"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Jeg har en oppskrift på en stout som jeg har lyst til å prøve,men jeg sliter litt med å finne tilsvarende navn på de mørke malttypene her i Norge og siden EBC/lovibond tall ikke er nevnt i oppskriften er jeg redd for å ha for mye av en bitter sort i den.
Så jeg lurer på om noen evt kan korrigere det jeg mener er korrekte maltyper i denne oppskriften :

4,5 kg Pale malt (2 Row) : Jeg blir å bruke Maris Otter
1 kg Oat, flaked : Havregryn
0,5 kg Chocolate malt : Crisp low color chocolate ?
0,4 kg Barley, flaked : Flaket bygg
0,4 kg Crystal 120 malt : Fawcett crystal malt 100
0,4 kg Roasted barley : Crisp roasted barley (1250-1450 EBC) ?
0,2 kg Chocolate rye malt : ?
0,1 kg Black (Patent) malt : ?
 
Jeg har en oppskrift på en stout som jeg har lyst til å prøve,men jeg sliter litt med å finne tilsvarende navn på de mørke malttypene her i Norge og siden EBC/lovibond tall ikke er nevnt i oppskriften er jeg redd for å ha for mye av en bitter sort i den.
Så jeg lurer på om noen evt kan korrigere det jeg mener er korrekte maltyper i denne oppskriften :

4,5 kg Pale malt (2 Row) : Jeg blir å bruke Maris Otter
1 kg Oat, flaked : Havregryn
0,5 kg Chocolate malt : Crisp low color chocolate ?
0,4 kg Barley, flaked : Flaket bygg
0,4 kg Crystal 120 malt : Fawcett crystal malt 100
0,4 kg Roasted barley : Crisp roasted barley (1250-1450 EBC) ?
0,2 kg Chocolate rye malt : ?
0,1 kg Black (Patent) malt : ?
Om det ikke er oppgitt lavere EBC/Lovibond ville jeg antatt sjokolademalt var vanlig sjokolademalt og ikke lys. På crystal malt 120 dersom det er amerikansk oppskrift er det nok lovibond farge og det blir crystal malt 240 (EBC) i norsk butikk du skal ha.
 
Jeg har en oppskrift på en stout som jeg har lyst til å prøve,men jeg sliter litt med å finne tilsvarende navn på de mørke malttypene her i Norge og siden EBC/lovibond tall ikke er nevnt i oppskriften er jeg redd for å ha for mye av en bitter sort i den.
Så jeg lurer på om noen evt kan korrigere det jeg mener er korrekte maltyper i denne oppskriften :

4,5 kg Pale malt (2 Row) : Jeg blir å bruke Maris Otter
1 kg Oat, flaked : Havregryn
0,5 kg Chocolate malt : Crisp low color chocolate ?
0,4 kg Barley, flaked : Flaket bygg
0,4 kg Crystal 120 malt : Fawcett crystal malt 100
0,4 kg Roasted barley : Crisp roasted barley (1250-1450 EBC) ?
0,2 kg Chocolate rye malt : ?
0,1 kg Black (Patent) malt : ?
Batch størrelse er relevant ;)
 
Om det ikke er oppgitt lavere EBC/Lovibond ville jeg antatt sjokolademalt var vanlig sjokolademalt og ikke lys. På crystal malt 120 dersom det er amerikansk oppskrift er det nok lovibond farge og det blir crystal malt 240 (EBC) i norsk butikk du skal ha.
Takker så mye for hjelpen :) !!
 
Hei,

Jeg tenkte å prøve meg på Nøgne Øs Mudslide Chocolate Dream og har derfor spørsmål litt i samme baner som litt over her. Er malt-typene jeg har funnet hos Bryggselv riktige ut ifra hva man kan tolke oppskriften som? Spesielt Chocolate, Crystal og Barley-malten jeg er usikker på.
Jeg prøver å unngå noe som er veldig bittert. Basically

Batch-størrelse er 12L - full oppskrift fra Grainfather sin oppskrift-bygger er vedlagt.

Maltbasen er som følger:

Maris Otter 2.50 kg (50%) | (Crisp Maris Otter Ale Malt)
Wheat Malt 0.50 kg (10%) | (Best Wheat Malt)
Crystal Malt 0.50 kg (10%) | (Crisp Crystal Malt)
Oats, Flaked 0.50 kg (10%) | (Flaket Hvete (Umaltet))
Biscuit Malt 0.30 kg (6%) | (Brewferm Biscuit Malt)
Pale Chocolate Malt 0.30 kg (6%) | (Crisp Low Color Chocolate Malt)
Chocolate Malt 0.20 kg (4%) | (Crisp Chocolate Malt)
Roasted Barley Malt 0.20 kg (4%) | (Crisp Roasted Barley)

nognemudslide-jpg.44979
 

Vedlegg

  • Nøgne Ø Mudslide Chocolate Dream.pdf
    962,6 KB · Sett: 1
Litt seint å spørre om råd, men brygget neipa med utgangspunkt i fort point fra trillium, ble en litt annen maltbase, men det jeg lurte på, er hvilken humle jeg skal bruke i tillegg til Columbus? Humleskjemaet som ble brukt ser sann ut
10g Columbus @60min
30g Columbus @10min
75g Columbus @30min wp (70°)
150g xxxx @dryhop (Citra i orginal oppskriften)
37g Columbus @dryhops

trillium har vist flere versjoner, der de bytter ut Citra med feks galaxy eller el dorado.. noen som har et annet tips til hva som kan funke??
 
Litt seint å spørre om råd, men brygget neipa med utgangspunkt i fort point fra trillium, ble en litt annen maltbase, men det jeg lurte på, er hvilken humle jeg skal bruke i tillegg til Columbus? Humleskjemaet som ble brukt ser sann ut
10g Columbus @60min
30g Columbus @10min
75g Columbus @30min wp (70°)
150g xxxx @dryhop (Citra i orginal oppskriften)
37g Columbus @dryhops

trillium har vist flere versjoner, der de bytter ut Citra med feks galaxy eller el dorado.. noen som har et annet tips til hva som kan funke??

Mosaic
 
Hei.

Jeg tenker å brygge ett tidligere ølsett fra Bryggselv, men skalert til 40L
Belgisk Trippel

I originaloppskriften så er det brukt Bobek ved 60m og 15m.
Det ser ut som det er vanskelig å få tak i Bobek og har sett at Beer Maverick anbefaler Fuggle som substitutt for Bobek.
Synes det er litt rart da Fuggle er Aromahumle og Bobek er bitterhumle.

Har dere andre eventuelle alternativer til Bobek?
 

Vedlegg

  • Brewfather_Klostersaft_20201214 (1).pdf
    115,5 KB · Sett: 2
Trodde at Bobek var helst smak/aroma jeg.
Den ene gangen jeg brukte den minnet den om en lettere utgave av Casade.

-Har ikke laget så mye belgisk men tenker f eks Magnum til bitter og Mittelfruh som smak/aroma.
 
Hei.

Jeg tenker å brygge ett tidligere ølsett fra Bryggselv, men skalert til 40L
Belgisk Trippel

I originaloppskriften så er det brukt Bobek ved 60m og 15m.
Det ser ut som det er vanskelig å få tak i Bobek og har sett at Beer Maverick anbefaler Fuggle som substitutt for Bobek.
Synes det er litt rart da Fuggle er Aromahumle og Bobek er bitterhumle.

Har dere andre eventuelle alternativer til Bobek?
Hvor har du det fra at Bobek kun er bitterhumle? Ref. Bryggselv er det en "utpreget smak/aromahumle". Andre steder sier den er universal bittering & aroma. Det ser ut som Fuggle, Aurora, Willamette og Styrian Golding er ofte anbefalte erstatninger.
 
Hvor har du det fra at Bobek kun er bitterhumle? Ref. Bryggselv er det en "utpreget smak/aromahumle". Andre steder sier den er universal bittering & aroma. Det ser ut som Fuggle, Aurora, Willamette og Styrian Golding er ofte anbefalte erstatninger.
Stod på samme side som anbefalingen om fuggle stod. Men da kjører jeg på fuggle.
 
Driver og rydder i maltet mitt og tenkte jeg skulle brygge en enkel, american blonde. Jeg tok utgangspunkt i en tidligere blonde-oppskrift, men byttet ut litt malt slik at det passet med beholdningen min. Tror dere dette blir greit?

Casual Blonde
OG 1047, FG 1009, ABV 5%, Colour 8 EBC (Golden), Bitterness 21 IBU

31% Pilsner Malt
62% Maris Otter Pale Malt
4% Munich Malt
3% Acidulated Malt

Green Bullet 12.2 % @ 60 min og 20 min
Citra 11.0 % @ 5 min
 
Driver og rydder i maltet mitt og tenkte jeg skulle brygge en enkel, american blonde. Jeg tok utgangspunkt i en tidligere blonde-oppskrift, men byttet ut litt malt slik at det passet med beholdningen min. Tror dere dette blir greit?

Casual Blonde
OG 1047, FG 1009, ABV 5%, Colour 8 EBC (Golden), Bitterness 21 IBU

31% Pilsner Malt
62% Maris Otter Pale Malt
4% Munich Malt
3% Acidulated Malt

Green Bullet 12.2 % @ 60 min og 20 min
Citra 11.0 % @ 5 min
Ser jo godt ut, det der. Du er vel ikke fryktelig opptatt av typeriktighet, men om en skulle skjele til det, så skal du være forsiktig med mengden citra. BJCP: May have a low to medium hop aroma, and can reflect almost any hop variety although citrusy, floral, fruity, and spicy notes are common.

Du sier ikke noen om gjær. BJCP er åpen for å bruke lagergjær, og kanskje hadde dette vært et øl å teste s-189 på 17-18 grader i? Skotsk gjær på lav temperatur er ellers mitt valg i sånne øltyper for tida, og du kan bruke kølsch-gjær, også. En pose Køln er jo en grei løsning. Eller vær kjedelig og bruk 05:).
 
Ser jo godt ut, det der. Du er vel ikke fryktelig opptatt av typeriktighet, men om en skulle skjele til det, så skal du være forsiktig med mengden citra. BJCP: May have a low to medium hop aroma, and can reflect almost any hop variety although citrusy, floral, fruity, and spicy notes are common.

Du sier ikke noen om gjær. BJCP er åpen for å bruke lagergjær, og kanskje hadde dette vært et øl å teste s-189 på 17-18 grader i? Skotsk gjær på lav temperatur er ellers mitt valg i sånne øltyper for tida, og du kan bruke kølsch-gjær, også. En pose Køln er jo en grei løsning. Eller vær kjedelig og bruk 05:).
Takk. Er ikke redd for typeriktigheten, nei. Usikker på Citraen, ja. Oppskriften jeg tok utgangspunkt i hadde kun Green Bullet, og jeg kunne tenke meg litt mer "friskhet", som jeg håper å få fra Citra. Jeg bruker som regel veldig moderate mengder aromahumle sammenlignet med de mer ekstreme humlebombene, og tror det går bra.

Er redd jeg ikke får s-189 i hus i tide. Blir nok w-34/70, tipper jeg. Den oppfører seg etter min mening pent under 20 grader. Starter nok skapet på 16-17 grader og avslutter på 18-19 grader.
 
Sist redigert:
Takk. Er ikke redd for typeriktigheten, nei. Usikker på Citraen, ja. Oppskriften jeg tok utgangspunkt i hadde kun Green Bullet, og jeg kunne tenke meg litt mer "friskhet", som jeg håper å få fra Citra. Jeg bruker som regel veldig moderate mengder aromahumle sammenlignet med de mer ekstreme humlebombene, og tror det går bra.

Er redd jeg ikke får s-189 i hus i tide. Blir nok w-34/70, tipper jeg. Den oppfører seg etter min mening pent under 20 grader. Starter nok skapet på 16-17 grader og avslutter på 18-19 grader.
Jeg selv ville prøvd meg på å bruke Green Bullet som hovedhumle, til den mengden du vil ha, og så brukt type 0.5 - 0.75g/l (noe sånt) citra som bare litt krydder for å friske den opp littebitt. Den er der, men den har heller ikke vært der før den er borte..
 
Jeg selv ville prøvd meg på å bruke Green Bullet som hovedhumle, til den mengden du vil ha, og så brukt type 0.5 - 0.75g/l (noe sånt) citra som bare litt krydder for å friske den opp littebitt. Den er der, men den har heller ikke vært der før den er borte..
Planen var vel rundt 0.5g/l. Bra å få bekreftet at det er greit.
 
Tilbake
Topp