Men hva er meningen med en tråd som kritiserer de som er interessert i å nerde med utstyr? Da kan man jo like godt legge ned hele forumet.
Jeg forholder meg til det jeg. Og har lest alt du skriver. Og det var faktisk ikke en spøk det jeg skrev.
Dette forumet er på mange måter akkurat like ødelagt i sine formeninger om hva som er rett fordi noen ikke «kjenner oksidasjon» eller er overfølsom for andre ting som youtubere som elsker GF og fermzilla eller fandens oldemor.
Om folk har en annen tilnærming og opplever kvalitetsforskjeller basert på sine valg så er det faktisk like interessant som at andre ikke gjør det. Og hva man gjør for å nå det med egen lommebok skal faktisk folk holde seg for god til å mene for mye om etter min mening.
Det der er vel alle enige i at er veldig sant. Men samtidig så hvis vi trekker frem oksygeningress som et eksempel så er det iallefall enklere å unngå det med riktig utstyr. Noen fysiske lover klarer man ikke å unngå. Hvordan skulle man unngår det hvis man ikke har lokk på jern-kjelen sin og ikke har tappestav? F.eks.Kjetil Jikiun, sitert fritt etter hukommelsen fra et foredrag: "Det spiller ingen rolle hva slags utstyr du bruker; det viktige er at du kan bruke det."
Men hva er meningen med en tråd som kritiserer de som er interessert i å nerde med utstyr? Da kan man jo like godt legge ned hele forumet.
Det der er vel alle enige i at er veldig sant. Men samtidig så hvis vi trekker frem oksygeningress som et eksempel så er det iallefall enklere å unngå det med riktig utstyr. Noen fysiske lover klarer man ikke å unngå. Hvordan skulle man unngår det hvis man ikke har lokk på jern-kjelen sin og ikke har tappestav? F.eks.
Samtidig, jeg ble litt fan av minst mulig gadgets (pga mindre vasking), men å ha et system så er så fattig på dingser og bomser, men som samtidig gjør akkurat det en vil det skal gjøre.
Alt spørs på hva målet er.
Det presset kommer først og fremst fra markedsføring
I og med at det er flere innfallsmetoder til hobbyen og du forfekter den ene er det et uklart bilde ja.
Hvis man er ganske ny, så blir det ofte mersalg der, tror jeg. De som har drevet på en stund klarer å skille hva man må ha fra det man ikke må ha, og er heller ikke så lette til å få til å bite på.Så det er markedsføring av utstyr som er problemet? At folk blir forledet til å kjøpe ting de ikke har bruk for av de slemme produsentene?
Det er vel det synet som gjør denne tråden sånn halvveis irriterende.
Jeg har tiltro til at folk finner ut av det selv uten at noen skal fortelle hva som er 'riktig'.
Så det er markedsføring av utstyr som er problemet? At folk blir forledet til å kjøpe ting de ikke har bruk for av de slemme produsentene?
Det er vel det synet som gjør denne tråden sånn halvveis irriterende.
Jeg har tiltro til at folk finner ut av det selv uten at noen skal fortelle hva som er 'riktig'.
Det må vel være legitimt å kritisere/diskutere markedsføring? Du mener neppe at det ikke er sånn at det spekuleres i å skape behov - eller at det ikke bør tas opp om man mener det er sånn?
Jeg tror at denne tråden er helt unødvendig, jeg tror virkelig ikke at det er et utstrakt "Teknologipress" som rammer nye bryggere.
Videre skinner det jo helt klart gjennom i tråden at "Teknologipresset" i utgangspunktet begynner et sted der gjerne enkeltes teknologi slutter eller der de har satt sin strek. For det er ikke kokeplater med induksjon vs den gode gamle komfyren, magnetrørere vs risting av en starter, PH meter vs gefylen, O2 flaskene vs risting av gjæringsdunk, som diskuteres i denne tråden, så ærlige kan man vel være?
Det er de tingene "noen" har bestemt at er helt unødvendig for dem, gjerne dyre også, det er de man vil sette fokuset på, ikke de andre, de dingsene vi liker.
Ei heller har disse dingsene så mye med teknologi å gjøre heller.
Så forstår jeg om dette ikke var intensjonen til tråden, men slik kan den også altså oppfattes.
Denne tråden har utviklet seg til å bli for eller mot "avansert" utstyr. Jeg reagerte i utgangspunkte på at utstyr til trykkgjæring ble singlet ut som det siste framstøtet fra markedsføringskrefter, som nybryggere og andre uvitende må skjermes mot.Det må vel være legitimt å kritisere/diskutere markedsføring? Du mener neppe at det ikke er sånn at det spekuleres i å skape behov - eller at det ikke bør tas opp om man mener det er sånn?
Likevel er det fullt av folk som kjøper Apple sine produkter.Jeg har tiltro til at folk finner ut av det selv uten at noen skal fortelle hva som er 'riktig'.
Likevel er det fullt av folk som kjøper Apple sine produkter.
Omtrent det en mac duger til det.Elsker denne tråden, selv om jeg ikke har tid til å poste eller lese alt
Trives førøverig god med min Mac til dett formål