"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Etter et innspill fra @erikraude : Julemild september 2020

OG 1.046 (82% effektivitet, batch sparge), FG 1.016 (66% utgjæring), ABV 4%. IBU 20. Meske på 71 grader. 50 ppm klorid og sulfat, tilsettes i kok.

Dette skulle bli et øl å hygge seg med uten at det blir uhyggelig for eventuelle tilstedeværende barn:).

Krydring er ikke mi greie; men her er det både kakao og appelsin. Det tar jeg gjerne i mot innspill på.

Malt til 30 liter før tapping
3.60 kg Maris Otter
0,54 kg Simpsons Aromatic 60
0,40 kg Amber
0,40 kg Simpsons Heritage 180
0,40 kg Crisps Crystal 240
0,20 kg Simpsons Brown 560
0,06 kg Black malt
Krydder
Skall av 3 appelsiner @ 5
150 gr ristede kakaonibs (150 grader varmluft i 10-12 minutter) dag 3 av gjæringa.
Humle
50 gram First Gold @ 30
Gjær
Imperial A09 Pub
 
Etter et innspill fra @erikraude : Julemild september 2020

OG 1.046 (82% effektivitet, batch sparge), FG 1.016 (66% utgjæring), ABV 4%. IBU 20. Meske på 71 grader. 50 ppm klorid og sulfat, tilsettes i kok.

Dette skulle bli et øl å hygge seg med uten at det blir uhyggelig for eventuelle tilstedeværende barn:).

Krydring er ikke mi greie; men her er det både kakao og appelsin. Det tar jeg gjerne i mot innspill på.

Malt til 30 liter før tapping
3.60 kg Maris Otter
0,54 kg Simpsons Aromatic 60
0,40 kg Amber
0,40 kg Simpsons Heritage 180
0,40 kg Crisps Crystal 240
0,20 kg Simpsons Brown 560
0,06 kg Black malt
Krydder
Skall av 3 appelsiner @ 5
150 gr ristede kakaonibs (150 grader varmluft i 10-12 minutter) dag 3 av gjæringa.
Humle
50 gram First Gold @ 30
Gjær
Imperial A09 Pub
Ang. kakaonibs anbefaler jeg deg å la dem trekke noen dager på sprit (har selv brukt rom og vodka med hell).

Kun kakaonibs - selv om de ristes i ovnen - føler jeg gir et svært lite merkbart preg på ølet.

Du trenger ikke å dekke alle nibsene med sprit heller, fyll ca. halvveis opp og rør rundt av og til.
 
Ang. kakaonibs anbefaler jeg deg å la dem trekke noen dager på sprit (har selv brukt rom og vodka med hell).

Kun kakaonibs - selv om de ristes i ovnen - føler jeg gir et svært lite merkbart preg på ølet.

Du trenger ikke å dekke alle nibsene med sprit heller, fyll ca. halvveis opp og rør rundt av og til.

Flott. Det står igjen en del 60% etter kirsebærlikørprosjektet til Lyset i Mitt Liv nå i høst, så da har jeg det jeg trenger.
 
Etter et innspill fra @erikraude : Julemild september 2020

OG 1.046 (82% effektivitet, batch sparge), FG 1.016 (66% utgjæring), ABV 4%. IBU 20. Meske på 71 grader. 50 ppm klorid og sulfat, tilsettes i kok.

Dette skulle bli et øl å hygge seg med uten at det blir uhyggelig for eventuelle tilstedeværende barn:).

Krydring er ikke mi greie; men her er det både kakao og appelsin. Det tar jeg gjerne i mot innspill på.

Malt til 30 liter før tapping
3.60 kg Maris Otter
0,54 kg Simpsons Aromatic 60
0,40 kg Amber
0,40 kg Simpsons Heritage 180
0,40 kg Crisps Crystal 240
0,20 kg Simpsons Brown 560
0,06 kg Black malt
Krydder
Skall av 3 appelsiner @ 5
150 gr ristede kakaonibs (150 grader varmluft i 10-12 minutter) dag 3 av gjæringa.
Humle
50 gram First Gold @ 30
Gjær
Imperial A09 Pub

Denne ser fristende ut.Har du brygget noe lignende tidligere ? Er litt skremt over over antallet malttyper ...............:oops:.......................
 
Denne ser fristende ut.Har du brygget noe lignende tidligere ? Er litt skremt over over antallet malttyper ...............:oops:.......................

Den har utgangspunkt i Gahr Smith-Gahrsens mild, som vel nærmest er klassisk. Den kan du i alle fall trygt bruke. Her er gristen til den:

Malt til 25 liter
3.00 kg Maris Otter
0,29 kg Dark Crystal 265 EBC
0,24 kg Amber
0,24 kg Caramunich III
0,12 kg Pale Choco
0,055 kg Black malt

Jeg har ikke brygget den nye versjonen min før. Men gristen er nok ikke den viktigste forskjellen; det er prosessen. Min blir vel strengt tatt mer en slags skotsk ale enn en mild, pga. mesketemperaturen. Mild'en har jeg meska på 66 grader.
 
Den har utgangspunkt i Gahr Smith-Gahrsens mild, som vel nærmest er klassisk. Den kan du i alle fall trygt bruke. Her er gristen til den:

Malt til 25 liter
3.00 kg Maris Otter
0,29 kg Dark Crystal 265 EBC
0,24 kg Amber
0,24 kg Caramunich III
0,12 kg Pale Choco
0,055 kg Black malt

Jeg har ikke brygget den nye versjonen min før. Men gristen er nok ikke den viktigste forskjellen; det er prosessen. Min blir vel strengt tatt mer en slags skotsk ale enn en mild, pga. mesketemperaturen. Mild'en har jeg meska på 66 grader.

Takk for den Finn. Tror at jeg skal prøve meg på din oppskrift .Den eneste forskjellen er at jeg vil prøve og få ABV er noe høyere enn i din oppskrift da jeg ikke har noen barn tilstedeværende på julekvelden :).
 
Takk for den Finn. Tror at jeg skal prøve meg på din oppskrift .Den eneste forskjellen er at jeg vil prøve og få ABV er noe høyere enn i din oppskrift da jeg ikke har noen barn tilstedeværende på julekvelden :).

Aromatic-maltet til Simsons er ganske spesielt, men du kan sikkert bruke Bestmalz eller noe annet. Brown maltet deres er derimot mye mørkere enn alt annet brown malt. Men du kan erstatte det med pale choco - eller annet røsta malt i omtrent den klassen. Castle har noe coffee malt som ikke er helt ulikt.
 
Skall av 3 appelsiner @ 5
Kanskje du vet, men siden du spør om krydder-innspill og ikke spesifiserer ville jeg bare gjøre oppmerksom på at det er to ulike typer appelsinskall som ofte nevnes i oppskrifter. Enten vanlige «søte» appelsiner som de vi får i butikken, eller skall fra «bitre» appelsiner som jeg tror ikke brukes til noe annet enn brygging og likør. Jeg har bare brukt skall fra butikk-appelsiner i ipa og det får jo appelsin-preg, men det de skriver om bitre appelsiner høres kanskje litt mer julete ut. F.eks. her Orange Appeal
 
Kanskje du vet, men siden du spør om krydder-innspill og ikke spesifiserer ville jeg bare gjøre oppmerksom på at det er to ulike typer appelsinskall som ofte nevnes i oppskrifter. Enten vanlige «søte» appelsiner som de vi får i butikken, eller skall fra «bitre» appelsiner som jeg tror ikke brukes til noe annet enn brygging og likør. Jeg har bare brukt skall fra butikk-appelsiner i ipa og det får jo appelsin-preg, men det de skriver om bitre appelsiner høres kanskje litt mer julete ut. F.eks. her Orange Appeal

Jo, je veit det. Men vi har itte slike avanserte appelsiner på Hadeland, så det bli nok dei søte. Kanskje en liten skvett Cuaracao?
 
Kanskje du vet, men siden du spør om krydder-innspill og ikke spesifiserer ville jeg bare gjøre oppmerksom på at det er to ulike typer appelsinskall som ofte nevnes i oppskrifter. Enten vanlige «søte» appelsiner som de vi får i butikken, eller skall fra «bitre» appelsiner som jeg tror ikke brukes til noe annet enn brygging og likør. Jeg har bare brukt skall fra butikk-appelsiner i ipa og det får jo appelsin-preg, men det de skriver om bitre appelsiner høres kanskje litt mer julete ut. F.eks. her Orange Appeal

Bitter appelsiner .Husker forskjellen fra disse sammenlignet med de vanlige fra mine år i Spania.Husker at bitter appelsinene ble høstet i januar\februar for bruk i bitter appelsin marmelade.
 
Har brukt opptil 100 gram appelsinskall (kun zesten frå både vanlige appelsiner og økologiske) på 5min, 2 min, flameout, WP i wit.

Aldri fått noko særlig appelsinpreg synst eg.. kanskje eit lite hint i den eg karbonerte med speise. Vørteren smaker deilig appelsinpreget, men etter gjæringa har det mest våre vekk. Teorien min er at ein får fanga den litt i speisen :p
 
Den kalkulerte meske-pH'en er for lav iallefall. Vet ikke hvis kart og terreng stemmer mtp pH hos deg men den bør være høyere 5.5-5.6 kanskje hvis du vil ha et mindre krast preg fra svartmaltet.

Dette blir en utfordring - må lese meg lit opp her slik at jeg vet (kanskje ;-))hvordan jeg kan øke pH’n ute å ødelegge resten.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har brukt opptil 100 gram appelsinskall (kun zesten frå både vanlige appelsiner og økologiske) på 5min, 2 min, flameout, WP i wit.

Aldri fått noko særlig appelsinpreg synst eg.. kanskje eit lite hint i den eg karbonerte med speise. Vørteren smaker deilig appelsinpreget, men etter gjæringa har det mest våre vekk. Teorien min er at ein får fanga den litt i speisen :p

Flyktige aromastoffer forsvinner jo under gjæringa - særlig under hovedgjæringa. Og da er det rimelig interessant at en såpass liten mengde som det du fanger i speisen - der blir den jo værende - kan merkes.

En ide er kanskje å ganske enkelt lage et avkok og blande med speisen? Det gjør neppe noe forskjell om vi koker appelsinskall i vørter eller i vann. Men vi skal sikkert være forsiktige med mengden - og ikke bruke på langt nær så mye som det som trengs når vi bruker det i kok.
 
Dette blir en utfordring - må lese meg lit opp her slik at jeg vet (kanskje ;-))hvordan jeg kan øke pH’n ute å ødelegge resten.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ideell pH i mesk for mørke øl er 5,4 til 5,6 i følge Kai Troester (Braukaiser), og det er etter min erfaring riktig.

pH kan økes ved hjelp av natron (ikke bakepulver!!) eller kalk (kalsiumkarbonat). Kalk løser seg ikke særlig godt i vann, den krever lavere pH. Så det må tilsettes i starten av meskinga, da pH'en ligger lavt. Min erfaring er at det fungerer greit da. Ellers er natron enkelt å bruke, men det er begrensa hvor mye du kan bruke, siden du ikke skal ha mer enn 90 ppm natrium; mer skal gi en metallisk smak til ølet.
 
Dette blir en utfordring - må lese meg lit opp her slik at jeg vet (kanskje ;-))hvordan jeg kan øke pH’n ute å ødelegge resten.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg kommenterte tidligere at jeg syntes det virket som du hadde beregnet for mye sulfat i forhold til klorid, sammenlignet med anbefalingen fra Brewfather. Dersom du reduserer tilsetningen av gips (som senker pH) til å gi nærmere nedre anbefaling 50 ppm Ca, og samtidig øker mengden natron til du når øvre anbefaling 160 ppm HCO3 vil du i sum heve pH omtrent 0.15 til 5.4. Om du vil heve pH mer må du nok gå utenfor noen av verdiene Brewfather anbefaler, på Gahr sin liste er det f.eks. bare 4 g kritt og 2 g natron per 10 liter vann for Porter og Stout, det vil gi høy pH og innhold av kalsium, men tilfører ikke noe sulfat eller klorid.
 
Har en del Mosaic og Sorachi Ace liggende.
Kunne den blandingen funket i en NEIPA?
Har prøvd meg på en oppskrift.
20200919_225246.jpg
 
Denne oppskriften ser grei ut for meg, Det er en wienerøl med 100% wienermalt, og kraftig humling. Utafor definisjonen, men jeg henta inspirasjon fra denne podcasten, der Brad Smith har forfatteren av ei ny bok om wienerøl, Andreas Krennmair, på besøk. Han brygger wienerøl med bare wienermalt, og bare Saaz, og 40 IBU. Det synes jeg høres veldig bra ut - bortsett fra at 40 IBU med den Saaz-humla jeg har, ville blitt grønnsaksuppe:). Så jeg må bruke noe Magnum, men 100 gram Saaz @ 30 er jeg spent på effekten av.

Og 1.046, FG 1.011, 4,7% ABV. 40 IBU. 10 EBC (Norbrygg krever minst 16:mad:). 1,5 ts sulfat og ditto klorid. Meske på 63-65 + 72.

Malt til 32 liter før tapping
5,8 kg wienermalt
0,2 kg syremalt
Humle
20 gr Magnum @ 60
100gr Saaz @ 30
Gjær
Imperial L17 Harvest
 
Tilbake
Topp