Hydrometer og annet utstyr

I dag skulle jeg bruke hydrometeret som jeg kjøpte på Europris. De som kjenner til det vet at det ligger inne i en plastsylinder. Jeg skulle måle SG /FG) for siste gang før omstikking og flasking i dag. Først rengjorde jeg hydrometeret og slapp det forsiktig oppi plastsylinderen. Men bunnen på sylinderen datt ut og det gjorde hydrometeret også. Rett i gulvet og knuste. Dette er mitt aller første brygg. (extaktbrygg) og forberedelsene har jeg tatt seriøst fra første stund. Har lest mye her inne om det å brygge og om ytstyr til brygging. Siden dere her inne kommer med sterke anbefalinger om å ha to hydrometere så hadde jeg ett i reserve. Takk og lov. Før jeg begynte på bryggingen så kjøpte jeg inn alt jeg trengte. Først rengjøringsmiddel og star san og flasker, flasketre og flaskeskyller og selvfølgelig korke maskin. Nå er øllet på flasker og utstyret rengjort til neste gang. Nå skal jeg rett å kjøpe nytt hydrometer så jeg har to igjen! :)
 
I dag skulle jeg bruke hydrometeret som jeg kjøpte på Europris. De som kjenner til det vet at det ligger inne i en plastsylinder. Jeg skulle måle SG /FG) for siste gang før omstikking og flasking i dag. Først rengjorde jeg hydrometeret og slapp det forsiktig oppi plastsylinderen. Men bunnen på sylinderen datt ut og det gjorde hydrometeret også. Rett i gulvet og knuste. Dette er mitt aller første brygg. (extaktbrygg) og forberedelsene har jeg tatt seriøst fra første stund. Har lest mye her inne om det å brygge og om ytstyr til brygging. Siden dere her inne kommer med sterke anbefalinger om å ha to hydrometere så hadde jeg ett i reserve. Takk og lov. Før jeg begynte på bryggingen så kjøpte jeg inn alt jeg trengte. Først rengjøringsmiddel og star san og flasker, flasketre og flaskeskyller og selvfølgelig korke maskin. Nå er øllet på flasker og utstyret rengjort til neste gang. Nå skal jeg rett å kjøpe nytt hydrometer så jeg har to igjen! :)
Vi som kjenner til hydrometere fra Europris, veit også at det er en fair sjanse for at de viser feil:(. Sjekk i alle fall at det du har, viser riktig, dvs. 1.000 i vann ved 20 grader.
 
Jeg har prøvd to, og måtte returnere begge. Og jeg vil uansett ikke ha hydrometere som er mer eller mindre riktige. Jeg foretrekker at de er riktige :p.
jeg er helt enig med deg.
riktig er riktig.

men til enkelt ekstrakt brygg er det vel egentlig forskjellen mellom OG og FG som er interessant. og at FG ikke forandrer seg på ett par dager når man lurer på om det er ferdig utgjæret :)
Så lenge alt dette blir målt med samme meter og ved samme temp, er det jo brukende :)
 
jeg er helt enig med deg.
riktig er riktig.

men til enkelt ekstrakt brygg er det vel egentlig forskjellen mellom OG og FG som er interessant. og at FG ikke forandrer seg på ett par dager når man lurer på om det er ferdig utgjæret :)
Så lenge alt dette blir målt med samme meter og ved samme temp, er det jo brukende :)
Å bruke et hydrometer som viser feil (uten at man veit det) har jo ikke kjempeviktige negative konsekvenser. Men litt irriterende blir det likevel: viser det for høye verdier, må jeg bruke mer malt eller ekstrakt for å få den OG'en jeg ønsker meg, så jeg vil alltid brygge øl som er litt sterkere enn det jeg tror det er. Eller omvendt; svakere enn jeg tror.

Viser hydrometeret 1.050, gir 79% utgjæring et øl med 5,3% ABV, mens 1.048 med samme gjærbarhet gir 5%. Det synes jeg blir i overkant mye feil, så mer enn ett poengs feilvisning mener jeg er forstyrrende.

Ellers er jeg ikke så opptatt av nøyaktighet, så kanskje virker det litt inkonsekvent å insistere på at hydrometeret skal vise riktig. Men én ting er å ikke være så nøye på om jeg måler riktig alltid; jeg liker likevel å vite at måleinsturmentet er nøyaktig. Så kan jeg bestemme hvor slomsete jeg vil være :).
 
Vi som kjenner til hydrometere fra Europris, veit også at det er en fair sjanse for at de viser feil:(. Sjekk i alle fall at det du har, viser riktig, dvs. 1.000 i vann ved 20 grader.
Kalibrering er noe jeg er vant til siden jeg er gammel maskinarbeider og har kalibrert endel måleinstrumenter. Hydrometer fra Europris kan variere endel, men jeg sjekker alltid måleinstumenter av gammel vane. Det som er at de er meget følsom for støt da skalaen som er på papirrull inni kan forskyve seg og det er ofte. Men de skal være kalibrert på 20 c før de forlater fabrikken.
 
Blir som når vi monterer kompass i båter; Man lager en deviasjonstabell. Mitt Europrishydrometer viser 2 poeng for mye... enkel matte erstatter deviasjonstabellen der ;)
Nei, jeg fikser ikke å hele tida måtte foreta sånne kompliserte utregninger i hodet ;). Jeg vil ha det enkelt. Og så er det det der med hukommelsen, da: Var det én, to eller tre poeng dævelskapen viste feil, tro:p?
 
Tilbake
Topp