Gjæring i plast vs rustfritt

Om en har en bryggekjele er det vel sånn at en investerer i en fermenteringstank i rustfritt stål etter hvert? eller gjærer en på plastgjæringskar i plast?
Er det noe forskjell på dette eller får du samme resultat? Jeg er som sagt helt nybegynner med ekstraktsett, men begynner å bli bitt av basillen allerede og tenkte meg en kjele av Digiboil 35L og syntes da det blir kanskje litt simpelt med plaskar å gjære på?
Håper noen svarer meg som vanlig og forteller litt om egen erfaring i det å avansere litt.
 
Jeg har gradvis oppgradert fra enkelt BIAB-oppsett til Grainfather, men bruker fortsatt samme type plastbøtter. Det henger sammen med at jeg har et temperaturstyrt skap med begrenset høyde som passer perfekt til bøttene mine. Har ikke vurdert å bytte så langt, og har vel brygget i 5 eller 6 år nå.
 
Om en har en bryggekjele er det vel sånn at en investerer i en fermenteringstank i rustfritt stål etter hvert? eller gjærer en på plastgjæringskar i plast?
Er det noe forskjell på dette eller får du samme resultat? Jeg er som sagt helt nybegynner med ekstraktsett, men begynner å bli bitt av basillen allerede og tenkte meg en kjele av Digiboil 35L og syntes da det blir kanskje litt simpelt med plaskar å gjære på?
Håper noen svarer meg som vanlig og forteller litt om egen erfaring i det å avansere litt.
Plast er helt fint, men er sårbart for riping - og får du riper, er du utsatt for infeksjoner. Så du må stelle forsiktig med plastbøttene - men gjør du det, er de helt utmerket. Du får ikke bedre øl med dyrere utsyr. Det gjelder forøvrig i alle ledd i bryggeprosessen. Du kan brygge verdens beste øl med det aller enkleste utstyret, og du kan lage riktig dårlig øl med utstyr til 50 000.

Det det henger på, er kunnskap og erfaring.
 
Du som leser mye bryggerelatert litteratur, har du noe dokumentasjon på at riper fører til mer infeksjoner?
Jeg har aldri klart å finne noe om det.
Bryggemyte?