Teknologipress?

Jeg forholder meg til det jeg. Og har lest alt du skriver. Og det var faktisk ikke en spøk det jeg skrev.

Dette forumet er på mange måter akkurat like ødelagt i sine formeninger om hva som er rett fordi noen ikke «kjenner oksidasjon» eller er overfølsom for andre ting som youtubere som elsker GF og fermzilla eller fandens oldemor.

Om folk har en annen tilnærming og opplever kvalitetsforskjeller basert på sine valg så er det faktisk like interessant som at andre ikke gjør det. Og hva man gjør for å nå det med egen lommebok skal faktisk folk holde seg for god til å mene for mye om etter min mening.

Jeg skriver overhodet ikke om hva folk bør bruke penga sine på. Og jeg forventer faktisk at folk er i stand til å forstå det. Beklager.

For meg kan folk kjøpe hva de vil, og jeg har ingen mening om det. Det jeg har meninger om, er hva slags forventninger som skapes om hva som er nødvendig å ha for å brygge godt øl. Er det så vanskelig å se forskjell på de to ærendene?
 
Kjetil Jikiun, sitert fritt etter hukommelsen fra et foredrag: "Det spiller ingen rolle hva slags utstyr du bruker; det viktige er at du kan bruke det." :)
Det der er vel alle enige i at er veldig sant. Men samtidig så hvis vi trekker frem oksygeningress som et eksempel så er det iallefall enklere å unngå det med riktig utstyr. Noen fysiske lover klarer man ikke å unngå. Hvordan skulle man unngår det hvis man ikke har lokk på jern-kjelen sin og ikke har tappestav? F.eks.


Samtidig, jeg ble litt fan av minst mulig gadgets (pga mindre vasking), men å ha et system så er så fattig på dingser og bomser, men som samtidig gjør akkurat det en vil det skal gjøre.
Alt spørs på hva målet er.
 
Men hva er meningen med en tråd som kritiserer de som er interessert i å nerde med utstyr? Da kan man jo like godt legge ned hele forumet.

Jeg kritiserer det at det skapes en forventing om hva som er nødvenidg å ha av utstyr. Tråden heter "Teknologipress". Det presset kommer først og fremst fra markedsføring på ymse smarte måter, som @Holmentoppen pekte på. Det ligger ingen kritikk i det av at folk bruker penger de har, på teknologi de har lyst på.

Jeg blir ærlig talt litt fortvila over at jeg blir misfortått på denne måten:(.
 
Møter en nybegynner virkelig en forventning om at man må ha en dyr bryggemaskin og en unitank for å lage godt øl? Jeg kjenner meg ikke igjen i dette. De fleste nybegynnere som kan å lese klarer vel å lese seg opp på hva som er nødvendig av utstyr for å komme i gang? Bryggebutikkene reklamerer jo ofte for helt basic startpakker med utgangspunkt i biab. Så er det selvsagt youtubere og andre som sikkert kan gi inntrykk av noe annet, men det må jo være lov å ha litt kritisk sans selv også i sin søken etter informasjon.
 
Det der er vel alle enige i at er veldig sant. Men samtidig så hvis vi trekker frem oksygeningress som et eksempel så er det iallefall enklere å unngå det med riktig utstyr. Noen fysiske lover klarer man ikke å unngå. Hvordan skulle man unngår det hvis man ikke har lokk på jern-kjelen sin og ikke har tappestav? F.eks.


Samtidig, jeg ble litt fan av minst mulig gadgets (pga mindre vasking), men å ha et system så er så fattig på dingser og bomser, men som samtidig gjør akkurat det en vil det skal gjøre.
Alt spørs på hva målet er.

Godt sagt.

Jeg har utvikla ei litt trassig holdning til alt snakket om utstyr. Men utstyret mitt er sikkert ikke spesielt billig, sjøl om det er enkelt. Det er vel nesten sånn at den billigste måten å starte opp på nå, er å kjøpe en av de billige bryggemaskinene?

På ei liste over utstyr som jeg synes (må vel markere at det er snakk om diskuterbare meninger hele veien her) det er fornuftig å skaffe seg, står helt klart en CO2-tank. Som du sier; det er viktig å hindre oksygeningress, og det blir veldig mye lettere om en har en CO2-tank. Så jeg har begynt å bruke en.

Samtidig; du kan gjøre såpass mye for å begrense oksygeningress uten å ha CO2, at det går an å si at det kanskje ikke vil gjøre noen kjempeforskjell. Og i alle fall: Du må ha en del kunnskap for å få effekt av det du gjør.
 
Det presset kommer først og fremst fra markedsføring

Så det er markedsføring av utstyr som er problemet? At folk blir forledet til å kjøpe ting de ikke har bruk for av de slemme produsentene?

Det er vel det synet som gjør denne tråden sånn halvveis irriterende.

Jeg har tiltro til at folk finner ut av det selv uten at noen skal fortelle hva som er 'riktig'.
 
Så det er markedsføring av utstyr som er problemet? At folk blir forledet til å kjøpe ting de ikke har bruk for av de slemme produsentene?

Det er vel det synet som gjør denne tråden sånn halvveis irriterende.

Jeg har tiltro til at folk finner ut av det selv uten at noen skal fortelle hva som er 'riktig'.
Hvis man er ganske ny, så blir det ofte mersalg der, tror jeg. De som har drevet på en stund klarer å skille hva man må ha fra det man ikke må ha, og er heller ikke så lette til å få til å bite på.
 
Så det er markedsføring av utstyr som er problemet? At folk blir forledet til å kjøpe ting de ikke har bruk for av de slemme produsentene?

Det er vel det synet som gjør denne tråden sånn halvveis irriterende.

Jeg har tiltro til at folk finner ut av det selv uten at noen skal fortelle hva som er 'riktig'.

Det må vel være legitimt å kritisere/diskutere markedsføring? Du mener neppe at det ikke er sånn at det spekuleres i å skape behov - eller at det ikke bør tas opp om man mener det er sånn?
 
Det må vel være legitimt å kritisere/diskutere markedsføring? Du mener neppe at det ikke er sånn at det spekuleres i å skape behov - eller at det ikke bør tas opp om man mener det er sånn?

Det er mulig vi ser forskjellig på markedsføring, jeg ser på det som informasjon, og så tar jeg en avgjørelse om dette er noe for meg. Jeg kan ikke komme på en ting jeg har kjøpt som jeg har angret på og gir markedsføring skylden for at jeg ble 'lurt'.

Kan du gi et eksempel på noe du mener er villedende markedsføring av bryggeutstyr?
 
Jeg tror at denne tråden er helt unødvendig, jeg tror virkelig ikke at det er et utstrakt "Teknologipress" som rammer nye bryggere.
Videre skinner det jo helt klart gjennom i tråden at "Teknologipresset" i utgangspunktet begynner et sted der gjerne enkeltes teknologi slutter eller der de har satt sin strek. For det er ikke kokeplater med induksjon vs den gode gamle komfyren, magnetrørere vs risting av en starter, PH meter vs gefylen, O2 flaskene vs risting av gjæringsdunk, som diskuteres i denne tråden, så ærlige kan man vel være?
Det er de tingene "noen" har bestemt at er helt unødvendig for dem, gjerne dyre også, det er de man vil sette fokuset på, ikke de andre, de dingsene vi liker.

Ei heller har disse dingsene så mye med teknologi å gjøre heller.

Så forstår jeg om dette ikke var intensjonen til tråden, men slik kan den også altså oppfattes.
 
Jeg tror at denne tråden er helt unødvendig, jeg tror virkelig ikke at det er et utstrakt "Teknologipress" som rammer nye bryggere.
Videre skinner det jo helt klart gjennom i tråden at "Teknologipresset" i utgangspunktet begynner et sted der gjerne enkeltes teknologi slutter eller der de har satt sin strek. For det er ikke kokeplater med induksjon vs den gode gamle komfyren, magnetrørere vs risting av en starter, PH meter vs gefylen, O2 flaskene vs risting av gjæringsdunk, som diskuteres i denne tråden, så ærlige kan man vel være?
Det er de tingene "noen" har bestemt at er helt unødvendig for dem, gjerne dyre også, det er de man vil sette fokuset på, ikke de andre, de dingsene vi liker.

Ei heller har disse dingsene så mye med teknologi å gjøre heller.

Så forstår jeg om dette ikke var intensjonen til tråden, men slik kan den også altså oppfattes.

Der tror jeg du traff spikeren på hodet.
 
Det må vel være legitimt å kritisere/diskutere markedsføring? Du mener neppe at det ikke er sånn at det spekuleres i å skape behov - eller at det ikke bør tas opp om man mener det er sånn?
Denne tråden har utviklet seg til å bli for eller mot "avansert" utstyr. Jeg reagerte i utgangspunkte på at utstyr til trykkgjæring ble singlet ut som det siste framstøtet fra markedsføringskrefter, som nybryggere og andre uvitende må skjermes mot.
Jeg påstår ennå at dette ikke er spesielt for hjemmebrygging, man treffer på det innenfor alle typer aktiviteter man kan bedrive og bruke penger på. Det er noe man opplever om man begynner å interessere seg for nye fagfelt. Det vil alltid være noen som har kommet utrolig mye lengre, enn deg som nybegynner. At noen velger å hoppe med begge bena først, i steden for en roligere tilnærming, må neste være opp til den enkelte.
Jeg foretrekker å lese meg opp på teori og varierende meninger, før jeg eventuelt beslutter å "holde hjulene i gang" med mine surt opptjente grunker:cool:
 
«Ting du ikke visste du trengte» blir du jo møtt av på en av nettbutikkene. Ting jeg ikke vet jeg trenger har jeg en mistanke om at jeg absolutt ikke har behov for. Men man må ikke disse en god bryggepumpe. Før stablet jeg skyllevann oppå en heller tvilsom stabel av gjærkar og gamle bøker før jeg måtte løfte en gryte på 50kg oppå komfyren. Nå tar pumpa og flytter ting. Ingen bæring, ingen fare for å bade i varm vørter:) har man et reelt behov kan man ha bruk for ting. Det viktige er at ikke markedsføringen definerer behovet ditt.
 
På et annet forum hvor jeg har vært åpen om at jeg brygger mitt eget øl, har jeg fått spørsmål. Noen vil begynne med hobbyen. Jeg gir praktiske og teoretiske tips, blir møtt med lenker til utstyr som svar - det bryggetekniske blir ignorert, pengebruken betyr mest. Siste eksempel var en jeg hadde en rekke PMer med.
Et par timer etterpå hadde han funnet andre råd og kjøpt trykktank og digitalt hydrometer. Aldri brygget et glass øl før.
 
Tilbake
Topp