oss ølbryggere.

Tanken bak denne tråden er å samle inspirasjon og ideer, oppskrifter, erfaringer og tips til juleøl utenom det vanlige. Mange av oss har sikkert kraftige stouter og bocker som står og godgjør seg i kjeller og bod. Disse har vi mange tråder om i forumet vårt. Men hva annet brygger dere til jul, dersom vi ser bort fra de mer typiske og tradisjonelle juleølvariantene?

Er det noen som brygger et lyst øl som jula ikke ville vært den samme uten? Julesurøl? Humledrevne juleøl? Og har de som lager gårdsøl en spesiell vri på ølet de brygger før juletida? Har noen fordypet seg i juleøltradisjonene i andre land, som Belgia?

Og hva med tilsetninger? Ingefær, kanel og vanilje er velkjente og "julete" kryddere som mange kanskje har prøvd i forskjellige sammenhenger, men har noen eksperimentert med for eksempel kardemomme, muskat, safran eller nellik?

Hva med frukt? Dadler og fiken? Nøtter? Marsipanøl, anyone?

Jeg gleder meg til å lese hva dere tenker om "alternativt juleøl".
 

Vedlegg

  • classic-santa-with-a-beer-r-christopher-vest.jpg
    classic-santa-with-a-beer-r-christopher-vest.jpg
    230 KB · Sett: 58
@RayOlav Fikk en skikkelig "kraftig" IPA av en kompis i fjor. Tok den til pinnekjøtt.... Det var heeeeelt magisk!!! :beermug::)

Edit: Det var faktisk en sånn skikkelig "aha" opplevelse. En hører jo gjerne om vin eller sånt at det skal "skjære gjennom" fettet og sånt dilldall, men dette var egentlig første gangen jeg med hånden på hjertet kan si å ha skjønt hva "snobbene" snakker om... :)

Edit 2: Takk for påminnelsen, nå må jeg brygge... :)
 
Sist redigert:
Ja, nå lakker det mot jul, ikke minst for oss ølbryggere. ...
Jeg gleder meg til å lese hva dere tenker om "alternativt juleøl".

Det må vel være et øl som passer til alternativ julefeiring, det:p.

Jeg har egentlig aldri klart å skjønne det der med å brygge juleøl til den moderne jula. Alle assosiasjoner jeg får til juleøl, plasserer det inn i rammer som ikke finnes lenger; det blir rein og innholdsløs nostalgi for meg.

Kanskje jeg bare mangler en peis. En diger peis med djupe lenestoler foran. Og antakelig må jeg begynne å røyke igjen. Pipe. Dunhill's Elisabethan Mixture og et glass av noe mørkt og sterkt.

Nei, ikke aktuelt (men visst hadde det vært herlig - ei stund).

Nei, ikke aktuelt - sorry; dette blei et magert bidrag til tråden.Visst skal jeg drikke øl i jula. Men jeg har jo ikke lyst på noe annet da enn det jeg har lyst på ellers. Og hvis flest mulig hjerter skal glede seg, så blir det vel å legge seg i sæla'n og prøve å brygge den beste NEIPA'en ever.

Og skulle Santa (han som blei funnet opp av Coca Cola-kompaniet) dukke opp, er det sikkert NEIPA han spør etter:p.
 
Sist redigert:
Noe i retning Humlehelvete / Two Captains funka veldig bra i fjor til fet julemat. Doppelbock må jeg også ha, hjemmebrygget + Ringnes Julebokk i flere årganger :) Norsk juleøl har jeg faktisk aldri brygga :oops:
 
Kanskje et koseøl man ikke blir så fort full av, er en ide? (Henta fra en annen tråd.)

En dark mild med nogo attåt. Jeg har faktisk både kakaonibs og tørka appelsinskall liggende, og en eller annen gang skal det kanskje brukes. Jeg er riktignok prisipielt i mot sånt, men kan jo unnskylde meg med at det går mot jul:p. Mye malt, meske på 71 grader skulle gi ei utgjæring nede rundt 64/65%, sikte seg inn på 4% ABV? Og med A09 gjæra litt høyt. Det burde bli mye gode smaker av det.

Jeg har mye godt Simpson's-malt fra Strømmen i boden min. Dette er vel en fin anledning til å leke seg med det:).

Nå begynte hjula å spinne her:).
 
Det som er så herlig med brygging, er at det er en subjektiv hobby når det kommer til smaken. Folk kan si hva de vil om ølet ditt, men så lenge du er fornøyd selv, så er det vel det som teller.

For meg bør et juleøl være veldig maltdrevet, med innslag av andre toner som assosieres med jul (kanel/sjokolade/vanilje, you name it). Men jeg har ingenting i veien for å brygge en stil nesten ingen assosierer med jul, og kalle det juleøl. Sålenge det passer inn i mitt subjektive syn på at det er et juleøl.

Tips om å prøve IPA til fet julemat skal definitivt prøves. Godt jeg spiser julemiddager flere dager enn 24. desember :)

(Jeg har dog kun ett juleøl bak meg, i tillegg til det som gjæres nå, og det var et sett fra Bryggselv. Brygget på sommeren, ble stående på gjærkaka i 105(!) dager da jeg glemte det. Er ett av de beste ølene jeg har laget)
 
Ser ut til å bli en god tråd dette :).Som småerfaren nybegynner så har jeg tidligere brygget 2 ferdigsett (Ringnes Julebokk og Amber Christmas) som jeg syntes ble litt "blasse". Vil nå prøve ut en annen oppskrift og har også kikket mye på tråden "Prisbelønte oppskrifter" og blir overveldet over mengden oppskrifter der så jeg får se om det dukker opp noe nytt og spennende her .
 
I sin glimrende bok "Extreme Brewing" kommer Randy Mosher med en rekke forslag til juleøl utenom det vanlige. Jeg lister opp noen av dem for inspirasjonens skyld:

* Karamell quadrupel (med knekk i stedet for sukker)
* Kirsebærdubbel smaksatt med kanel og vanilje
* Weizenbokk krydret med allspice, stjerneanis, appelsinskall og ingefær
* Rugbokk med einer
* Fruktkake-old ale
* Safrantrippel
* Julegruit med middelalderinspirasjon
* IPA med honning og ingefær
* Villeplelambic
* Pepperporter
* Brunøl med chai
 
Fruktkake-old ale hørtes jo bare fortreffelig ut.

Regner dog med at man ikke dynker brygget med sprit som i mange av de tradisjonelle fruktkakeoppskriftene.
 
Må ha IPA (west coast) til julematen, men jeg ville gått for en litt mindre alkohol sterk
Er jo ofte salt mat og akevitt inn i bildet og..

Ja. En fersk Vestkyst (som vel egentlig er en østkystIPA?) skal være på plass. Med det er den nesten alltid, så det blir jo ikke noe som brygges spesielt til jul:).
 
Skotsk ale er jul for meg. Startet sikkert med Kinns Julefred for mange år siden.

Og en juleblonde som et av ølene på tapp når vi har førjulsfest med 40+ mennesker er blitt en tradisjon. Er vel nesten eneste gangen i året jeg brygger det. Fint med en «spylær» innimellom alt det tunge
 
Ser ut til å bli en god tråd dette :).Som småerfaren nybegynner så har jeg tidligere brygget 2 ferdigsett (Ringnes Julebokk og Amber Christmas) som jeg syntes ble litt "blasse". Vil nå prøve ut en annen oppskrift og har også kikket mye på tråden "Prisbelønte oppskrifter" og blir overveldet over mengden oppskrifter der så jeg får se om det dukker opp noe nytt og spennende her .
Jeg har sett meg ut 7 Fjell Vinter som et litt mer humledrevet mørkt øl som flere anbefaler som juleøl, og som ikke trenger så lang lagring (har tenkt å brygge det denne uken). Men jeg synes det er greit med variasjon til jul, og i stedet for å kjøpe like stort utvalg på polet i år har jeg tenkt å spare noen flasker av hvert brygg frem til jul. Har ikke lagret noen brygg spesielt lenge så langt, og tenker det er en fin anledning å smake hva litt lagring gjør med forskjellige ølsorter. Foreløpig har jeg noen flasker Porter og Tripel, en Saison og Berliner Weisse skal snart flaskes, og etter juleølet står en Stout, Leichtbier/Kölsch og DIPA på planen.
 
Tilbake
Topp