Teknologipress?

Kanskje man kunne vinklet tråden Teknologipress (eventuelt skiftet navn/ny tråd!) til å gi en "fasit" på hva og hvor lite som faktisk trengs for å lage fantastisk øl. Altså reklamere for minimumet?

De andre tingene er tross alt "revehaler, terninger, metallic-lakk, fine lettmetalls felger, wonderbaum og spoliere" altså ekstrautstyr og ikke "må ha" ting. (Selv om jeg ikke klarer meg uten!)
 
Jeg tror at denne tråden er helt unødvendig, jeg tror virkelig ikke at det er et utstrakt "Teknologipress" som rammer nye bryggere.
Videre skinner det jo helt klart gjennom i tråden at "Teknologipresset" i utgangspunktet begynner et sted der gjerne enkeltes teknologi slutter eller der de har satt sin strek. For det er ikke kokeplater med induksjon vs den gode gamle komfyren, magnetrørere vs risting av en starter, PH meter vs gefylen, O2 flaskene vs risting av gjæringsdunk, som diskuteres i denne tråden, så ærlige kan man vel være?
Det er de tingene "noen" har bestemt at er helt unødvendig for dem, gjerne dyre også, det er de man vil sette fokuset på, ikke de andre, de dingsene vi liker.

Ei heller har disse dingsene så mye med teknologi å gjøre heller.

Så forstår jeg om dette ikke var intensjonen til tråden, men slik kan den også altså oppfattes.

Jamen, da kan vi jo diskutere disse konkrete teknologiene,da:).

Når det gjelder hva "man" eller "noen" - som jeg regner med er meg - har ment, så kan det være greit om folk går tilbake og finleser den første posten i tåden.

Jeg synes @gustavf sitt innlegg på side 1 var interessant, fordi det går såpass langt tilbake i tid og lister opp en del av hva som har blitt introdusert opp gjennom. Det er jo åpenbart at mye har blitt introdusert, og etter hvert blitt sett på som mer eller mindre udiskutabelt nyttig/nødvendig, siden han begynte. Hobbyen vår har blitt teknologifisert; det mener jeg er helt udiskutabelt.

Så kan man diskutere om dette er bra eller dårlig, og om det gjør at det finnes et "teknologipress". Og med teknologipress mener jeg at det finnes utbredte forestillinger om hva man bør skaffe seg om man vil drive med dette her. Det kan godt hende jeg overdriver, men jeg synes uansett at det kan være greit å stille spørsmålet om hvor nødvendige ulike dingser vi gjerne skaffer oss, er - og hva vi formidler om det gjennom "diskursen" vår.

Og for å begynne med de eksemplene du nevner, som vel er knytta til meg:

Komfyr greier seg så lenge du brygger små batcher, men det er vel ikke noe særlig å diskutere at du må ha noe kraftigere om du skal brygge brygg på 25 liter? Så akkurat den diskusjonen kan vi glemme.

Magnetrører? Juryen diskuterer denne nå. Jeg har ment at den er en veldig fornuftig anskaffelse, siden den er såpass mye mer effektiv enn andre måter å dyrke opp gjær på. Og brygger du store brygg og/eller sterke brygg - eller lagerøl gjæra på 10 grader og under - er det nok ei fornuftig investering. Men jeg har faktisk begynt å lure på om den er så nødvendig for meg. Jeg kunne kanskje greidd meg uten.

pH-meter? Det kan du nok som regel greie deg uten. Kalkulatorer som Bru'nwater o.a. gir rimelig nøyaktige resultat, har jeg forstått. Det forutsetter at du har en god vannrapport, men de fleste får vel tak i det. (Jeg fikk ikke det, skaffa meg et pH-meter, og er veldig glad i det, men nå kunne jeg nok greidd meg uten - om jeg måtte.)

O2? Jeg tror at du kan innrette deg sånn at du stort sett ikke trenger det. Men igjen; det har en del med størrelsen på bryggene og styrken på ølet å gjøre.

Ville jeg skaffa disse tingene om igjen nå? Ja, jeg ville nok det. De er jo ikke unyttige - og jeg har vent meg til å brygge på en måte der de inngår. Men jeg har en kamerat som jeg veileder litt. Han har ingen av dem, og det går helt fint - og jeg ser ingen grunn til å si at han trenger disse greiene.
 
Sist redigert:
«Ting du ikke visste du trengte» blir du jo møtt av på en av nettbutikkene. Ting jeg ikke vet jeg trenger har jeg en mistanke om at jeg absolutt ikke har behov for. Men man må ikke disse en god bryggepumpe. Før stablet jeg skyllevann oppå en heller tvilsom stabel av gjærkar og gamle bøker før jeg måtte løfte en gryte på 50kg oppå komfyren. Nå tar pumpa og flytter ting. Ingen bæring, ingen fare for å bade i varm vørter:) har man et reelt behov kan man ha bruk for ting. Det viktige er at ikke markedsføringen definerer behovet ditt.

Kjenner meg igjen i beskrivelsen:). Den treplata kjelen står på, hviler høyre kant på en hostedropseske:p. Funker fint. Pumpe er sjølsagt en velsignelse når mye vørter eller varmt vann skal flyttes, og det sier jeg også et annet sted i tråden her. Det er bare dersom man fortelles at den er nødvendig fordi det er mer eller mindre nødvendig for å få godt utbytte at man driver med kontinuerlig sirkulering av vørteren under mesking, at jeg reagerer.
underletting.jpg
 

Vedlegg

  • Oksygenfri overføring 2.jpg
    Oksygenfri overføring 2.jpg
    1,8 MB · Sett: 51
Kanskje man kunne vinklet tråden Teknologipress (eventuelt skiftet navn/ny tråd!) til å gi en "fasit" på hva og hvor lite som faktisk trengs for å lage fantastisk øl. Altså reklamere for minimumet?

De andre tingene er tross alt "revehaler, terninger, metallic-lakk, fine lettmetalls felger, wonderbaum og spoliere" altså ekstrautstyr og ikke "må ha" ting. (Selv om jeg ikke klarer meg uten!)

Vi har jo egentlig god trening i det der, for vi har ganske mange ganger svart på spørsmål fra nye bryggere om hva de trenger. Og jeg synes at de alltid har fått gode svar av oss. Da har vi vel ofte reklamert for minimumet.

Jeg synes de eksemplene du nevnte - magnetrører, pH-meter, oksygen - er gode. Ingen av dem ville stått på lista mi over hva en ny brygger må ha. Men man kan få et reelt behov for dem, i hver fall for rører'n og oksygenet. Og så skal jeg glatt innrømme at pH-meteret mitt er en av mine kjæreste brygge-eiendeler, sjøl om jeg kanskje ikke trenger det:).
 
Vi har jo egentlig god trening i det der, for vi har ganske mange ganger svart på spørsmål fra nye bryggere om hva de trenger. Og jeg synes at de alltid har fått gode svar av oss. Da har vi vel ofte reklamert for minimumet.

Jeg synes de eksemplene du nevnte - magnetrører, pH-meter, oksygen - er gode. Ingen av dem ville stått på lista mi over hva en ny brygger må ha. Men man kan få et reelt behov for dem, i hver fall for rører'n og oksygenet. Og så skal jeg glatt innrømme at pH-meteret mitt er en av mine kjæreste brygge-eiendeler, sjøl om jeg kanskje ikke trenger det:).

Syntes du ølet blir merkbart forandret hvis du bommer på pH, la si +/- 0,5?
Skyter litt fra hofta her, men bare det siste året jeg har prøvd å sikte meg inn på optimal pH (dog kun med kalkis og pH -strips), men har ikke merket noen merkverdig foskjell
 
Og så skal jeg glatt innrømme at pH-meteret mitt er en av mine kjæreste brygge-eiendeler, sjøl om jeg kanskje ikke trenger det:).
Litt som bling bling unitanken min er! Men jeg laget øl før den også, ved hjelp av et par stakkarslige Fermentasauruser og andre koniske... Neida.

Kanksje jeg skulle startet en tråd som het "Teknologimobbingen". Selv om jeg mener fortsatt det er "Utstyr" en vil til livs, og ikke teknologi i denne tråden...
 
Syntes du ølet blir merkbart forandret hvis du bommer på pH, la si +/- 0,5?

Siden jeg har det pH-meteret bommer jeg aldri på pH'en, så jeg veit ikke:). Men brülosofene har jo gjort forsøk med enda større avvik, og panelet klarte ikke å kjenne forskjell. Jeg har ingen grunn til å tru at jeg ville kjent forskjell, heller.

Men pH påvirker jo utbyttet, så bare det er en grunn til å holde styr på det.

edit: Kan jo legge til at jeg ikke får panikk om jeg bommer med et par tiendeler en sjelden gang. Jeg stresser ikke med det om jeg beveger meg litt utafor "idealområdet".
 
Syntes du ølet blir merkbart forandret hvis du bommer på pH, la si +/- 0,5?
Skyter litt fra hofta her, men bare det siste året jeg har prøvd å sikte meg inn på optimal pH (dog kun med kalkis og pH -strips), men har ikke merket noen merkverdig foskjell
Jeg eier ikke pH meter som er nøyaktig nok. men merker forskjell når pH justeres mot det kalkisen i Brewfather sier er optimalt. Særlig på de helt lyse så gir det mer utbytte. Om jeg har 3% acidulated ved ren pils/pale grist så merkes det på hva jeg får ut. Om jeg hadde smakt forskjell på resultatet da, det er vanskelig å si med mindre noen andre brygger ølet for meg med samme resultater uten så si hva som er hva.
 
Nei, nå må vi dempe dette presset på sånn nymotens teknologi. Villgjær var bra nok for far min, og da er det bra nok for meg.
Har du en bra villgjær til salgs? Du skjønner, jeg lurer på å kjøpe mikroskop for gjærtelling og en inkubator for dyrking av isolater. Men hvis du har en villgjær som funker strålende til øl vil jeg gjerne kjøpe denne. /sarkasme
 
Tilbake
Topp