Lagerøl i rettning Bernard

Ser bra ut. Men er ikke 50 IBU veldig høyt? Og tror du bruker nok humle, i alle fall. :)
Opplever som regel at teoretiske IBU ikke stemmer med lab-IBU. Man taper jo mange IBU-poenger i prosessen. Jeg antar at 50 teoretiske IBU blir ikke mer enn 40 i virkeligheten.
 
Sist redigert:
Startet å jobbe med neste forelesning :beercheers: .

Tenker å bruke julaften på å klargjøre ting/filtrere vann osv. Så brygger jeg 1. juledag.

Oppskriften er:

Justert RO vann, evt. blanding av RO-vann og brønnvann. Kommer an på hvor mye jeg rekker/gidder å filtrere.

Malt:
9,5 kg floormalted bohemian pils
0,5 kg mørk munich
0,2 kg syremalt
0,1 kg caramunich III

En stegs infusjonsmesk på ca 67 grader. Mesketid 1 time plus den tida det tar å vorlaufe og tappe av vørteren. Batch sparge.

Koker i 90 min.

Humleskjema:
30 gr Northern Brewer@90
50 gr NB + 50gr saaz@30
50 gr NB + 50gr saaz@10
100 gr saaz@2

8 pakker Lallemand Diamond

Gjæres på ca. 8-9 grader uten temp. kontroll i kjelleren.

Satser på ca 70% brewhouse-effektivitet.
I så fall blir OG: 1050, FG 1013 ved 75% utgjæring.
50-ish teoretiske IBU - Bernard 11 har 34 lab-IBU, så jeg tror det kan være i nærheten

Ser det bra ut?
Det ser bra ut :)
Men, vil alltid en teoretisk IBU faktisk være lavere? Eller vil den bare være feil?
 
Ser bra ut, men jeg må slutte meg til IBU-skeptikerne. Jeg føler beregnet og faktisk bitterhet stemmer godt overens. Bruker alltid Brewersfriend på bryggedagen. Beregner etter SG-målingen rett etter oppkok. Da ser jeg hvilket volum det ender på til slutt.
 
50-ish teoretiske IBU - Bernard 11 har 34 lab-IBU, så jeg tror det kan være i nærheten
Antar batch på 50 liter her. Ser at før jeg fikk somla meg til å skrive så deler andre min tanke om at du er muligens litt rundhåndet med humla. Noe er det du regner ut, noe anna er det du opplever. En NEIPA vil jo også ha noe bitterhet selv om alt går i wp eller tørt. Med de 130 gram Northern Brewer vil det bli bra bittert.
 
Antar batch på 50 liter her.
Glemte selvfølgelig batchstørrelse: 55l pre-boil, ca 45l til gjæring.

Jeg føler at ølene mine blir mindre bitre enn beregnet IBU så jeg gikk for 50IBU bare pga magefølelsen :)

Det ser bra ut :)
Men, vil alltid en teoretisk IBU faktisk være lavere? Eller vil den bare være feil?

Jeg har lest en artikkel som beskrevet tap av IBU fra kokekjele til det ferdige produktet (estimerte over 20% tap). Klarer selvfølgelig ikke å finne den igjen, men skal prøve å lete litt til. Mener å huske at @Miguel har skrevet litt om dette her på forumet også.

Men ja, jeg kan godt bruke mindre bitterhumle:). 40ish teoretiske IBU da?

Ser ihvertfall at Bernard 12 har 37 IBU. Radegast 12 har 36.
 
Jeg skal teste en Bernard igjen i dag. Kan ikke huske at jeg synes den var spesielt bitter, men opplevd bitterhet har ikke nødvendigvis så mye med IBU å gjøre.
 
Jeg er bestemt å bruke mindre bitterhumle nå. Blir heller trygg denne gangen og justerer oppskrifta til neste brygg :)

Hvis jeg bruker kun 10gr NB istedenfor 30gr @90, er jeg på 40-ish IBU. Det høres nok mer riktig ut tenker jeg:beercheers:
 
Sist redigert:
Jeg er bestemt å bruke mindre bitterhumle nå. Blir heller trygg denne gangen og justerer oppskrifta til neste brygg :)

Hvis jeg bruker kun 10gr NB istedenfor 30gr @90, er jeg på 40-ish IBU. Det høres nok mer riktig ut tenker jeg:beercheers:
Kan du ikke halvere da? Jeg synes B har en flott litt bitter avslutning
 
Jeg har selv sammenlagt en smule mer humle i min Tjekk'ish enn oppskriften din... 180g sammenlagt til 25L post-boil og syns bitterheten jeg får etter lagering rimer godt med Bernard..
 
Jeg har selv sammenlagt en smule mer humle i min Tjekk'ish enn oppskriften din... 180g sammenlagt til 25L post-boil og syns bitterheten jeg får etter lagering rimer godt med Bernard..
Gidder du å sjekke IBU på oppskriften din?

Kan du ikke halvere da? Jeg synes B har en flott litt bitter avslutning
Det er bare snakk om bitterhumle (90 min). Jeg får mye bitterhet fra senere tilsetninger :)
 
Tok Bernard'n i kveld, og det er et øl med godt aksentuert bitterhet. Når jeg sammenligner med egne øl, og de IBU-verdiene kalkulatoren til Brewersfriend har gitt meg i dem, vil jeg anslå Bernard til minst 35, og antakelig 40+. Skulle jeg brygge den, ville jeg nok sikta meg inn på 40. (Fikk jo ellers bekrefta at dette er et øl som slår det meste av lyst lagerøl med god margin.)

Jeg har en nettopp ferdigkarbonert mørk wienerøl som jeg også smakte på i kveld. Den har 30 IBU, og er humla med 20 gr Magnum og 75 gr Saaz @ 60 til en batchstørrelse på 32 liter. Også merkbart bitter, men et greit hakk under Bernard. Men effekten av 75 gram Saaz ved 60 er fin; ølet har et veldig godt krydra preg som jeg ikke har vært i nærheten av tidligere.
 
Da er jeg i gang med brygging. Har akkurat innmesket. Termometeren viser 67,5 grader - det er jeg godt fornøyd med.

Jeg klarte å filtrere ganske mye vann (fordi ingenting er viktigere for julestemning enn RO-filter og svær Speidel bøtte på kjøkkenet hele julaften). Justert RO-vann til mesking. Ca 50ppm kalsium, 50-50 chlorid og sulfat. Beregna Ph var 5,4. Må blande ca 50-50 med brønnvann til å skylle.

Strømmen knuste maltet mitt, selv om jeg bestilte helt malt. Ukjent knusingsgrad kan ha effekt på effektivitet, men det går sikkert bra uansett. Etter gårdagens øl- og akkevittsmaking er jeg glad at jeg ikke måtte kverne selv :) . Samtidig sitter jeg igjen med 15 kg knust Bohemian, så det blir mye lagerbrygging fremover...

Reduserer IBU til 41.

Kuldegrader kom til Løten og temperaturen i kjeller kom under 8, så jeg må bruke gjæringsskap istedenfor. Da kan jeg gjære litt varmere (tenker 10 grader) og gjøre det litt lettere for gjæren.
 
Da er jeg i gang med brygging. Har akkurat innmesket. Termometeren viser 67,5 grader - det er jeg godt fornøyd med.

Jeg klarte å filtrere ganske mye vann (fordi ingenting er viktigere for julestemning enn RO-filter og svær Speidel bøtte på kjøkkenet hele julaften). Justert RO-vann til mesking. Ca 50ppm kalsium, 50-50 chlorid og sulfat. Beregna Ph var 5,4. Må blande ca 50-50 med brønnvann til å skylle.

Strømmen knuste maltet mitt, selv om jeg bestilte helt malt. Ukjent knusingsgrad kan ha effekt på effektivitet, men det går sikkert bra uansett. Etter gårdagens øl- og akkevittsmaking er jeg glad at jeg ikke måtte kverne selv :) . Samtidig sitter jeg igjen med 15 kg knust Bohemian, så det blir mye lagerbrygging fremover...

Reduserer IBU til 41.

Kuldegrader kom til Løten og temperaturen i kjeller kom under 8, så jeg må bruke gjæringsskap istedenfor. Da kan jeg gjære litt varmere (tenker 10 grader) og gjøre det litt lettere for gjæren.

Det er ikke varmere oppunder taket, da?
 
Det er ikke varmere oppunder taket, da?
Termometeren som henger oppunder taket viser 7,5. Prøvde å måle med inkbird termometer og den viste 9. Spørs hvilken av de to som viser riktig, men jeg tar ingen sjanser. Ville nok ikke sove de tre neste ukene med tanken på ølet og temperaturen i kjelleren:oops:.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp