Kan vi snakke om alternativt juleøl?

Årets juleøl står til gjæring, med 3.5 kg Maris Otter, 1.5 kg Munich Dark, 700 g Special B og 700 g Biscuit. Smakte på SG-prøven i dag, og det er jammen ikke tull at Special B gir plommearoma og -smak. Håper den roer seg litt - smaken minnet nesten om dessertvin.
 
Årets juleøl står til gjæring, med 3.5 kg Maris Otter, 1.5 kg Munich Dark, 700 g Special B og 700 g Biscuit. Smakte på SG-prøven i dag, og det er jammen ikke tull at Special B gir plommearoma og -smak. Håper den roer seg litt - smaken minnet nesten om dessertvin.


Den så interessant ut................Har du oppskriften :D ?
 
Årets julebrygg skal brygges i morgen. En bayer med 100% munich malt, skal prøve
dekosjonsmesking for første gang. Spennende å se om det har noe for seg.
Blir forhåpentlig et maltdrevet og lettdrikkelig øl.

Sent fra min SM-T710 via Tapatalk
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Stort sett enig. Det er latterlig mye bitterhumle der, så den vil jeg kutte. Jeg kunne dessuten tenke meg å flytte den til @30 - jeg koker bare i 30 min nå:).

Humle i wp gir jo også bitterhet, avhengig av temperatur og lengde. Hvis noen har tilgang til beersmith, så kalkulerer vel den IBU for wp. Jeg kunne tenke meg et kvarter på 85 grader, og en samla kalkulert IBU på rundt 70. Det er vel der jeg gjerne vil legge OG, også, dvs. på 1.070. Og da kan druesukkeret hives ut; det er vel sånt som brukes for å "tørke ut" veldig sterke øl.

Krystallmaltet; det er 135 EBC? Det finnes jo flere varianter rundt der; Caramunich 2, Fawcetts Crystal 120 (Bryggselv) og Simpsons T50 (Strømmen) er de jeg har.

Carapils hiver jeg alltid ut og erstatter med basemalt. Det har ingen funksjon. Og så bruker jeg nok MO som basemalt (sammen med rug, selvfølgelig), eller kanskje en blanding av MO og Golden Promise. Ikke at det er noe galt med vanlig pale malt, det er bare hva jeg pleier å bruke.

Jeg har aldri greidd å bli venner med 05, min "go to" for sånt øl er wyeast 1318, eventuelt Imperial A38.

Hvor stor prosent rugmalt? Jeg har ikke snøring. 10-15%?
Carapils har faktisk en funksjon, og jeg synes det som skjer på en måte er helt merkelig. Det skal være et dekstrin-malt, men har vel nevt det før at såvidt jeg vet så blir en del av sukkeret konvertert under mesking. Jeg har f.eks laget lav ABV APA med 40% carapils (eller ekvivalent), og det gjærer jo, satt ikke igjen som fyldig suppe etter gjæring. Men det gjør noe med kroppen iallefall.
 
Carapils har faktisk en funksjon, og jeg synes det som skjer på en måte er helt merkelig. Det skal være et dekstrin-malt, men har vel nevt det før at såvidt jeg vet så blir en del av sukkeret konvertert under mesking. Jeg har f.eks laget lav ABV APA med 40% carapils (eller ekvivalent), og det gjærer jo, satt ikke igjen som fyldig suppe etter gjæring. Men det gjør noe med kroppen iallefall.

Bruker du 40% skal jeg ikke påstå at du ikke merker noe. Men i de ganske små mengdene oppskrifter vanligvis oppgir, har jeg aldri klart å merke noe som helst. Og jeg finner rimelig god støtte her: Dextrins and Mouthfeel - Scott Janish
 
Bruker du 40% skal jeg ikke påstå at du ikke merker noe. Men i de ganske små mengdene oppskrifter vanligvis oppgir, har jeg aldri klart å merke noe som helst. Og jeg finner rimelig god støtte her: Dextrins and Mouthfeel - Scott Janish

Leste ikke linken, men det må overdrives litt ja, er min mening iallefall. De tyskebryggeriene som har f.eks 8%.. tror ikke jeg ville merket vedig forskjell hjemme, hadde sikkert merket noe hvis det ble utelatt en gang, men ellers så er jeg enig med deg.
 
Den så interessant ut................Har du oppskriften :D ?
Maltmengden er som oppført. Mesket i 60 minutter på 66 grader. Tilsatte 30 g East Kent Goldings ved 60 min, 25 gr ved 30 min og 25 gr ved 5 min. Gjæret med S-04 (2 pk. for 25 L) i kald kjeller (ca. 16 grader).

Flasket i forgårs, og den intense plommesmaken hadde roet seg (heldigvis!).
 
Mitt første brygg var 7Fjell Sinterklaas, med dadler. Jeg hadde ikke noe formening om hvordan Belgisk dobbel skulle smake, men ble bedre og bedre. Gjorde et par forsøk til julemat, men jeg synes mørke øl egner seg best alene, uten mat. I år ble den en plain Vienna til julematen
 
Det der høres faktisk ikke heeelt motbydelig ut:). Jeg har riktignok brygga 4 humledrevne øl på rappen, så å si, så det blir vel ikke det første jeg brygger. Men jeg tror faktisk jeg kommer til å brygge en sånn.

Jaja, nå har jeg både begynt å tappe med skjerming mot oksygen, og å meske etter lodo-prinsipper - så ei klype ingefær i en IPA blir vel nærmest for ei pølse i slaktetida å regne:p.

Liten update på denne
I dag bestilte jeg malt og humle
så da er maltbasen og humlesammensetning satt

87,5% Crisp Maris Otter
7,5% flaket rug
5% TF Pale Crystal 70

Chinook, Mosaic & Citra Cryo

har også fersk ingefær, en pakke US-05 og 007 i kjøleskapet
og honning i skapet evt.
 
Sist redigert:
Denne står og godgjør seg til Jul:

67% Pale malt
25% Munich
8% Special B
Stjerneanis
Korianderfrø
2,5 g/l Northern Brewer
Saflager 34/70 @ 1,2 Bar / 14-18c
Oi... Stjerneanis ja... Håper du har vist måtehold og i hvert fall ikke brukt mer enn 1 stk. Du burde smake og evt fjerne når du har oppnådd smaken du er ute etter :)
 
Oi... Stjerneanis ja... Håper du har vist måtehold og i hvert fall ikke brukt mer enn 1 stk. Du burde smake og evt fjerne når du har oppnådd smaken du er ute etter :)

Kastet to "armer" fra en stjerneanis i gryta siste 5 min av kok, så håper det gir en liten touch av lakris. Venter på at krausen skal synke før jeg tar ut en smaksprøve.

Tenkte å legge krydder på sprit for å lage "konsentrat". Har ikke testet det før, men hvis det fungerer kan krydringen justeres etter gjæring uten risiko for infeksjon.
 
Kastet to "armer" fra en stjerneanis i gryta siste 5 min av kok, så håper det gir en liten touch av lakris. Venter på at krausen skal synke før jeg tar ut en smaksprøve.

Tenkte å legge krydder på sprit for å lage "konsentrat". Har ikke testet det før, men hvis det fungerer kan krydringen justeres etter gjæring uten risiko for infeksjon.
Har du hørt podcast med Espen Lothe? Han nevnte det samme ang stjerneanisen. Går helt fint å lage sprituttrekk, gjort det mange ganger og laget mild akevitt til fruen. Bruk 60% sprit. Jeg bruker typisk 1dl per krydder. Lager uttrekk hver for seg og blander.
 
2 armer på en normal batch er bare placebo
Brukte én hel på 5 liter, gikk fint det
Man koker jo normalt ikke 20 liter gløgg, men ikke uvanlig med en stjerneanis for det
 
Denne står og godgjør seg til Jul:

67% Pale malt
25% Munich
8% Special B
Stjerneanis
Korianderfrø
2,5 g/l Northern Brewer
Saflager 34/70 @ 1,2 Bar / 14-18c
Prøvesmaker juleølen nå.

Usikker på om jeg skal kalle den juleøl, pr nå er den mer som en en Belgisk Bock. God på smak og meget drikkbar men ikke helt juleøl.

Underveis i i gjæringsprosessen gikk aroma fra ekstrem alkohol "varme" til ekstrem "cherrycola". Nå har den roet seg ned etter litt lagring og er helt fri for alkohol aroma. Cherry (kirsebær) aroma er fortsatt tilstede men mye mer balansert enn tidligere.

Det har mao blit en meget spesiell men clean og meget drikkbar Øl (på lager gjær under trykk) men juleøl er det vel ikke.

Den har et lite hint av lakris i seg, så kunne nok brukt en hel stjerneanis

Lagde ekstrakter på kanelstang og nellikspiker i vodka, men uansett hvor lite som tilsettes så føler jeg det gir best munnfølelse, skum og smak uten tilsetninger.
 
Er ikke den egentlige definisjonen på juleøl, noe man drikker til jul og liker?
Det var nok målet, men jeg tenker utgangspunktet var øl som ble brygget spesifikt til jul - for å kunne "drikke jul" som det het.
Står en del interessant her, bla. at det er historiske tradisjoner for å eksperimentere:
 
Tilbake
Topp