Teknologipress?

Som nybegynner på all-grain er det naturlig å bruke ferdige sett, men da må man som regel ha 36 liter kjele. For å kunne koke såpass ender man gjerne opp med egen induksjonsplate.

Er fornøyd med enkelt kjøkkenbryggeri med BIAB, men skulle gjerne hatt det enda enklere.
Har faktisk tenkt på å kjøpe ferdigsett og dele i to, det blir ganske passelig for meg som bruker å sette 11 liter til gjæring. For sett som kommer med 2 pakker tørrgjær bør det være ok å dele resten med kjøkkenvekt. Men foreløpig synes jeg halve moroa er å sette opp egne oppskrifter og kunne justere litt helt frem til bryggedag.
 
Som nybegynner på all-grain er det naturlig å bruke ferdige sett, men da må man som regel ha 36 liter kjele. For å kunne koke såpass ender man gjerne opp med egen induksjonsplate

Det er vel et tegn på at jeg har drevet med dette ei stund, da jeg synes at det er helt normalt å gå i bryggebutikken å si "jeg vil ha denne oppskrifta her". Uansett mener jeg at man fint skal kunne brygge et kit for 25 liter som BIAB uten å ha mer effekt enn de 2,2 kW som er vanlige på største kokesone på en induksjonstopp.

Som nybegynner synes jeg kanskje også at man bør vurdere ekstrakt eller minimesk også. Jeg begynte med ekstrakt, 35 liters kjele og induksjonstoppen på kjøkkenet.
 
Jeg skjønner folk som kjøper seg ferdig ølsett, men personlig synes jeg det blir litt kjedelig. Har faktisk aldri kjøpt et slikt sett, men heller satt sammen ingrediensene selv basert på info fra ulike kilder. Nå føler jeg meg såpass sikker (etter 95 brygg) at jeg setter sammen oppskrifter helt uavhengig av input fra diverse kilder.


- Catnip Brew -
 
Jeg hører stadig forbausede kommentarer fra folk som har brygget mye lenger en meg; bruker du ikke ølsett, hvordan gjør du det, så det er tydelig en terskel for ganske mange å handle etter oppskrift.
Skal innrømme at det føltes litt skummelt første gangen for meg også, men etter 12 brygg er fortsatt bare tre av de ferdige sett.

Hva angår teknologipress så syns jeg det er mye mindre her en i andre hobbyer, se på middelaldrende menn som begynner å sykle f.eks.
 
Jeg hører stadig forbausede kommentarer fra folk som har brygget mye lenger en meg; bruker du ikke ølsett, hvordan gjør du det, så det er tydelig en terskel for ganske mange å handle etter oppskrift.
Skal innrømme at det føltes litt skummelt første gangen for meg også, men etter 12 brygg er fortsatt bare tre av de ferdige sett.

Hva angår teknologipress så syns jeg det er mye mindre her en i andre hobbyer, se på middelaldrende menn som begynner å sykle f.eks.
Folk har ulike motiver for å brygge, og jeg tenker at de fleste på dette forumet kanskje ikke er 100 % representative for den jevne hjemmebrygger. Jeg møter på folk som gjerne kjøper et ekstraktsett på Europris – og tilsetter ekstra sukker for å få mest mulig ”bang for the bucks”. Her i gruppa er nok de fleste kommet seg over på eksperimentering – og design av egne oppskrifter. For de aller fleste er det allikevel målet å brygge et godt øl uten altfor store utfordringer – og da er ølsett et supert alternativ.

Når det gjelder utstyr, er det mange hobbyer der det er mulig å gå all in. Musikk og film er gjengangere – og diverse idrett, selvsagt. Selv noe så enkelt som pizzabaking krever mye stæsj i våre dager.
 
Sist redigert:
Det er flere enn man liker som brygger for å få billig alkohol. Tilgangen på det som ellers er polvarer når man får brygga det sjøl er såklart en bonus, og til 5-6 kr halvliteren i ingredienser for de spenstigste øla så er jo prisen der og da noe man tenker på. Men en bryggedag tar fort 5-7 timer, det er jobb med flasking/fating, renhold. Om man da gir seg selv en anstendig timelønn for tapt fritid, blir regnskapet noe annerledes. Skal jo like å holde på med det for å legge ned tida som kreves. For en fridag hvor man går i skogen eller drar på sjøen er verdt noe det også, og det er en viss forskjell på 5 minutter på polet/butikken eller alle timene som går i helgene til bryggedager.

Ølsett er ikke billig, men fordelen er at man får brukt alle ingredienser. Klart man kan snekre enkle oppskrifter og tilpasse slik at alt blir brukt, men det er jo sytalaust. Det å tro at ei selvbygd oppskrift er bedre enn et ølsett som kanskje er basert på en NM-vinner eller annet prisbelønt øl fra kommersielle bryggerier? Kanskje naivt det da, med noen unntak selvklart.
 
Brew in bag på 20 er i hvert fall rimelig uproblematisk. Det er en ganske vanlig batchstørrelse for nybegynnere.

Ja, det er ikke noe problem rent teknisk. Men WAF-faktoren synker proposjonalt med økende batch-størrelse og det kan være et problem for mange. Jeg har en samboer som er veldig positiv til hobbyen min, men hvis jeg hadde brygget 25 liter annenhver uke på koketoppen på kjøkkenet så hadde det blitt misnøye i heimen. Da er det greit å ha en kjel med innebygd varme som kan brukes over alt.

Ser at på Netthandelen.no kan man få kjøpt en 60L bryggemaskin til 2490,-. Det er ikke lett å komme under det med en biab-løsning og du mister fleksibiliteten en maskin gir.
 
Hvis jeg ikke hadde kunnet lage egne oppskrifter hadde denne hobbien vært meningsløs for min del

Samma her:).

Sett er ikke aktuelt for meg, for jeg brygger litt større brygg. Men jeg har ikke problemer med å bruke kommersielle oppskrifter, eller jeg kan prøve å få til noe som ligner et øl jeg liker. Og ei kommersiell oppskrift kan være et utgangspunkt for å lage noe eget. NEIPA-oppskrifta mi har utvikla seg fra ei amerikansk oppskrift (på et øl jeg aldri har smakt:confused:), og ligner vel ikke så mye på originalen lenger.

Dette har vel bare indirekte noe med "teknologipress" å gjøre. Men det er dette med at vi overlater mer av kontrollen med brygginga til automatikk og selskaper som lager ferdige produkter. Vi tyr til løsninger som kan kjøpes. Og fristes til å kjøpe flere.

Nå er det jo sånn jeg lager den kaffen jeg sitter og drikker nå. Vi har en relativt billig "espressomaskin" (er det det det heter? den brygger jo ikke bare espresso), der jeg heller bønner i en beholder i den ene enden, trykker på knapper, og får ut ferdig kaffe i den andre. Hva som skjer inni der, og hvordan bønnene har blitt brent og annet sånt som kaffeentusiaster veit mye om, har jeg ikke peiling på. Jeg har bare lært meg å stelle maskinen, og så er jeg rimelig happy med det som kommer ut av den. Men jeg vil tro at firkantskjeggutta på Grünerløkka ville se annerledes på det:).

Så bare så det skal være helt klart: Jeg har overhodet ikke noe imot folk som kjøper en billig bryggemaskin og et IPA-sett - (eller noe enda mer automatisk, som jeg har lite greie på hva finnes av). Det er det folk jeg kjenner, har gjort. Og det er sjølsagt ikke sånn at de ikke kan bli avanserte bryggere med det utstyret.

For å oppsummere litt: Det er åpenbart delte meninger om vi kan si at det finnes et "teknologipress" innafor hobbyen vår. At det utvikles ny teknologi, og at den ser ut til å selge godt, kan kanskje ikke tolkes som at finnes et "press" på oss til å kjøpe den og ta den i bruk. Jeg tolker det nok sånn, men kanskje er begrepet uheldig. I alle fall har jeg på følelsen av at noen kjenner seg tråkka på tærne; som om de blir beskyldt for å være svake sjeler som har blitt lurt til å gi etter for dette "presset". Men det var ikke det jeg mente å gjøre.

Som det blei påpekt; det er ingen grunn til å ikke diskutere "gammel" teknologi. Magnetrører, ph-meter, oksygentank og CO2-tank; alle disse greidde hjemmebryggere seg tidligere uten - og det kan de kanskje fremdeles gjøre?
 
Samma her:).
Det er åpenbart delte meninger om vi kan si at det finnes et "teknologipress" innafor hobbyen vår.
Selvfølgelig fins det teknologipress i hobbyen vår. Råvarepress også. Produsenter må produsere og butikker må selge.
Det er jo normalt og uunngåelig. F. eks kjører matbutikker store kampanjer når de prøver å selge noe. De tar i bruk TV, aviser, sosiale medier, bloggere og sikkert mye mer. Det hadde vært veldig naivt å tenke at det samme ikke skjer i hobbyen vår.
 
skjønner fortsatt ikke relevansen til hva tråden dreide seg om :) Og du kan tro hva du vil, det gjør jeg også :)
Definition of BANTER

Min referanse way back when når den posten ble lagt ut, var med sikte på at de fleste Apple-kunder er over gjennomsnittet interessert i design. Premium-designet gjør ikke nødvendigvis at produktet yter sin hensikt bedre, men produktet blir mer kostbart. Jeg kjører eksempelvis Brewfather godt nok til bryggeriformål hvor det kan være både fuktig og støvete, på en Google Nexus 7" fra 2013. Nok om det, de som tok poenget, tok det.
 
Samma her:).

Sett er ikke aktuelt for meg, for jeg brygger litt større brygg. Men jeg har ikke problemer med å bruke kommersielle oppskrifter, eller jeg kan prøve å få til noe som ligner et øl jeg liker. Og ei kommersiell oppskrift kan være et utgangspunkt for å lage noe eget. NEIPA-oppskrifta mi har utvikla seg fra ei amerikansk oppskrift (på et øl jeg aldri har smakt:confused:), og ligner vel ikke så mye på originalen lenger.

Dette har vel bare indirekte noe med "teknologipress" å gjøre. Men det er dette med at vi overlater mer av kontrollen med brygginga til automatikk og selskaper som lager ferdige produkter. Vi tyr til løsninger som kan kjøpes. Og fristes til å kjøpe flere.

Nå er det jo sånn jeg lager den kaffen jeg sitter og drikker nå. Vi har en relativt billig "espressomaskin" (er det det det heter? den brygger jo ikke bare espresso), der jeg heller bønner i en beholder i den ene enden, trykker på knapper, og får ut ferdig kaffe i den andre. Hva som skjer inni der, og hvordan bønnene har blitt brent og annet sånt som kaffeentusiaster veit mye om, har jeg ikke peiling på. Jeg har bare lært meg å stelle maskinen, og så er jeg rimelig happy med det som kommer ut av den. Men jeg vil tro at firkantskjeggutta på Grünerløkka ville se annerledes på det:).

Så bare så det skal være helt klart: Jeg har overhodet ikke noe imot folk som kjøper en billig bryggemaskin og et IPA-sett - (eller noe enda mer automatisk, som jeg har lite greie på hva finnes av). Det er det folk jeg kjenner, har gjort. Og det er sjølsagt ikke sånn at de ikke kan bli avanserte bryggere med det utstyret.

For å oppsummere litt: Det er åpenbart delte meninger om vi kan si at det finnes et "teknologipress" innafor hobbyen vår. At det utvikles ny teknologi, og at den ser ut til å selge godt, kan kanskje ikke tolkes som at finnes et "press" på oss til å kjøpe den og ta den i bruk. Jeg tolker det nok sånn, men kanskje er begrepet uheldig. I alle fall har jeg på følelsen av at noen kjenner seg tråkka på tærne; som om de blir beskyldt for å være svake sjeler som har blitt lurt til å gi etter for dette "presset". Men det var ikke det jeg mente å gjøre.

Som det blei påpekt; det er ingen grunn til å ikke diskutere "gammel" teknologi. Magnetrører, ph-meter, oksygentank og CO2-tank; alle disse greidde hjemmebryggere seg tidligere uten - og det kan de kanskje fremdeles gjøre?
At det finnes utstyr i alle varianter og mange muligheter synes jeg for det meste er bra, og promotering av utstyret er greit, men en uheldig virkning er dersom det fremstilles som at det ikke er noen vits å brygge om man mangler noe utstyr. F.eks. har jeg en slektning som hadde slått fra seg å prøve å brygge fordi han hadde blitt overbevist om at man "må" ha et gjæringsskap med temperaturkontroll, men han ønsket naturlig nok ikke å investere så mye kroner/tid/plass bare for å prøve.

Et eksempel på et slikt press er denne artikkelen til Bryggselv med 10 tips til ferske hjemmebryggere hvor de skriver "skaff deg kontroll på gjæringstemperaturen med en gang", og impliserer at du må kjøpe et kjøleskap og ITC uten å nevne at et kaldt gulv og litt justering med vindu eller innerdør på gløtt kan fungere greit om man følger med.
https://www.bryggselv.no/blogg/10-tips-til-ferske-hjemmebryggere/
 
Selvfølgelig fins det teknologipress i hobbyen vår. Råvarepress også. Produsenter må produsere og butikker må selge.
Det er jo normalt og uunngåelig. F. eks kjører matbutikker store kampanjer når de prøver å selge noe. De tar i bruk TV, aviser, sosiale medier, bloggere og sikkert mye mer. Det hadde vært veldig naivt å tenke at det samme ikke skjer i hobbyen vår.

Ja, jeg ser det på samme måten. Kanskje blir ikke varene pusha veldig aggressivt, men det er klart at du kommer ikke helt upåvirka ut av en bryggeforretning. Det ville vært rart; som du sier, så er det snakk om å selge for å overleve. Og jeg er ikke opprørt over dette.

Bare det at disse produktene finnes og snakkes om, utgjør jo en fristelse. Det er kanskje der den viktigste påvirkninga ligger?

Råvarepress er også et poeng, ja:).
 
At det finnes utstyr i alle varianter og mange muligheter synes jeg for det meste er bra, og promotering av utstyret er greit, men en uheldig virkning er dersom det fremstilles som at det ikke er noen vits å brygge om man mangler noe utstyr. F.eks. har jeg en slektning som hadde slått fra seg å prøve å brygge fordi han hadde blitt overbevist om at man "må" ha et gjæringsskap med temperaturkontroll, men han ønsket naturlig nok ikke å investere så mye kroner/tid/plass bare for å prøve.

Et eksempel på et slikt press er denne artikkelen til Bryggselv med 10 tips til ferske hjemmebryggere hvor de skriver "skaff deg kontroll på gjæringstemperaturen med en gang", og impliserer at du må kjøpe et kjøleskap og ITC uten å nevne at et kaldt gulv og litt justering med vindu eller innerdør på gløtt kan fungere greit om man følger med.
10 tips til ferske hjemmebryggere - Bryggselv Blogg

I en fornuftig innretta verden hadde alle som solgte noe, skrevet "du trenger dette bare hvis ... ":). Hadde jeg bodd i en toromsleilighet, hadde jeg nok skaffa kjøleskap til gjæringa. Men veldig mange klarer seg fint uten så lenge de bare har muligheten til å ha jevn temperatur et sted. Og så kan man tilpasse brygginga etter hva som funker på den temperaturen - til man får lyst til å utvide reportoaret, da.

Jeg hadde nok skaffa kjøleskap ganske fort:p. (Og så er jeg lykkelig for at jeg har et hus som gjør at jeg klarer meg uten.)
 
Tilbake
Topp