Gjærstarter

Når jeg først er inne i denne tråden og dyrket opp min første husgjær (får seg hvor lenge jeg gidder holde på den :rolleyes: men hvem vet kanskje jeg blir glad in h*n)
Hvor lenge kan jeg la den stå i kjøleskapet før jeg bruker den på nytt. To uker? En måned?
Finnes sikkert svar der ute på webben, men vil høre deres mening/erfaring
Og hvor mye vørter bør jeg la være igjen, akkurat nok til å dekke gjæra?
Jeg oppbevarer min gjær ved 2 grader, og dersom jeg setter ny starter innen 3 mnd har den alltid oppført seg "som ny". Utover 3 mnd har jeg varierende erfaringer. Noen ganger helt fint, andre ganger litt trøblete. @Jørgen O skrev her for noen dager siden at han hadde satt starter på 7 mnd gammel gjær, og at det tok 1,5 døgn før det ble liv i den. Jeg har lest om folk her inne som har fått til det samme med gjær som er opp til 1 år gammel. Men min tommelfingerregel er 3 mnd, og jeg prøver å planlegge etter det …
 
Jeg hadde en kort kamp med meg selv om dette hørte hjemme i tråden for dumme spørsmål, eller her, som dere ser endte jeg opp her:

Jeg skal brygge en 40 liter batch Vienna lager med Imperial L13 og Brewfather sier jeg skal lage en starter på 5.1 liter på OG 1.036, nå har jeg bare en kolbe på fem liter, kan jeg bruke samme mengde DME på 3.2 liter og få OG 1.060 med samme resultat?

Jeg vet jeg kunne tatt det i to omganger, men det går ikke tidsmessig denne gangen.
Sterk vørter gir økt fare for mutasjoner, så det er ingen god idé. Gå for så mye du klarer med 1,040.
 
Da gjør jeg det.

Bør en starter til lagergjær stå med lagergjærtemperatur, eller er romtemperatur innafor så lenge ølet dekanteres bort?
 
Men i såfall er kalkulatoren i Brewfather feil.
Den beholder cellemengden og DME mengde.
Om en endrer OG endres kun vannmengden.
 
Men i såfall er kalkulatoren i Brewfather feil.
Den beholder cellemengden og DME mengde.
Om en endrer OG endres kun vannmengden.
I Beersmith, som jeg bruker, er cellemengden konstant med endring av alle andre parametre enn volum. Så på sett og vis er ikke denne heller "korrekt", men forutsetter egentlig at du velger en fornuftig OG som også her er default 1036. Jeg antar at denne OG'en er et fornuftig kompromiss med at det er nok sukker til at den skal kunne oppnå "full populasjon" i forhold til volum, men at det er nok "headrom" til at ABV ikke blir over 4% med tanke på ulik utgjæring med ulike gjærer.

Selv synes jeg at jeg får mer gjær i starteren dersom jeg ikke er gnien på gjærnæringen. Nå er dette bare en subjektiv visuell observasjon, og ikke noe jeg utover dette har noe belegg på. Men et tips om du vil …
 
Du får ikke økt cellevekst med økt gravity. Det er volum som er avgjørende. Så du kan like gjerne lage den på 1036 …
Starter Wort Gravity and Yeast Growth | Braukaiser

Det kan kanskje feiltolkes det du skriver der, om man leser det litt kjapt?

Du får jo flere celler ut av en liter vørter med OG 1.060 enn av en liter med 1.040, men du får færre celler pr gram DME. Jeg skjønner jo at det er det siste du mener.

Eksperimentet til Troester er utilfredsstillende, synes jeg. Han tester altså vørter på 1.080, 1.040, 1.030 og 1.020. Det er så å si ingen forskjell i cellevekst pr. gram DME mellom de tre siste, mens den er dramatisk dårligere for 1.080.

Men hva med 1.050? Noen ganger hadde jeg vært villig til å ta et lite tap i vekst/gr DME for å kunne dyrke 100 milliarder flere celler - gitt at det ikke gikk ut over viabiliteten. 1.080 skjønner jeg at går dårlig, men det hadde vært interessant å se på hvilket nivå det ikke lenger ville vært aktuelt å prøve å legge seg.
 
Sist redigert:
I Beersmith, som jeg bruker, er cellemengden konstant med endring av alle andre parametre enn volum. Så på sett og vis er ikke denne heller "korrekt", men forutsetter egentlig at du velger en fornuftig OG som også her er default 1036. Jeg antar at denne OG'en er et fornuftig kompromiss med at det er nok sukker til at den skal kunne oppnå "full populasjon" i forhold til volum, men at det er nok "headrom" til at ABV ikke blir over 4% med tanke på ulik utgjæring med ulike gjærer.

Selv synes jeg at jeg får mer gjær i starteren dersom jeg ikke er gnien på gjærnæringen. Nå er dette bare en subjektiv visuell observasjon, og ikke noe jeg utover dette har noe belegg på. Men et tips om du vil …

Det med gjærnæringen stemmer nok. Manglende tilgang på nødvendige næringsstoffer vil sette en stopper for, eller i alle fall begrense, veksten, og sikkert også gå ut over viabiliteten. Og nitrogen (FAN) vil det fort kunne bli for lite av i en starter, fordi gjæren jo formerer seg flere ganger der enn i et øl, siden den hele tida har tilgang på oksygen og kan syntetisere alt det cellemembranråstoffet den trenger. I et øl blir jo det en begrensende faktor; gjærmengden kan der ikke fordobles mer enn tre ganger.
 
Det kan kanskje feiltolkes det du skriver der, om man leser det litt kjapt?

Du får jo flere celler ut av en liter vørter med OG 1.060 enn av en liter med 1.040, men du får færre celler pr gram DME. Jeg skjønner jo at det er det siste du mener.

Eksperimentet til Troester er utilfredsstillende, synes jeg. Han tester altså vørter på 1.080, 1.040, 1.030 og 1.020. Det er så å si ingen forskjell i cellevekst pr. gram DME mellom de tre siste, mens den er dramatisk dårligere for 1.080.

Men hva med 1.050? Noen ganger hadde jeg vært villig til å ta et lite tap i vekst/gr DME for å kunne dyrke 100 milliarder flere celler - gitt at det ikke gikk ut over viabiliteten. 1.080 skjønner jeg at går dårlig, men det hadde vært interessant å se på hvilket nivå det ikke lenger ville vært aktuelt å prøve å legge seg.

Nei jeg mente faktisk det jeg skrev, men ser nå at jeg nok har lest denne artikkelen litt fort :oops:

Jeg har lenge undret meg over at gjærkalkulatoren i BS kun endrer cellevekst med endring av volum. OG har ingen påvirkning på dette tallet i det hele tatt. Når jeg fant, og leste denne artikkelen, tydeligvis litt for fort, dro jeg nok kanskje litt for kjappe konklusjoner … :oops:
 
Nei jeg mente faktisk det jeg skrev, men ser nå at jeg nok har lest denne artikkelen litt fort :oops:

Jeg har lenge undret meg over at gjærkalkulatoren i BS kun endrer cellevekst med endring av volum. OG har ingen påvirkning på dette tallet i det hele tatt. Når jeg fant, og leste denne artikkelen, tydeligvis litt for fort, dro jeg nok kanskje litt for kjappe konklusjoner … :oops:

Velkommen til min verden:p. Jeg har gjort det der noen ganger.

Eksperimentet har ellers et litt merkelig "sideresultat", for - som han sjøl gjør oppmerksom på der - det motsier faktisk resultatet av det tidligere eksperimentet han gjorde for å sjekke sammenhengen mellom tilgangen på oksygen og celleveksten. Men det tidligere eksperimentet var nok bedre designet for å teste akkurat det, så jeg fortsetter å stole på det.
 
@MonoBryggeriet Forresten; hvor mye gjærnæring bruker du i starteren? Jeg har ikke noe grunnlag for å beregne mengden, men går ut fra at ei halv teskje i en tre-liter hjelper bra. Det er jo hva som ellers anbefales i et normalt brygg (20-25 liter).
 
;)
@MonoBryggeriet Forresten; hvor mye gjærnæring bruker du i starteren? Jeg har ikke noe grunnlag for å beregne mengden, men går ut fra at ei halv teskje i en tre-liter hjelper bra. Det er jo hva som ellers anbefales i et normalt brygg (20-25 liter).
Du trenger vel mindre gjærnæring som setter starterene dine på allgrainvørt, en meg som bruker spraymalt ;). Men det du sier der er i tråd med min praksis. Jeg batcher med 12-13L i karet og 14L som endelig volum etter kok. Starterene mine er normalt på 1,2 til 2,5 liter, og jeg høster også fra dette. Fra å bare tilsette et lett dryss til nå å tilsette en drøy 1/4 ts mener jeg gir tydelig utslag på mengde gjær.
 
;)
Du trenger vel mindre gjærnæring som setter starterene dine på allgrainvørt, en meg som bruker spraymalt ;). Men det du sier der er i tråd med min praksis. Jeg batcher med 12-13L i karet og 14L som endelig volum etter kok. Starterene mine er normalt på 1,2 til 2,5 liter, og jeg høster også fra dette. Fra å bare tilsette et lett dryss til nå å tilsette en drøy 1/4 ts mener jeg gir tydelig utslag på mengde gjær.

Interessant; det gir god mening for meg.

Sprymalt gir vel en på alle måter fullverdig vørter. Det er jo basert på malt. "Enhancer"-stoffet til Europris, som vel er 50/50 spraymalt og druesukker, blir noe annet, men jeg går ut fra at det ikke r det du bruker. Det tror jeg avgjort ikke er egna til startere.
 
Tilbake
Topp