Ødelagte batcher pga usmak

At du fikk et godt resultat med 34/70 når du droppa oksygen, stemmer jo med instruksjonen fra Fermentis om å ikke gi oksygen. Greit å få det bekrefta :).

Her er en artikkel av Scott Janish der han ser på resultater av forskning på dannelsen av alkoholer og ester (estere dannes av alkoholer + organiske syrer) under gjæring. Den inneholder mye interessant: https://scottjanish.com/esters-and-fusel-alcohols/
 
Anbefalt temperatur fra BB er 24-37 grader på oslo og de skriver også at det er en undergjæret stamme, men jeg har ikke satt meg så mye inn i gjær at jeg kan la vær å høre på hva folk som har erfaring forteller meg at jeg skal gjøre :)
Ja jeg ser det er innforbi med 37°, men alle deres testing og produksjon er gjort på 30°. Jeg finner selvfølgelig ikke igjen den informasjonen, den var på BB sine sider før, men jeg fant denne https://bootlegbiology.com/2019/07/15/oslo-the-indestructible/ lille testen og der går de inn for å ødelegge brygget og sier selv at de prøver en temperatur de aldri har prøvd før, nemlig 37°.

Ja jeg så den er fra 2019, men uansett de anbefaler en pakke gjær til 19 liter vørter under 1.050. Som sagt jeg vet ikke hva du er ute etter og pitchraten din trenger ikke ha noe som helst å gjøre med usmaken det er snakk om her, men jeg syns det er greit å påpeke at de som har isolert, studert og selger Oslo, ikke underpitcher og bruker 30°C.
 
At du fikk et godt resultat med 34/70 når du droppa oksygen, stemmer jo med instruksjonen fra Fermentis om å ikke gi oksygen. Greit å få det bekrefta :).

Her er en artikkel av Scott Janish der han ser på resultater av forskning på dannelsen av alkoholer og ester (estere dannes av alkoholer + organiske syrer) under gjæring. Den inneholder mye interessant: https://scottjanish.com/esters-and-fusel-alcohols/
Jeg har hatt veldig gode resultater tildligere ved både å oksygenere, rehydrere å bruke gjærnæring på 34/70, 189 og US-05, så å konkludere med at oksygen ødelegger vørteren var ikke meningen. Men det var interessant at det var en forskjell, så derfor tenkte jeg at oksygen kunne være en faktor hvis det var en eller annen form for forurensing i det.
 
Ja jeg ser det er innforbi med 37°, men alle deres testing og produksjon er gjort på 30°. Jeg finner selvfølgelig ikke igjen den informasjonen, den var på BB sine sider før, men jeg fant denne https://bootlegbiology.com/2019/07/15/oslo-the-indestructible/ lille testen og der går de inn for å ødelegge brygget og sier selv at de prøver en temperatur de aldri har prøvd før, nemlig 37°.

Ja jeg så den er fra 2019, men uansett de anbefaler en pakke gjær til 19 liter vørter under 1.050. Som sagt jeg vet ikke hva du er ute etter og pitchraten din trenger ikke ha noe som helst å gjøre med usmaken det er snakk om her, men jeg syns det er greit å påpeke at de som har isolert, studert og selger Oslo, ikke underpitcher og bruker 30°C.
Første gangen jeg brukte oslo så hadde jeg en pakke på 45 liter og pitcha på 36 grader. Det ble den beste pilsa jeg hadde laga når den hadde stått lagra i tre månder. Jeg har prøvd å få til noe lignende i ettertid, men mislykkes dessverre. Så problemet er vel kanskje at jeg får usmak, men hvorfor jeg får usmak når jeg har lyktes tidligere, samt at andre lykkes med å underpitche mye mer enn meg.
 
Hopper inn her med å nevne at de siste fire brygga har jeg fulgt kalkisen til Lallemand. Ingen gjærnæring, ingen overdreven plasking og ikke noe oksygen. Har kun strødd gjæra over vørteroverflaten etter tapping til gjæringstank. Ca 12 timer lag-tid, og gjærer godt ut allerede etter 5-7 dager. To ganger med Lallemand Diamond, en med S-04 og en med US-05. Less is more?
 
Første gangen jeg brukte oslo så hadde jeg en pakke på 45 liter og pitcha på 36 grader. Det ble den beste pilsa jeg hadde laga når den hadde stått lagra i tre månder. Jeg har prøvd å få til noe lignende i ettertid, men mislykkes dessverre. Så problemet er vel kanskje at jeg får usmak, men hvorfor jeg får usmak når jeg har lyktes tidligere, samt at andre lykkes med å underpitche mye mer enn meg.
Ser den og det er aldri morro å stå fast i byggingen med et problem man ikke engang vet hvor man skal leite etter en løsning. Og jeg sier ikke at det er underpitching som er problemet, jeg kommer bare med forslag :)

Også tenker jeg nok også litt på andre som søker etter informasjon rundt Oslo, og siden den ikke er en kveik som sådan, men en isolert stamme så tenker jeg at den ikke bør behandles som kveik.

Jeg sier bare at, BB selv kjører vanlig overgjæret pitchrate og de gjærer på 30 grader. Og at jeg har hatt gode resultater med å følge det.
 
Ser den og det er aldri morro å stå fast i byggingen med et problem man ikke engang vet hvor man skal leite etter en løsning. Og jeg sier ikke at det er underpitching som er problemet, jeg kommer bare med forslag :)

Også tenker jeg nok også litt på andre som søker etter informasjon rundt Oslo, og siden den ikke er en kveik som sådan, men en isolert stamme så tenker jeg at den ikke bør behandles som kveik.

Jeg sier bare at, BB selv kjører vanlig overgjæret pitchrate og de gjærer på 30 grader. Og at jeg har hatt gode resultater med å følge det.
Joda, jeg ser den, men slik jeg forstår dette så sier BB at 100b gjærceller holder til 19liter, mens kalkulatoren i brewfather sier at jeg må ha 690b. Hva er det jeg har misforstått her mtp pitching rate?
 
Joda, jeg ser den, men slik jeg forstår dette så sier BB at 100b gjærceller holder til 19liter, mens kalkulatoren i brewfather sier at jeg må ha 690b. Hva er det jeg har misforstått her mtp pitching rate?
Om posen du fikk var relativt fersk og i god form er 100mrd celler helt ok til 19 liter vørter som gjæres på 30 grader.

Jeg gjorde dette selv første gang og ølet blei godt det, men det blei litt bedre med mer gjær.

Brewfather sier det skal 177mrd celler til 19 liter. Til 45 liter sier Brewfather 418mrd celler. Dette om vi antar at det er 100mrd celler i en pose.

Hva du har misforstått forstår jeg ikke ut fra det du skriver i alle fall:)
 
Om posen du fikk var relativt fersk og i god form er 100mrd celler helt ok til 19 liter vørter som gjæres på 30 grader.

Jeg gjorde dette selv første gang og ølet blei godt det, men det blei litt bedre med mer gjær.

Brewfather sier det skal 177mrd celler til 19 liter. Til 45 liter sier Brewfather 418mrd celler. Dette om vi antar at det er 100mrd celler i en pose.

Hva du har misforstått forstår jeg ikke ut fra det du skriver i alle fall:)
Sorry, jeg så på feil batch. Men poenget blir da at de anbefaler en pitching rate som er ca 60% av det brewfather anbefaler. Men så sier du at det blir bedre med mer gjær.. Så vi kan da anta at sannheten ligger en plass mellom dette. Nå skal jeg straks begynne å smake på en 60litersbatch som ble pitchet med to poser oslo, så da blir det ikke mer fra denne kanten i år. Ønsker alle et godt nytt år og takk for inputs så langt
 
Joda, jeg ser den, men slik jeg forstår dette så sier BB at 100b gjærceller holder til 19liter, mens kalkulatoren i brewfather sier at jeg må ha 690b. Hva er det jeg har misforstått her mtp pitching rate?
Brewfather og de fleste software beregner overpitch. Se svar fra Fermentis nedenfor. Det samsvarer med pitchraten i Lallemand kalkisen.

Mitt spørsmål;

Hi, as I can read on the specifications on the various types of yeast you manufacture, some have 6x10^9 cells pr grams, while others have 1x10^10 cells pr grams. Is this the guaranteed number of viable cells at expiration date of the pack, if preserved in a refrigerator? If so, what would the number of cells pr gram be at production date or shortly after? Some rumors say there are 2x10^10 cells in a pack no matter what type, but I find that not compliant with the information on your products. For instance the W34/70 with 6 mrd cells per gram would lead me to use 140 grams of yeast for an OG 1.075 Maibock with 23 liters in my fermenter, with pitch rate of 2.0. Can you advise what would be best practices to estimate correct number to input in Brewfather or similar yeast pitch rate calculators?

Fermentis sitt svar;


We guarantee a viable cell count of 6x10^9 cells/g for lager yeasts and 1x10^10 cells/g for ale yeasts if stored in the correct conditions (in the refrigerator).

The pitching rate is a variable you can adjust in the fermentation. A standard of 50-80 g/hL for Ale yeatst and 100-120 g/hL for lager yeasts will work but you can go beyond these values (i.e. under- or overpitch). While doing this, you can control/change the flavour profile of your beer.

We prefer weight. For 23 L, 2 sachets of 11,5g is sufficient. Please note pitching rate is a variable. You can go beyond our recommended amount.

140g for 23L is a massive overpitch. Have a great day.
 
Tilbake
Topp